شناسهٔ خبر: 26836438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

لایحه «کشور یهود» در کنست به قانون تبدیل شد

آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: لایحه «کشور یهود» به قانون تبدیل شد. پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) بامداد پنجشنبه لایحه تبعیض‌آمیز «کشور یهود» را به طور نهایی تصویب کرد. ۶۲ نفر از نمایندگان کنست به این قانون رای موافق، ۵۵ نماینده رای مخالف و ۲ نفر رای ممتنع دادند. نمایندگان عرب اسرائیل با تصویب این قانون مخالفت کرده‌اند. ریاست‌جمهوری اسرائیل نیز با این طرح مخالف است و به دنبال مخالفت وی شماری از مواد لایحه کشور یهود از آن حذف شده است. «احمد طیبی»، عضو کنست اسرائیل نیز تصویب این قانون را «مرگ دموکراسی» در اسرائیل دانسته بود.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصویب این قانون را نقطه تحولی مهم در تاریخ رژیم صهیونیستی دانسته است. نتانیاهو با این اقدام به نظام آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی مشروعیت بخشیده است. به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک «کشور یهود» در نخستین کنفرانس صهیونیست‌ها در اوت 1997 در شهر بازل سوئیس مطرح شد، اما این اصطلاح ظرف سال‌های اخیر به صورتی روزافزون شیوع پیدا کرد.
این قانون تبعیض‌آمیز که به نام «کشور یهود» نیز شهرت دارد، سرتاسر سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای صهیونیست‌ها دانسته و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی خود محروم می‌کند. به موجب این قانون، زبان عبری زبان رسمی خواهد بود و دیگر عربی زبان رسمی نیست. قانون مذکور توسعه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را یک ارزش ملی دانسته و بر ارتقای این شهرک‌ها تاکید می‌کند. 
براساس این قانون، اسرائیلی‌ها معتقدند که کرانه باختری و نوار غزه نه از لحاظ تاریخی و نه از لحاظ قوانین بین‌المللی و نه از لحاظ توافقنامه‌هایی که اسرائیل آن را امضا کرده است، اراضی اشغالی به شمار نمی‌آید. اسرائیلی‌ها براساس این قانون خواستار گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین شدند. آن‌ها همچنین خواهان پایبندی به خط قرمزهای اسرائیل و در راس آن حاکمیت مطلق بر قدس شرقی و غربی شدند. بنا به گزارش الجزیره «آریل شارون»، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل از جمله کسانی بود که در راستای تعمیم اصطلاح یهودیت اسرائیل دست به تلاش‌هایی زده بود و گاهی گام‌هایی فراتر از این امر هم برمی‌داشت. چرا که در چندین کنفرانس خبری و در دیدارها با مقامات مختلف اعلام کرد که مرزهای اسرائیل از دریای مدیترانه در غرب تا رود اردن در شرق خواهد بود و اسرائیل یک کشور تنها برای یهودیان تلقی خواهد شد.
شارون پیشنهادهایی را برای اسکان دادن به ساکنان نوار غزه و کرانه باختری در عراق و اعطای تابعیت عراقی به آن‌ها را مطرح ساخت و چندین مرتبه تاکید کرد که اسرائیل کشوری برای یهودیان است.
تکیه بر شعار یهودیت
شبکه الجزیره در تحلیلی پیرامون تلاش‌های مقامات رژیم صهیونیستی جهت به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک «کشور یهود» به تشریح اهداف این طرح پرداخته است. الجزیره نوشته است که مساله یهودیت اسرائیل همواره یکی از اصول اندیشه صهیونیسم بوده است. در راس این مساله، رویکردهای نژادپرستانه علیه اقلیت عرب در داخل خط سبز (خط فاصل میان اراضی اشغالی در سال 1948 تا اراضی اشغالی در سال 1967) و همچنین آوارگان فلسطینی در مکان‌های مختلف است. 
مشخص است که اصطلاح یهودیت اسرائیل اخیرا به پایه و اساس اهداف بزرگ اسرائیل و به یک نقطه اشتراکی میان جریان‌ها،‌ احزاب و گروه‌های مختلف در اسرائیل تبدیل شده است. اسرائیل به این مساله پی برده که تعمیم دادن به شعار یهودیت اسرائیل، سودمندترین شعار برای پایان دادن به حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به کشورشان و از بین بردن پایه و اساس قانونی این حق است.
آنها همچنین امیدوار هستند که از این طریق، قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1948 را که براساس آن بر بازگشت هر چه سریعتر فلسطینی‌ها به وطن‌شان و پرداخت غرامت به آن‌ها تاکید شده است، خط بزنند. از دیگر اهدافی که با مساله به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشور یهود دنبال می‌شود، تلاش برای جذب تعداد بیشتری از یهودیان جهان به اسرائیل است؛ چرا که اسرائیلی‌ها بر این باورند که یهودیان در اقصی نقاط جهان یک ابزار انسانی برای تحقق اهداف توسعه‌طلبانه اسرائیل و همچنین ابزاری برای ادامه طرح صهیونیسم در منطقه عربی هستند. با وجود اینکه حدود 6 دهه از تشکیل اسرائیل گذشته است، اما دولت‌های مختلف آن تنها توانسته‌اند 40 درصد از یهودیان جهان را به اسرائیل جذب کنند.
نگرانی اتحادیه اروپا از قانون کشور یهود
اتحادیه اروپا از تصویب این قانون که حق تصمیم گیری صهیونیست‌ها در سرزمین های اشغالی را به رسمیت می‌شناسد، ابراز نگرانی و اعلام کرد: تصویب این قانون، راه حل تشکیل دو کشور مستقل (فلسطینی- صهیونیستی) را پیچیده می‌کند.به گزارش رویترز، سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری گفت: «ما نگران هستیم و این نگرانی را ابرازکرده‌ایم و به تماس با مقام های اسر ائیلی در این زمینه ادامه می‌دهیم.» وی افزود: «ما به صراحت گفته‌ایم که در بحث راه حل تشکیل دو کشور بر این باور هستیم که این تنها راه حرکت به جلو است و باید از هر گامی که تحقق این راه حل را پیچیده می کند یا مانع آن می شود، اجتناب شود.»
اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای قانون کشور یهود را محکوم و اعلام کرد که این قانون باطل و مردود بوده و هیچ مشروعیتی را برای رژیم اشغالگر به ارمغان نخواهد آورد. اتحادیه عرب تاکید کرد، باید جامعه بین‌الملل به مسئولیت‌های خود از طریق اعمال فشار بر اسرائیل عمل کند. از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل نیز این قانون را به منزله نهادینه کردن ۷۰ سال تبعیض و نابرابری در حق غیریهودیان خواند. این سازمان اعلام کرد: این قانون باعث می‌شود فلسطینی‌هایی که یک پنجم ساکنان را تشکیل می‌دهند، رسما شهروند درجه دو اعلام شوند.
تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تصویب این قانون اعلام کرد که «قانون کشور یهود» و به حساب آوردن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم و تاکید می‌کند که این قانون از وجهه تبعیض گرای اشغالگر اسرائیلی پرده برداشته و این قانون با تمامی قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مغایرت دارد.
جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به این اقدام صهیونیستی اعلام کرده است که تصویب قانون «کشور یهود» در کنست رژیم صهیونیستی یعنی مشروعیت‌بخشی رسمی به نژادپرستی رژیم صهیونیستی.
رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز تاکید کرده‌اند که قانون «کشور یهود» کاملا ماهیت نژاد پرستانه دارد، این قانون موجودیت فلسطینیان را نشانه رفته است. 
دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» تصویب این قانون را بشدت محکوم کرد و گفت: اسرائیل موفق به قانونی کردن آپارتاید (جدانژادی) شد و نظام آپارتاید را به صورت قانونی ایجاد کرد. این قانون ادامه میراث استعماری است که بر اساس پاکسازی نژادی بنا شده و این قانون نادیده گرفتن عامدانه حقوق ساکنان اصلی یک سرزمین تاریخی است.
به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها از این طریق می‌خواهند با ادعای اختصاص اسرائیل به یهودیان، فلسطینی‌ها را از کشورشان بیرون کنند و در این امر فلسطینی‌های ساکن در اراضی 1967 و فلسطینی‌های اراضی 1948 که تابعیت اسرائیلی بر آن‌ها تحمیل شده است، با یکدیگر برابر هستند. صهیونیست‌ها با تصویب این مصوبه دست به قانونی کردن آپارتاید زده‌اند.
 

نظر شما