به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با توجه به شرایط اقتصادی و اشتغال در جامعه، نقش مهارتآموزی و کارآفرینی در بین دانشجویان اهمیت ویژهای پیدا میکند به طوری که مقام معظم رهبری و مسئولان جامعه بارها بر بحث مهارت آموزی فارغالتحصیلان تأکید کردهاند.
برای افزایش مهارت آموزی در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی لازم است توجه بیشتری به دانشگاههای مهارتی صورت گیرد، همان طور که مسئولان وزارت علوم نیز در مقطعی سعی داشتند برای این موضوع برنامهریزی کنند اما آنچه در عمل میبینیم کاهش بسیار شدید تعداد ثبتنام کنندگان در رشتههای مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی است که جا دارد چرایی این موضوع در نهادهای بالادستی آموزشی مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.
دانشگاه جامع علمیکاربردی که دانشگاه اصلی مهارتی کشور ماست، امسال به نسبت سالهای گذشته به مراتب با کمبود استقبال مواجه شده و آمارها نشان میدهد با وجود رشتههای کاملاً اشتغالزا و مورد نیاز که در این دانشگاه راهاندازی شده ولی گرایش چندانی به این دانشگاه صورت نگرفته است.
آمار ثبتنام کنندگان دانشگاه علمیکاربردی از سال گذشته تاکنون
ردیف | مقطع | ترم | آمار ثبتنامی |
---|---|---|---|
1 | کاردانی | پاییز/مهرماه 96 | 116 هزار و 619 نفر |
2 | کاردانی | بهار/بهمن 96 | 47 هزار و 877 نفر |
3 | کارشناسی | پاییز/مهرماه 96 | 67 هزار و 765 نفر |
4 | کارشناسی | بهار/ بهمن 96 | 25 هزار و 376 نفر |
5 | کاردانی | پاییز/ مهرماه 97 | 40 هزار و 832 نفر |
6 | کارشناسی | پاییز/ مهرماه 97 | 38 هزار و 823 نفر |
براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش کشور برای دانشگاه علمیکاربردی و مقایسهای که میان ثبت نام کنندگان در دو مقطع کاردانی و کارشناسی سال 1396 با سال 1397 در مییابیم که:
آمار داوطلبان مقطع کاردانی امسال دانشگاه علمیکاربردی در ترم پاییز با مقطع کاردانی سال 96 تفاوت فاحشی دارد و آن اینکه داوطلبان امسال چیزی حدود 76 هزار نفر کمتر از داوطلبان سال گذشته است.
همچنین داوطلبانی که سال 96 در مقطع کارشناسی، ترم پاییز نامنویسی کردهاند 67 هزار و 877 نفر بودند که آمار ثبتنامی امسال حدود 29 هزار نفر کمتر بوده است.
پیش از این فرامرز اکرمی رئیس دانشگاه علمی کاربردی شرق استان تهران در گفتوگو با خبرگزاری فارس گفته بود که پدیده دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک فرصت و فضای جدیدی برای نظام آموزش عالی کشور، مختصات و ویژگیهای خاص خودش را دارد، مدرسانی که در این دانشگاه اشتغال دارند نه تنها باید آن تسلط و سیطره علمی لازم را بر مباحث موردنظر داشته باشند بلکه باید آشنایی کامل و دقیقی با حوزه کاربرد آن علوم را هم تجربه کرده و دارا باشند، این است که درواقع مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس این دو شاخص جذب میشوند که هم تواناییهای علمی لازم و به روز داشته باشند و هم از آشنایی لازم با حوزه کاربردی برخوردار باشند.
حال این نکته مطرح میشود که با توجه به مجموع 600 مرکز علمی کاربردی در 31 استان کشور و فعالیت 26 ساله دانشگاه علمی کاربردی، همچنین با وجود پیشرفت این دانشگاه در راهاندازی رشتههای کاربردی و مورد نیاز کشور و نیاز به تربیت متخصصان کارآفرین انتظار میرفت روزبه روز بر آمار علاقهمندان دانشگاههای مهارتی افزوده شود نه اینکه شاهد کاهش چشمگیر داوطلبان این دانشگاه باشیم از این رو لازم است مسئولان آموزش کشور، تأملی جدی بر روی این موضوع داشته باشند و چرایی عدم اقبال به رشتههای مهارتی را مورد بررسی قرار دهند.
انتهای پیام/
نظر شما