شناسهٔ خبر: 29547932 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارشاد: ایجاد نهضت ملی مطالعه در کشور ضروری است

صاحب‌خبر -
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز کتابگردی با حضور در کتابفروشی مکتب تهران درباره وضعیت کتابخوانی در کشور، گفت: فاصله بین تولید کتاب و مصرف آن در کشور زیاد است. به نظر می‌آید که برای برطرف کردن آن یک نهضت ملی نیاز داریم تا این روند کتابخوانی را تقویت کنیم.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌زمان با روز کتابگردی در کتابفروشی مکتب تهران حضور پیدا کرد.

او با اشاره به وضعیت کتابخوانی در کشور، گفت: متاسفانه در فضای نشر و کتاب اتفاقاتی رخ داده است که نیازمند رسیدگی‌های بیشتر است. بخش قابل توجه آن شاید این است که باید جامعه مخاطبان را نسبت به کتاب حساس‌‍‌تر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش تولید کتاب در کشور پس از انقلاب اسلامی ایران، توضیح داد: خوشبختانه در حوزه تولید کتاب در چهل سال بعد از انقلاب رشد داشته‌ایم. اما روند استفاده از کتاب و کتابخوانی به اندازه تولید کتاب پیش نرفته است.

صالحی با تاکید بر این که به نظر می‌رسد باید نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف درباره این موضوع با یکدیگر همکاری کنند و به کمک پدیدآورندگان بیایند تا تولید و مصرف کتاب رابطه منطقی خود را برقرار کنند، تصریح کرد: سرانه ۱۲ و نیم دقیقه‌ای مطالعه کشور به نسبت تولید آثار، پایین است.

قول مساعد مسئولان شهری برای رفع دغدغه‌های فعالان عرصه کتاب

اعضای شورای شهر تهران و سرپرست شهرداری همزمان با نخستین روز از آذر ماه، با حضور در برخی کتابفروشی‌های شهر تهران، به بررسی مشکلات فعالان این عرصه با حوزه شهری پرداختند.

احمد مسجد جامعی صبح یکم آذرماه با حضور در ویژه مراسم پنجمین سالگرد برنامه کتابگردی که از

ساعت ۷با حضور مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران و آموزگار رئیس اتحادیه ناشران برگزار شد، در بازدید از خانه کتاب «پیدایش» متعلق به انتشارات پیدایش در خیابان پاسداران و افتتاح آن گفت‌: به مناسبت ۳۰سالگی آغاز به کار نشر پیدایش این فروشگاه با ۴۰۰متر فضای مفید در منطقه چهار و در خیابان گلستان پاسداران افتتاح شد.

وی با بیان این که نشر پیدایش جزو ناشران برگزیده است، افزود: بیش از ۱۶۰۰عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان و بیش از ۵۰عنوان کتاب در حوزه کتاب بزرگسالان در این خانه کتاب وجود دارد.

مسجد جامعی با اشاره به مصوبه شورای شهر سوم در مورد کتابفروشی‌ها افزود: این مصوبه بسیار سخت بود و هیچ یک از اعضا نمی خواستند به آن رای دهند، چرا که بر اساس آن اگر فردی می خواست کتابفروشی راه‌اندازی کند، از عوارض تجاری معاف بود و می‌توانست بدون این که کاربری خود را به تجاری تغییر دهد، کتابفروشی را دایر کند.

آموزگار ریس اتحادیه ناشران هم، گفت‌: بر اساس مصوبه شورای سوم در مراکز تجاری بزرگ باید ۱۰درصد فضا به مشاغل مرتبط به کتاب اختصاص داده شود، اما اگر این مهم به تمام کشورها تسری می یافت اتفاقات خوبی در حوزه کتاب رخ می داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در ادامه مسجد جامعی به انتشارات «کامران احمدی» رفت و کتابفروشی انتشارات کامران احمدی را در روز کتابگردی اقدام افتتاح کرد .وی گفت‌: انتشارات کامران احمدی به طور تخصصی در حوزه کتاب پزشکی فعالیت می‌کند و این‌ در حالی است که اکنون کتاب و متن پزشکی که آگاهی بخش عموم مردم در مورد بیماری‌ها باشد، نداریم و اساساً علم باید به سمت عمومی سازی برود که نرفته است.

وی با اشاره به این که پیشنهاد می‌شود که این کتاب‌ها به زبان ساده‌تر برای مردم عمومی سازی شود، افزود: جالب است که علم پزشکی پیشرفت کرده ، اما موجب کاهش دردهای مردم نشده است.

در ادامه‌ مجید فراهانی با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و اثرات ضد زیست محیطی تولید کاغذ و بریدن درختان، تاکید کرد: بهتر است که مطالب کتاب‌ها به زبان ساده دیجیتالی و به طور یک اپلیکیشن بر روی موبایل نصب شود.

