شناسهٔ خبر: 29504099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جنایت سعودی بهانه به دست مخالفان رئیس جمهوری آمریکا داده است

«ترامپ» زیر تیغ دموکرات ها و جمهوری خواهان

دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا وعده دادند که «تحریم های جدی» علیه عربستان سعودی و ولیعهد این کشور به خاطر قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی،اعمال می کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل:دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا وعده دادند که «تحریم های جدی» علیه عربستان سعودی و ولیعهد این کشور به خاطر قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی،اعمال می کنند.

 

سناتورهای آمریکایی ترامپ را متهم به اقدامی مغایر با شعار «اول آمریکا» با اجرایی کردن «اول عربستان» از طریق اعمال نکردن تحریم علیه ریاض و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان کردند.

 

سناتور دموکرات در این باره نوشت:«این تصمیم ترامپ نشان دهنده عجز و درماندگی متملقانه دیگری در قبال یک دیکتاتوری خارجی است.» «تیم کین» افزود:«اقداماتی مانند این از سوی رئیس جمهوری آمریکا با گذشت زمان امنیت ما را به طور مستقیم تهدید می کند.»

 

در بیانیه ای که از سوی کاخ سفید منتشر شده ،دونالد ترامپ گفته است که آمریکا قصد دارد یک «شریک پایدار» برای عربستان باقی بماند اگرچه کاملا مشخص است که بن سلمان از قتل خاشقجی خبر داشته است.

 

ترامپ در این باره گفت:«ممکن است هرگز همه حقایق را درباره قتل خاشقجی نفهمیم اما در هر صورت،روابط ما با عربستان پایدار باقی خواهد ماند.»

 

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه قصد لغو کردن قرارداهای نظامی با عربستان را ندارد،گفت که اگر اقدام احمقانه ای برای لغو این قراردادها انجام دهیم،این روسیه و چین هستند که بیشترین سود را خواهند برد.

 

اظهارات ترامپ در حالی است که فشار زیادی از سوی سیاستمداران آمریکایی بر روی او برای مجازات عربستان وجود دارد.

 

«راند پل» ،سناتور جمهوری خواه در یک پیام توئیتری،نوشت:«حداقل کاری که ما باید انجام دهیم این است که با سلاح های پیشرفته ای که برای بمباران شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد به عربستان پاداش ندهیم.»

 

وی افزود:«من کاملا اطمینان دارم که این تصمیم اول قرار دادن عربستان و نه آمریکا است.»

 

«لیندسی گراهام»،سناتور جمهوری و دوست ترامپ هم گفت:«به نفع امنیت ملی ما نیست که در مورد مسئله قتل خاشقجی خودمان را به آن راه بزنیم.»

 

وی افزود:«من کاملا معتقدم که حمایت جدی دو حزبی برای اعمال تحریم های جدی علیه عربستان از جمله اعضای خاندان سعودی به خاطر اقدام وحشیانه ای که همه هنجارهای مدنی را نقض کرده است،وجود دارد.»

 

هفته گذشته،گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی لایحه ای را برای مجازات عربستان به خاطر قتل خاشقجی و نقش مخرب ریاض در جنگ یمن وضع کردند. این لایحه پیشنهادی،به دنبال لغو فروش سلاح به عربستان و جلوگیری از سوخت رسانی به جت های ائتلاف سعودی است که حملات هوایی در یمن انجام می دهند.

 

جمهوری‌خواهانی که شاید مایل نباشند یک دور دیگر هم شاهد این شوی تلویزیونی رو به افول ترامپ باشند، باید قدری تامل کنند و عملکرد او را مورد ارزیابی قرار دهند. نباید تردیدی وجود داشته باشد، در لحظه کنونی، این مرد بازنده بزرگی است که حزب جمهوری‌خواه را با خود به زیر خواهد کشید.

 

نظر شما