شناسهٔ خبر: 28199737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عزاداری مردم کهگیلویه و بویراحمد در شب تاسوعای حسینی به اوج رسید

شب تاسوعای حسینی حال و هوای دیگری در حسینیه ها، تکایا، مساجد، بقاع متبرکه و هیئت های عزاداری کهگیلویه و بویراحمد حاکم شده و تمامی چشم ها در غم شهادت آل الله گریان و پرخون بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان/یاسوج:

 

همه ساله با آغاز محرم، ماه پيروزی خون بر شمشير، استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد برپایی مراسم و آئين ‌های ويژه ‌ای است كه در شهرها، روستاها و مناطق مختلف اين استان با حضور مردم مومن و متدین برگزار می ‌شود.

 

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در اين آئين ‌ها كه به ‌اشكال مختلف برگزار می ‌شود، عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) و ياران باوفايش نشان داده و در سوگ آنها عزاداری و نوحه ‌سرایی می ‌كنند.

اجرای تعزيه، تشكيل هيئت ‌های عزاداری، سينه ‌زنی و زنجير زنی، حركت شتران اسب های سیاه پوش به ‌عنوان نمادی از كاروان كربلا و اسرا، اطعام و نذری دادن به ويژه در شب ‌های تاسوعا، عاشورا و شام ‌غريبان از جمله سنت‌ هایی است كه ماه محرم هر سال در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می ‌شود.

 

و اما همزمان با شب تاسوعای حسینی سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد غرق در عزا و ماتم می شود و عاشقان حسینی در غم شهادت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران باوفایش اشک خون می ریزند.

 

شب گذشته در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد در غم شهادت امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش غوغایی به پا شد و صدای طبل، سنج، زنجیر و سینه به گوش آسمان می رسید.

شب تاسوعای حسینی حال و هوای دیگری در حسینیه ها، تکایا، مساجد، بقاع متبرکه و هیئت های عزاداری کهگیلویه و بویراحمد حاکم می شود و تمامی چشم ها در غم شهادت آل الله گریان و پرخون است.

 

در شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت، باشت، چرام، بهمئی، لنده، دنا و تمامی روستاهای این استان هیئت های عزاداری فعال و سینه زنی و زنجیر زنی برپا بود و در برخی حسینیه ها و مساجد نیز روحانیون به تبیین ابعاد قیام عاشورا و شخصیت اصحاب امام حسین (علیه السلام) پرداختند.

 

روضه خوانی و نیایش به درگاه الهی از دیگر برنامه هایی است که در شب عاشورای حسینی از رونق خاصی برخوردار است و مداحان و ذاکران اهل بیت (علیهم السلام) نیز به زیبایی هرچه تمام تر در غم شهادت سید الشهدا و یاران باوفایش مرثیه سرایی می کنند.

برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع شیر و چای بین عزاداران حسینی در کنار واکس زدن کفش عزاداران حسینی از دیگر جلوه های نابی است که این شب ها از سوی عاشقان و ارادتمندان به سرور و سالار شهیدان به خوبی مشاهده می شود.

 

پخت غذای نذری و توزیع بین نیازمندان و همچین توزیع گوشت و مرغ بین فقرا نیز از آئین هایی است که برای بهره مندی از ثواب شب عاشورا توسط دوستداران اهل بیت (علیهما السلام) در کهگیلویه و بویراحمد همچون سال های گذشته انجام می شود.

مشارکت عزاداران برای برپایی هر چه باشکوه تر مجلس امام حسین (علیه السلام) جلوه دیگری از عاشقی مثال زدنی در این شب هاست که از سوی جوانان و نوجوانان سیاه پوش به وضوع قابل مشاهده است .

 

امروز نیز هیئت های عزاداری در قالب دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی در سطح شهرها مسیرهای مشخص شده را طی و در کنار بقاع متبرکه و سایر نقاط محل تجمع گرد هم می آیند و آئین های عزاداری و سوگواری را باشکوه هر چه تمام تر به نمایش می گذارند.

نظر شما