شناسهٔ خبر: 2902891 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

ماجرای جایزه شهدا به “مهدی فقیه” چه بود؟

صاحب‌خبر -

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بازی در فیلم «هور در آتش» را جایزه شهدا می‌داند و می‌گوید: این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشان آن را به من دادند.

مهدی فقیه در برنامه‌ تلویزیونی «نشان ارادت» حضور پیدا کرد و درباره‌ میزان ارادت خود به امام حسین(ع) صحبت کرد. فقیه معتقد است بازی در فیلم «هور در آتش» جایزه‌ شهدا به اوست و این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشان آن را به فقیه اهدا کرده‌اند. این هنرمند همچنین می‌گوید تا به حال به کربلا نرفته‌ام و فقط به مکه رفته‌ام و از خدا خواسته‌ام که کربلا هم بروم اما امام حسین (ع) هنوز نطلبیده است.

در ادامه بخشی از صحبت‌های او را می‌خوانید.

مهدی فقیه در ابتدای برنامه درباره‌ اولین مواجهه‌ خود با امام حسین(ع) گفت: «مرحوم پدرم غیر از تفسیر قرآن، در ایام ماه رمضان هم در مسجدی که حسینیه‌ کردها بود، در مورد واقعه‌ عاشورا صحبت می‌کرد و ذاکرین امام حسین (ع) هم نوحه می‌خواندند. من در کودکی صلی‌الله و علیک یا اباعبدالله (ع) را از یک ذاکری شنیدم که در آن سن و سال برایم چیز عجیبی بود. به همین دلیل به پدرم گفتم همیشه می‌گویند السلام و علیک یا اباعبدالله (ع)، چرا آن ذاکر گفت صلی‌الله و علیک یا اباعبدالله (ع)؟ پدرم گفت آن ذاکر بسیار درست گفته که تأثیر زیادی روی تو گذاشته است و این سؤال را از من می‌پرسی. این موضوع همیشه در ذهنم مانده است.

 

وی افزود: مواجهه‌ دیگرم هم به مسجدی برمی‌گردد که در نزدیکیِ خانه‌مان بود و حدود ۸۰۰ سال پیش ساخته شده است. این مسجد بغدادی نام دارد که عزاداران در آن سینه‌ی حَسِین می‌زدند. به این شکل که یک چرخشی دارند و دور هم می‌چرخیدند و ذاکر امام حسین (ع) می‌خواند و آن‌ها دوباره دور هم می‌چرخیدند، هیچ وقت هم بیرون نمی‌رفتند. آن‌ها سینه می‌زدند و چند مداح و دو روحانی داشتند که سخنرانی می‌کردند و نوحه می‌خواندند. این مراسم هم از دوران نوجوانی در خاطرم مانده است.»

 

روزهای تاسوعا و عاشورا در شیراز آش سبزی پخش می‌کردند

 

بازیگر سریال «کت جادویی» درمورد سنت‌های عزاداری در شیراز توضیح داد: «در گذشته سنت‌های عزاداری در شیراز خیلی متفاوت بود. در هر محله‌ای در خانه‌هایشان چه مجالس زنانه و چه مجالس مردانه، صبح‌ها زیارت عاشورا می‌خواندند و عادت بود که برای صبحانه آش سبزیِ معروف شیراز پخش می‌کردند. همچنین در روزهای تاسوعا و عاشورا هم آش سبزی می‌دادند. گروه‌های سینه‌زنی در شیراز خیلی زیاد بودند و هیات‌های زیادی در شیراز فعالیت می‌کردند. هیئت‌ها از محل‌شان حرکت می‌کردند و سینه زنیِ اصلی را در احمدبن موسی شاه چراغ داشتند. یک حاجی داشتیم که یک کرسی می‌گذاشت و یک پیرهن یک‌سره‌ی مشکی می‌پوشید. آن حاج‌آقا نوحه می‌خواند و به دلیل آن روح معنویتی که این پیرغلام داشت، همه با او می‌خواندند. ذاکرین امام حسین (ع) به این شکل ما را از کودکی تربیت می‌کردند. یک نفر هم یک‌بار از من پرسید چرا سینه می‌زنند؟ گفتم می‌گویند یا حسین (ع) و روی سینه می‌زنند که مهر حسین در قلب‌مان جا بگیرد.»

 

اجرای تعزیه در فرانسه

 

بازیگر فیلم «لیلی با من است» درباره‌ی اجرای تعزیه در فرانسه گفت: «ما در فرانسه به کمک تعزیه‌خوان‌های شیراز، می‌خواستیم تعزیه اجرا کنیم که باید سالن به شکل اجرای تعزیه درمی‌آمد. اول که به مسئولین سالن گفتیم، گفتند به هیچ‌عنوان امکان ندارد سالن را تغییر دهیم. اما من به مسئول دیگری گفتم که گفت می‌خواهید تعزیه اجرا کنید؟ گفتم بله و ظرف یک روز سالن را تغییر دادند که تعزیه به خوبی اجرا شد.»

 

بازی در فیلم «هور در آتش» جایزه‌ شهدا به من بود

 

بازیگر فیلم «سفر به چزابه» در پاسخ به این سؤال که زمانی که در جبهه جانباز شد، چه چیزی از واقعه‌ عاشورا در ذهنش گذشت، گفت: «خداوند به من توفیق داد که به همراه دوستانم توانستیم موزه‌ شهدای شیراز را راه‌اندازی کنیم و من مسئول فنی و هنری آن موزه بودم و بعد از مدتی آن موزه را بستند. فکر می‌کنم بازی در فیلم «هور در آتش» جایزه‌ی شهدا به من بود. قبلا یکی از اساتید بزرگ ما که فوت کرده‌اند، قرار بود در این فیلم بازی کنند. اما خداوند به دلیل همان وقایع خواست که من در فیلم «هور در آتش» بازی کنم. این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشان آن را به من دادند.»

 

فقیه همچنین در انتهای برنامه درمورد اینکه به کربلا رفته است، توضیح داد: «تا به حال به کربلا نرفته‌ام و فقط به مکه رفته‌ام و از خدا خواسته‌ام که کربلا هم بروم. چند وقت پیش قرار بود برای حضور در جشنواره‌ای به کربلا بروم که گفتند اگر کسی منصرف شود، شما می‌روید. بزرگی می‌گفت همین جا که نشسته‌ای بگو السلام و علیک یا اباعبدالله (ع) و این‌طور در خود کربلا هستی. امام حسین (ع) هنوز من را نطلبیده است.»

 

 

نظر شما