شناسهٔ خبر: 28896573 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

دلایل رشد لاک‌‌پشتی امروز شاخص/بورس فردا چه می‌شود؟

امروز شاخص کل بورس با افزایش 862 واحدی در رقم 189 هزار واحد جای گرفت، دلیل این رشد چیست و فردا شاخص کل بورس وارد چه کانالی می‌شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز یکشنبه (۲۹ مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۱۲۰۷۶میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۸۶۲ واحد در رقم ۱۸۹۴۳۷ جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به ۵۴۱۹ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۲۲ واحد در رقم ۲۱۱۱ جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، رمپنا، وبملت، شپنا، شیران، سپ، شبریز، شبندر، پارس، کسرام، ما، وغدیر، دشیمی، پترول، کاوه، امید، خزامیا، وتجارت، شپاکسا، ملت، قشکر، وتوکا، خگستر، فملی، شتران، غگل، خساپا، آسیا و پکرمان صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «تاپیکو، پارسان، شپنا، حکشتی، وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « کگل، فولاد، شپدیس، رانفور، جم» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «های‌وب، ومعادن، فولاد، وبصادر، وخاور» بود و نمادهای «تاپیکو، ملت، وغدیر، وبملت، شپنا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، خوشبختانه در جریان معاملاتی امروز بازار که فعالیت خود را کمی با ترس آغاز کرده بود رفته رفته بهبود پیدا کرد و بهبود جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه اتفاق و نشانه خوبی است مبنی بر اینکه سهم‌های منفی هم فروشنده قوی ندارد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، نماد تاپیکو در سامانه کدال درخصوص نوسان قیمت سهام این شرکت اقدام به شفاف‌سازی کرد. در این شفاف‌سازی آمده است که از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره مالی ۳/۶/۹/۱۲ ماهه منتهی به (۳۱ اردیبهشت‌ماه ۹۸) تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است، بنابراین به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر عمدتا ناشی از تقاضای سرمایه‌گذاران و افزایش خالص ارزش دارایی‌ها است.

کاهش ارزش سهام فلزی‌ها و بانکی‌ها

محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص علت رشد بیش از پنج هزار واحدی امروز شاخص کل بورس، گفت: تمدید مهلت FATF، نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های شش ماهه نخست امسال و مهر ماه شرکت‌های بورسی، تثبیت نرخ دلار و معافیت مالیاتی شرکت‌ها در صورت افزایش سرمایه از محل سود انباشته باعث رشد شاخص کل بورس از اول هفته جاری شد که این رشد شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه هم تداوم پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که روند شاخص کل بورس در روز دوشنبه به چه صورت خواهد شد؟ تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم که فردا روند شاخص کل بورس منفی شود، زیرا بازار به کمی اصلاح قیمتی نیاز دارد.

خادمی در پاسخ به این سوال که فردا کدام صنایع بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس خواهند داشت؟ افزود: پیش‌بینی می‌کنم فردا گروه‌های فلزی و بانکی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشته باشند، زیرا وضعیت سهام گروه‌های پالایشی و پتروشیمی مطلوب است، اما قیمت سهام گروه‌های فلزی و بانکی به صورت هیجانی افزایش پیدا کرده است، به همین جهت اصلاح قیمتی این نمادها لازم است، البته باید قیمت سهام فلزی‌ها بیشتر شود، اما در حال حاضر این گروه به اصلاح قیمتی نیاز دارد.


نظر شما