مجتبی خسروتاج (معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت) درحاشیه بیستودومین سالروز ملی صادرات گفت: «در شرایط سیاسی،اقتصادی متفاوتی در صحنه تجارت جهانی و منطقهای ازنظرِ جنگ تعرفهای با رفتن ریسک کشوری و افزایش نااطمینانی بهسر میبریم». وی گفت: «صادرات ازنظرِ اقتصاد کلان بهسببِ نقش آن در تخصیص درست عوامل تولیدی مانند افزایش مقیاس تولید، خلق فرصتهای شغلی مولد، ارتقای بهرهوری تولید، تجربه و فناوری، گسترش دانش، توسعه پایدار ظرفیتهای تولیدی و تجاری، ایحاد فضای محکزدن تابآوری اقتصاد ملی و ارتقای مقاومت اقتصاد، اهمیت فزاینده دارد». رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: «در سال حمایت از تولید ملی، موضوع صادرات اهمیت بیشتری یافته و نباید به رشد 10هزاردرصدی صادرات در چهاردهه که البته امری مبارک است، بسنده کرد». وی گفت: «سازمان توسعه تجارت بهعنوانِ یک سازمان سیاستگذار، هدایتکننده و مروج باید از پتانسیلها بودجه، اختیارات و امکانات لازم برای تعالی دیپلماسی تجاری و استفاده از فرصتها و خنثیسازی تهدیدات بهنحوی شایسته عمل کند تا به وظایف و مطالبایت که دولت و جامعه از آن دارد، پاسخگو باشد». خسروتاج بابیانِاینکه افزایش معقول نرخ ارز در عرصه اقتصادی فرصتی منحصربهفرد برای تولیدکننده و صنعتگر بهحساب میآید، گفت: «تولیدکنندگان در همکاری که با صادرکنندگان و همچنین شناسایی و مطالعه بازارهای هدف خارج از کشور دارند میتوانند به بهبود کیفیت تولید مطابق بازارهای صادراتی ارزآوری و ارزش افزوده مناسب برای کشور ایجاد کنند». وی افزود: «براساسِ مطالعات صورتگرفته درباره شرکتهای صادرکننده درقالبِ مدل ارائهشده از آنکتاد (سازمانی جهانی) نشان میدهد که بین شرکتهای صادر کننده ایرانی، حدود 1.3درصد آنها دارای فناوری پیشرفته، 26.3درصد دارای فناوری میانی، 7.9درصد دارای فناوری پائین، 23.4درصد در گروه صادرات منبعمحور و بیشاز 41درصد در گروه کالاهای اولیه جای دارند». خسروتاج گفت: «امسال، 89درصد صادرکننده نمونه ما دارای وبسایت بوده و در 88درصد از تشکلهای صادراتی عضو هستند». معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت یادآوری کرد: «71درصد کالاهای صادراتی شرکتهای تولیدی داخل دارای استاندارد بینالمللی بوده و 61درصدشان از مزیت نمایندگی دفتر فروش در خارج از کشور برخوردارند».
مجید راهب (صادرکننده نمونه کشور) بااشارهبه پیشرفتهای صورتگرفته در سالهای اخیر؛ اظهار کرد: «متأسفانه همیشه صادرات با مشکل بیتوجهی مسئولان مواجه بوده اما خوشبختانه در سالهای اخیر توجه ویژهای به این بخش مهم اقتصادی کشور شده است». وی بااشارهبه برگزاری روز ملی صادرات گفت: «برگزاری چنین جشنها و گردهمایی صادراتی موجب شده که صادرکنندگان کشور برای تقویت فعالیتهای خود و رشد و توسعه صادراتشان تشویق شوند و بهفکرِ گسترش راههای نوین صادراتی باتوجهبه علم روز دنیا باشند». راهب با قدردانی از مسئولان صنعتی و معدنی کشور بهدلیلِ تشویق صادرکنندگان، تأکید کرد: «بههمریختگی قیمت ارز در ماههای گذشته بهضررِ صادرات نبود؛ بلکه تاحدی صادرکنندگان؛ بهویژه درحوزه صادرات مواد غذایی توانستند مشکلات پیشآمده همچون فرصت مغتنمی بهره ببرند و درصورتیکه برنامهریزیهای صحیحی دراینرابطه انجام شود؛ میتوان امیدوار بود که این روند درآینده نیز ادامه پیدا کند». این صادرکننده نمونه کشور درپایان ابراز امیدواری کرد: «درآینده باتوجهبه پتانسیلهای مناسب کشور و بهویژه درحوزه مواد غذایی و مواد فراوریشده بتوانیم در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی پیدا و ایران را بهعنوانِ یکیاز قطبهای قوی صادرات در غرب آسیا به جهانیان معرفی کنیم».