در ادامه این مراسم صالحی امیری ، رئیس کمیته ملی المپیک هم به جمع کتابگردان پیوست و با حضور در کتابخانه لارستان واقع در خیابان لارستان، گفت‌: احساس درونی به مطالعه بسیار کم است و باید کتاب همچون خوراک، پوشاک و … در سبد مصرف خانوار قرار گیرد و خانواده‌ به عنوان یک نیاز کتاب را خریداری کند.

در ادامه کتابگردان به کتابخانه ایرانیان واقع در میدان امام خمینی (ره) رفتند و صالحی امیری با اشاره به سابقه طولانی این کتابفروشی قدیمی، گفت‌: بر روی شیشه این کتابفروشی عنوان شده است که این مغازه در حال فروش است، اما نباید بگذاریم که این کتابخانه قدیمی به فروش برسد.

مسجد جامعی هم، تاکید کرد: نباید اجازه دهیم چنین کتابفروشی قدیمی که متعلق به سید اسماعیل شاداب نیا است، فروخته شود، چرا که فروشنده این کتابفروشی یعنی آقای شاداب نیا ۸۸سال دارد و از کودکی در این کتابفروشی فعالیت می‌کرده است.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان این که این کتابفروشی می‌تواند از آن جایی که در رینگ گردشگری قرار گرفته است تبدیل به کتابفروشی تاریخی شود، تاکید کرد: فضا و مدل کتابفروشی ایرانیان این اجازه را می‌دهد که این کتابفروشی تبدیل به کتابفروشی تاریخی شود.

در ادامه‌ محمد علی سعادتی، شهردار منطقه ۱۲هم با بیان این که به معرفی و مرتب کردن کتابفروشی ایرانیان کمک می‌کنیم، افزود: اما اداره این کتابفروشی باید با مالک باشد.

وی با بیان این که می‌توانیم این کتابفروشی را در اطلس یا راهنمای معرفی کتاب فروشی‌های تهران معرفی کنیم، تاکید کرد: به بازسازی این کتابفروشی هم کمک می‌شود.

اما با این که سعادتی شهردار منطقه ۱۲پیشنهاداتی را مطرح کرد ولی صالحی امیری پیشنهادات بهتری داشت و گفت‌: پیشنهاد می‌شود کتابفروشی تاریخی این منطقه توسط شهرداری به عنوان یک محل تاریخی احیاء شود و در بیلبوردها و پنل‌های شهری این گونه کتابفروشی‌ها به مردم معرفی شوند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در ادامه‌ کتابگردان به کتابفروشی دیواری توپخانه رفتند و مسجد جامعی با بیان به این که این کتاب فروشی دیواری که در خیابان خیام واقع شده است، نخستین کتابخانه دیواری است، اما نام ندارد گفت: پیشنهاد می‌شود با توجه به این که این کتابخانه در نزدیکی امارت گورخانه قرار دارد اسم این کتابفروشی دیواری گورخانه شود.

در ادامه‌ به مناسبت روز کتابگردی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهرداران منطقه با حضور در نشر «اساطیر» به بررسی این انتشارات پرداختند . مسجد جامعی با بیان این که این انتشاراتی کتاب‌های مرجع را منتشر می‌کند، افزود: ۶۰۰عنوان متون توسط این انتشاراتی به چاپ رسیده است و دقت داشته باشید که کتاب‌های مجموعه‌ای به دلیل این که تعداد جلدهایش بالا است، باید همه کتب تکمیل شود و بعد آنها را به چاپ برسانند که به همین دلیل خواب سرمایه در این انتشاراتی‌ها بالا است و کمتر ناشری حاضر می‌شود که که این گونه کتب را منتشر کند و این نشان می‌دهد که عشق این ناشر بالا بوده که این اتفاق رخ داده است.

همچنین پیروز حناچی سرپرست شهرداری تهران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی دربرنامه کتابگردی شرکت کرد.

حناچی درنخستین مقصد کتابگردی اش، در کتاب فروشی اسلامیه واقع در خیابان سیروس حضور پیدا کرد و با مسئولان قدیمی ترین انتشارات فعلی تهران به گفتگو نشست.

در ادامه برنامه کتابگردی، سرپرست شهرداری تهران در مرکز تبادل کتاب واقع در چهارراه ولی عصر (عج)، خیابان برادران مظفر حضور پیدا کرد. مدیران مرکز هم در توضیح ساز و کار فعالیت این مرکز از تبادل ۶۰۰هزار جلد کتاب از این طریق خبر دادند.

خانه فرهنگ و هنر گویا واقع در زیر پل کریمخان مقصد بعدی سرپرست شهرداری تهران بود. حناچی به همراه

ولی الله شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری و محمد جواد حق شناس و احمد مسجد جامعی از اعضای شورای شهر از کتابفروشی، گالری و‌ کافه خانه فرهنگ و هنر گویا بازدید کردند.

گفتنی است؛ حجت الاسلام محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات هم در این بخش از بازدید، سرپرست شهرداری تهران را همراهی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما