شناسهٔ خبر: 26894436 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پزشکان در 9 درمانگاه به زائران حج خدمات ارایه می دهند

تهران- ایرنا- رییس مرکز پزشکی هلال احمر گفت: تیم درمانی ایران متشکل از نیروهای متخصص در رشته های مختلف پزشکی در 9 درمانگاه، 80 مطب و یک بیمارستان دایرشده در مکه و مدینه به زائران حج 97 خدمات پزشکی ارایه می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید علی مرعشی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران، اظهار داشت: تمام زائران در کشور معاینات پزشکی شده اند و اطلاعات پزشکی آنها در پرونده های الکترونیکی ثبت شده است.
وی با بیان اینکه ایران تنها کشور خارجی است که اجازه برپایی درمانگاه در مشاعر (عرفات و منا) را دارد، افزود: امسال با توافق سازمان حج و زیارت و به دلیل حضور کم زائران ایرانی در مدینه، تصمیم گرفته شد که بیمارستان مدینه باز نشود و اکنون چهار درمانگاه شبانه روزی در این شهر با حضور پزشکان متخصص در حال خدمت رسانی هستند.
مرعشی اضافه کرد: البته بیماران در صورت نیاز با آمبولانس های ایران به بیمارستان های سعودی با حضور متخصصان ایرانی اعزام می شوند.
وی درباره امکانات درمانی ایران در شهر مکه منوره نیز گفت: پنج درمانگاه شبانه روزی با امکاناتی مانند رادیولوژی و سونوگرافی و یک بیمارستان در این شهر برای خدمت رسانی به زائران دایر شده است.
مرعشی افزود: همچنین متخصصان ایرانی در 80 مطب به صورت هشت ساعته در هتل های مکه آماده ارایه خدمات پزشکی به زایران هستند.
رییس مرکز پزشکی با بیان اینکه تیم پزشکی ایران در حج 97 متشکل از 560 نفر است، اضافه کرد: ایران تنها کشوری است که طبق تفاهم‌نامه با سعودی ها در عرفات، مشعر و منا درمانگاه دارد.
وی یکی دیگر از فعالیت های مرکز پزشکی هلال احمر ایران در حج امسال را حضور نیروهای ایرانی مرکز پزشکی حج در درمانگاه های سعودی دانست و افزود: برای نخستین بار به منظور ارتباط بهتر زائران ایرانی با سعودی ها این افراد در درمانگاه ها حضور دارند.
مرعشی گفت: همچنین برای نخستین بار تمام مکاتبات مرکز پزشکی هلال احمر ایران با وزارت بهداشت سعودی به صورت مستقیم انجام می شود.
وی با بیان اینکه برای پیشگیری از گرمازدگی برنامه‌های ویژه‌ای درنظرگرفته شده است، اضافه کرد: تونل سرد در منا در این زمینه راه‌ اندازی می‌شود. همچنین با توجه به اینکه 16 بیمار دیالیزی امسال در حج هستند، برنامه دیالیز آنها قبل از اعزام با دولت سعودی هماهنگ شده است.
مرعشی در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از حوادث مشابه منا چه اقداماتی صورت گرفته است،‌ افزود:‌ زمان ورود حرکت زائران را اعلام کردند و اجازه نمی‌دهند غیر از آن ساعات زائران حرکت کنند. سازمان حج و زیارت هم برنامه ای در این زمینه درنظرگرفته است که هیچ کاروانی خودسرانه این مسیر را طی نکند و اگر کاروانی چنین اقدامی انجام دهد، با آن برخورد می شود.
وی با بیان اینکه 50 درصد کادر پزشکی، حج را به صورت عمره انجام می‌دهند، گفت: این مساله سبب می‌شود تا در طول ایام بتوانیم از خدمات پزشکان بهره‌مند شویم. بین دریافتی پزشکانی که حج عمره به جا می آورند، با افرادی که تمتع به جا می آورند، تفاوت زیاد وجود دارد.
مرعشی اظهار داشت: گرمازدگی و بیماری‌های تنفسی و گرفتگی عضلانی از جمله بیماری های شایع در بین زائران پیش‌بینی می‌شود و همچنین از آنجایی که زائران چندان به راهپیمایی سنگین عادت ندارند، این مساله می‌تواند سبب بروز مشکل برای آنها شود.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ترکیبات دارویی کدئین، ‌مرفین، متادون، آمپول و قرص ترامادون را از جمله اقلام ممنوعه به عربستان اعلام کرد و گفت: ‌در مبادی خروجی کشور این مساله کنترل می شود. در زمینه داروهای اعصاب و روان نیز با نسخه پزشک معالج مشکلی نخواهیم داشت.
مرعشی گفت: زائران باید در صورتی که از عینک استفاده می‌کنند، عینک و عصای دوم خود را به همراه داشته باشند تا در این زمینه دچار مشکل نشوند.
اجتمام*3377*1834

نظر شما