شناسهٔ خبر: 28315863 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری مراسم قالیشویان، دومین جمعه مهر

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

برگزاری مراسم قالیشویان،دومین جمعه مهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ رییس ستاد مراسم سنتی مذهبی قالیشویان گفت: این آیین سنتی که بیش از هزار سال قدمت دارد هر سال مطابق با زمان شهادت امامزاده سلطان علی فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع) برگزار می‌شود.
محمد احترامی افزود: دومین جمعه از ماه مهر، به طور معمول از نهم تا پانزدهم در میان کاشانی‌ها به جمعه «جار» یا روز فراخوانی مردم به مراسم قالی‌شویی معروف است.
وی گفت: قالی‌شویان که تنها مراسم سنتی مذهبی است که برگزاری آن مطابق تاریخ شمسی است نمایش نمادین تشییع و به خاکسپاری حضرت سلطان علی‌بن امام محمدباقر(ع) است.
رییس ستاد مراسم سنتی مذهبی قالیشویان افزود: امامزاده سلطان علی‌بن محمدباقر(ع) که یکی از چهار امامزاده معلوم النسب و دارای تاریخ مستند در ایران است که مطابق روایت‌های تاریخی در سال۱۱۳ هـجری قمری بنا به درخواست دوست‌داران اهل بیت از اهالی چهل حصاران و فین کاشان به این منطقه هجرت کردو در سال ۱۱۶هجری همراه با ۱۰۰تن از یاران باوفای خود در جنگ با حاکم وقت به شهادت رسیدند.
احترامی گفت:پیکر مطهر این امامزاده واجب التعظیم و یارانش را از قتلگاه به مکان فعلیِ حرم مطهر در اردهال منتقل کرده و در محلی که وصیت فرموده بود به خاک سپردند.
وی افزود:بر این اساس در دومین جمعه از مهرماه هر سال عاشقان اهل بیت(ع) در ابتدا با حضور در ضریح مطهر امامزاده سلطان علی‌بن محمدباقر(ع)، این مکان را با گلاب ناب قمصر کاشان شست‌وشو می‌دهند و سپس آیین قالی شویان آغاز می‌شود.
قالیشویان نماد فرشی است که به هنگام شهادت بدن مطهر امامزاده را در آن پیچیده بودند و اهالی فین کاشان در مراسم خاصی چوب به دست و حسین حسین گویان یکی از فرش های صحن مطهر امامزاده را با انتقال به نهر آب شاهزاده حسین شستشو و سپس به متولیان امامزاده تحویل می دهند.
مراسم قالیشویان دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

نظر شما