محسن ترابی (صادرکننده نمونه کشور) نیز گفت: «شرکت ما به تمام کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، هند، چین و سایر کشورهای دنیا صادرات دارد». وی افزود: «ازآنجاکه حوزه فعالیت ما صادرات مواد غذاییست؛ در سراسر دنیا مشتریان خود را داریم و این باعث میشود افرادیکه دراینحوزه ورود میکنند، بتوانند زودتر از فعالیتهای دیگر به موفقیت دست یابند». ترابی بااشارهبه تحولات بازار ارز در ماههای اخیر تصریح کرد: «پساز اتفاقاتی که دررابطهبا نرخ ارز در کشور افتاد، با تمام خریداران خارجیمان صحبت کردیم و توانستیم بهسرعت قیمتها را بهروزرسانی کرده تا روند حرکت روبهجلوی ما نهتنها کند نشود؛ بلکه تسریع شود». این صادرکننده نمونه کشور ادامه داد: «یکیاز ضروریات یک صادرات موفق ایناستکه پساز فروش پول بهسرعت به شرکت صادرکننده بازگردد تا بتوانیم معوقات خود به کشاورزان و مالکین را جبران کنیم». وی بیان کرد: «امسال محصولات کشاورزی بهشدت افت داشت و صادرات ما بیشتر برپایه محصولات تولیدشده سال گذشته بود که در انبارها و سردخانهها نگهداری میشد اما یکیاز نگرانیهایی که برای صادرات در سال آینده وجود دارد، کاهش تولیدات محصولات کشاورزیست که مسئولان باید دراینحوزه چارهاندیشی کرده و راهکاری را بیایند تا لطمه به رشد صادراتی کشور وارد نشود». ترابی بااشارهبه وجود رقبای سرسخت در جامعه جهانی درحوزه صادرات افزود: «محصولات تولید ایران دارای کیفیت بالایی بوده و میتوان با یک برنامهریزی مناسب و استراتژی درست بهراحتی در بازارهای جهانی ورود و با رقبای قدر خود رقابت کنیم».
محمد عرب (صادرکننده نمونه کفش) نیز اظهار کرد: «اجلاسهایی که درحوزه صادرات برگزار میشود؛ موجب تداوم صادرات درآینده خواهد شد؛ بهشرطِاینکه درایننوع جلسهها گوشهای شنوا باز بوده و به مشکلات و دردهای صادرکنندگان رسیدگی کنند». وی تأکید کرد: «اگر برنامه پیشبینیشدهای دررابطهبا نوسات نرخ ارز داشته باشیم؛ بهطورِحتم این تغییرات نهتنها لطمهای به صادرات کشور نزده؛ بلکه موجب تقویت آن خواهد شد». عرب باتأکیدبر برگزاری هماندیشیهای متمرکز درحوزه صادرات گفت: «اگر مسئولان و بانک مرکزی و صادرکنندگان و وزارت صنعت و معدن تصمیمات متمرکزی درحوزه صادراتی کشور بگیرند، میتوانیم به رشد تجارت جهانی امیدوار باشیم». این صادرکننده نمونه کفش یکیاز دلایل عدمِورود جوانان به حوزه صادرات را سنگینبودن سرمایههای اولیه دراینحوزه دانست و گفت: «ازآنجاکه پایه صادرات بر تولید استوار است و در سالهای گذشته ورود به سیستم تولید کشور سخت شده؛ بنابراین، بسیاری از جوانان با وجود داشتن استعدادهای لازم نمیتوانند به صادرات ورود کنند». وی ادامه داد: «ورود به صادرات، کار بسیار سختیست و دراینحوزه شرکتهای قدیمی دارای قدرت بیشتری هستند اما بهنظرم باید کاری انجام دهیم تا تولید سهلتر شده و جوانان بتوانند وارد این نبرد شوند». عرب بااشارهبه روشهای نوین صادراتی در دنیا افزود: «میتوان با تقویت تکنولوژی و توسعه فضای مجازی در کشور مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته، زمینه را برای ورود هرچهبیشتر جوانان به حوزه صادرات فراهم کرد». این صادرکننده نمونه کفش تصریح کرد: «اکنون درزمینه تولید و صادرات سیستمهای نرمافزاری و بازیهای رایانهای، جوانان کشور به پیشرفتهای شگرفی دست یافتهاند که میتواند این حرکت با تقویت و پشتیبانی مسئولان صنعتی و تجاری کشور سرعت بیشتری گرفته و درآینده موجب تحول اقتصادی در صادرات شود». وی درخاتمه تأکید کرد: «بهحتم جوانانی که میخواهند به حوزه صادرات و تجارت جهانی وارد شوند، باید پشتکار بالایی داشته و بتوانند از موانع موجود گذر کنند تا در میدان صادرات موفق شوند».
سمیه عرب/ باشگاه خبرنگاران جوان
چرا حضور جوانان درحوزه صادرات کمرنگ است؟
گوشهنشینهای بازار
نقش صادرات غیرنفتی را نمیتوان در اقتصاد کلان کشور نادیده گرفت. اقتصاددانان افزایش صادرات را موجب فرصتهای جدید شغلی، رونق رشد اقتصادی، ایجاد درآمد مالیاتی و بهبود تراز پرداخت میدانند. رشد صادراتی درکنارِ همه مزایایی که دارد میتواند موجب تقویت تولید ملی و خودباوری در کشور شود. باتوجهبه تمرکز کشور در چهاردهه گذشته بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، «صادرات» شاهد رشد بسیار بالایی بوده و میتوان این موضوع را نقطهعطفی برای رونق اقتصادی کشور درآینده نیز دانست.
صاحبخبر -
∎
نظر شما