شناسهٔ خبر: 28215315 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

دارالارشاد غرق در ماتم عزای حسین (ع)/ عشق تمام نشدنی اردبیلی‌ها به علمدار کربلا

همزمان با عاشورای حسینی، اردبیلی‌ها با برگزاری آیین سنتی و خاص عزاداری، بار دیگر عشق پایانی‌ناپذیر خود به اباعبدالله‌الحسین (ع) و علمدار کربلا را به منصه ظهور رساندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مردم ولایت‌مدار و حسینی اردبیل با نام نامی پرچمدار کربلا بار دیگر ولایت‌مداری و عشق خود را در همان آغازین دقایق طلوع آفتاب سوگواری نموده و نذورات خود را به جای آوردند.

همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی، اهالی ولایتمدار اردبیل در قالب هیأت‌های مذهبی با اجتماع در میدان عالی‌قاپو و خیابان‌های منتهی به آن زیر علم ولایت، فریاد رسای «هیهات من‌الذله» و «لبیک یا حسین (ع)» را سر داده و و عشق و دلدادگی خود را با نهایت وجود نسبت به ائمه اطهار (ع) ثابت کردند.

 

 اردبیل مهد عاشقان و شیفتگان مکتب اباعبدالله‌الحسین(ع)

عزاداری برای سرور و سالار شهیدان که در دل خود تقویت روح استکبار ستیزی و پرورش روح حماسه و ایثار را جای داده است، فرصت ارزشمندی برای پاسداشت چنین صفات گوهرمانندی را فراهم می‌کند.

اردبیلی‌ها نیز با درک اهمیت موضوع، همواره در طول تاریخ از برکات این ماه به شکل مناسبی بهره‌مند شده و با نظم و انسجام خاصی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مرتبط را در فراخور زمانی اعلام شده اجرایی می‌کنند.

با توجه به قدمت عزاداری حسینی در اردبیل، این منطقه در سراسر جهان به «شهر حسینی» معروف بوده و اوج هنر بی‌بدیل شعرخوانی مرثیه در رثای امام حسین (ع)، برگزاری مراسم هفته‌خوانی پیش از آغاز ماه محرم، اجرای برنامه‌های عزاداری با سبک خاص، شبیه‌گردانی و سایر آئین‌های ویژه بر صلابت و خاص بودن عزاداری‌های این منطقه می‌افزاید.

 

حضور میهمانان خارجی در اردبیل

اجتماع گسترده اردبیلی‌ها در مراسم عزای سرور و سالار شهیدان با حضور گسترده عاشقان و دلسوختگان ابا عبدالله‌الحسین (ع) از دیگر شهرها و کشورهای جهان نیز همراه می‌شود.

حضور سینه‌سوختگان و علاقه‌مندان به مکتب عاشورا در پایتخت حسینیت از جای جای ایران اسلامی و نقاط مختلف جهان، ترافیک سنگینی را در خیابان‌های مجاور به وجود می‌آورد تا برای برگزاری هر چه مناسب برنامه‌های عزاداری محدودیت‌های ویژه ترافیکی درنظر گرفته شود.

 

نظم و اتحاد مثال‌زدنی دسته‌جات عزاداری

با وجود حضور ده‌ها هزار نفری عزاداران در اردبیل در میادین و خیابان‌های منتهی به هسته مرکزی شهر، نظم و انظباط خاصی در برگزاری مراسم دیده می‌شود و این در شرایطی است که قسمت عمده این برنامه‌ها به صورت خودجوش و توسط هیأت‌امنای مساجد و تکایای مذهبی مدیریت می‌شود و در کنار آن نظارت و مشارکت نیروی انتظامی، شورای تأمین، شهرداری و دیگر نهادهای فرهنگی و اجرایی نیز بر برگزاری هر چه منظم برنامه‌ها سبب می‌شود تا مشکل خاصی در عزاداری‌ عاشقان حضرت پیش نیاید.

همکاری مثال‌زدنی مردم با پلیس و دیگر نهادهای انتظامی نیز قابل تقدیر بوده و چنین تعاملی بر افزایش انسجام عزاداری‌ها و هماهنگی دسته‌جات و هیأت‌های مذهبی دامن می‌زد.

 

حضور خودجوش «پاکبانان» در عزای حسینی

فرهنگ غنی در پایتخت حسینیت با حضور خودجوش پاکبانان محرم تجلی می‌یابد، زمانی که بیش از 400 نفر از جوانان اردبیلی با هدف ترویج فرهنگ صیانت از محیط زیست و توجه به زیبایی شهر؛ لباس سبز پاکبانی را بر تن می‌کنند تا با تمام وجود برای خدمت‌گذاری به عزاداران حسینی حاضر ‌شوند.

به نظر می‌رسد طرحی که  برای اولین بار در کشور، در سال 94 همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در حضور بیش از 100 نفر از پاکبانان محرم با هدف پاکسازی مسیر عزاداران حسینی اجرا شد، هم‌اکنون به نقطه اوج خود رسیده است.

پاکسازی مسیر عزاداران حسینی توسط پاکبانان محرم در واقع نوعی آموزش شهروندی نیز بوده تا به صورت غیر مستقیم یادآور این موضوع به شهروندان باشیم که باید بیش از پیش در داشتن شهری پاک کوشا بوده و در ایجاد چنین موقعیتی احساس مسؤولیت کنیم.

 

برگزاری باشکوه نماز ظهر عاشورا در 4 نقطه اردبیل

با تمهیدات انجام یافته، نماز ظهر عاشورا در 4 نقطه از اردبیل برگزار شد تا در ادامه‌ی مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع)؛ حضور پرشور مردم در این فریضه الهی کمرنگ نشود.

اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا، ارتقا و توسعه حرکت‌ فرهنگی را سبب شده تا با احیای نهضت و تفکر حسینی به بهترین شکل ممکن مراسم مذهبی و فرهنگی مدنظر اجرایی شود.

لازم به توضیح است، نماز ظهر عاشورای اردبیل به طرز باشکوهی در محوطه امامزاده سید صدرالدین، بقعه متبرکه نیار، مسجد محله سلمان‌آباد و و میدان شهیدگاه در جوار مجموعه تاریخی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد.

 

«شبیه‌خوانی» آیین ماندگار اردبیلی‌ها در تعزیه

بیان وقایع کربلا به زبان هنر، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌هایی بوده که همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی همه ساله در محلات مختلف اردبیل انجام می‌شود.

این آیین که که با تصویرسازی واقعه دشت نینوا و شهادت امام حسین (ع) همراه می‌شود، نقشی مهم در ماندگاری و نقل سینه به سینه عاشورا و تاریخ ارزشمند آن خواهد داشت.

در مراسم شبیه‌خوانی، محلات مختلف بر اساس سبک و سیاق مخصوص خود واقعه کربلا را به تصویر کشیده و صحنه‌های کربلا را با استمداد از زبان گویای فرهنگ و هنر شرح می‌دهند.

انتهای پیام/ح

نظر شما