شناسهٔ خبر: 26834294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر نیرو در سفر به استان سیستان و بلوچستان

وزارت امور خارجه پیگیر حقآبه سیستان از رودخانه هیرمند است

صاحب‌خبر -
 

زاهدان- خبرنگار اطلاعات: وزیر نیرو گفت وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مسئول از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیگیر حقآبه سیستان از رودخانه هیرمند است.

رضا اردکانیان در سفر به سیستان و بلوچستان اظهار داشت: وزارت نیرو در رابطه با حقآبه رودخانه هیرمند به وظایف خود عمل خواهد کرد و امیدواریم برادران ما در کشور همسایه (افغانستان) نیز با درک شرایط موجود، به معاهده سال ۱۳۵۱ عمل کنند.

وزیر نیرو افزود: هرچند در منطقه سال خشکی را تجربه می‌کنیم، اما افغانستان برابر با معاهده به همان نسبت خشکی حقابه ما را باید تامین کند، چرا که عمل کردن به معاهده راه را برای همکاری‌های همه جانبه در زمینه‌های گوناگون باز نگه می‌دارد.

وی در رابطه با برنامه‌های وزارت نیرو برای انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان گفت: تلاش داریم طرح تامین آب پایدار برای این استان را تنظیم کنیم. در این طرح همه راهکارهای ممکن در میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته می‌شود و استفاده از آب‌های دریاهای آزاد برای تأمین آب آشامیدنی سیستان و بلوچستان نیز مد نظر وزارت نیرو است.

*ساخت نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی در سیستان و بلوچستا‌ن

وزیر نیرو در نشست شورای بررسی مسایل آب و برق سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و مدیران دستگاههای دست‌اندرکار در زاهدان گفت: ساخت نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی برق حداکثر تا نیمه مردادماه امسال در استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

اردکانیان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان این استان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر باد و خورشید سعی می‌کنیم حداقل تسهیلات لازم را برای توسعه این منابع در این استان بکار ببندیم.

محمدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این نشست با توجه به مشکلات عدیده سیستان و بلوچستان در زمینه آب و فاضلاب و آبرسانی با تانکر به هزار و ۲۵۷ روستا فقط با ۱۱۱ دستگاه تانکر، بر رفع این مشکل با کمک مسئولان استانی و نمایندگان مجلس تاکید کرد.

*کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از۳ طرح آبرسانی

‏۲ طرح آبرسانی شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان به طور همزمان در مراسمی در زاهدان با حضور وزیر نیرو کلنگ زنی و یک طرح نیز به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم گفت: عملیات ساخت فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی آغاز شد.

محسن میرادی افزود: این طرح در زمان راه‌اندازی قابلیت شیرین سازی ۱۵هزار مترمکعب آب در

شبانه‌ روز را دارد.

همچنین خط انتقال آب از «نوک‌آباد» به روستاهای اسکل آباد، دهپابید و کهنوک خاش با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.

*بهره‌برداری از۷ طرح برق‌رسانی ‏

۷ طرح زیربنایی شبکه انتقال برق در شمال سیستان و بلوچستان به طور همزمان در مراسمی با حضور وزیر نیرو طی مراسمی در زابل به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم اظهار داشت: طرح‌های افتتاح شده شامل خط ۴۰۰ کیلوولت سفیدآبه – ادیمی، پست۴۰۰٫۲۳۰ کیلوولت ادیمی، خط ۲۳۰ کیلوولت ادیمی – لوتک، خط ۲۳۰٫۶۳ کیلوولت ادیمی – هیرمند، پست ۲۳۰٫۶۳ کیلو ولت ادیمی، پست ۲۳۰٫۶۳ کیلوولت هیرمند و توسعه و تکمیل پست ۲۳۰٫۶۳ کیلوولت لوتک بوده است.

محبعلی قزاق جاهد افزود: برای راه اندازی این طرح‌ها بیش از هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

*دولت پیگیر تأمین پایدار آب ‏است

وزیر نیرو در مراسم افتتاح همزمان طرح‌های زیربنایی شبکه انتقال برق در شمال سیستان و بلوچستان که در فرمانداری زابل برگزار شدگفت: دولت دوازدهم طرح تامین پایدار آب برای سیستان و بلوچستان را در دست پیگیری دارد که امیدواریم این طرح به همراه مصوبه جبران خشکسالی به نتایج مطلوبی برسد.

اردکانیان اظهار داشت: از همه توان و فرصتی که داریم در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنیم و با تجمیع مطالعاتی که تا کنون انجام شده است و طرح‌های نیمه تمام و ‌در درست اجرا، یک طرح جامع در زمینه تامین آب پایدار سیستان و بلوچستان از چابهار به زابل تدارک می‌بینیم. وزیر نیرو ادامه داد: آبرسانی به شهرستان‌های سیستان (زابل، هیرمند، زهک،‌هامون و نیمروز) نیاز به ۱۶۰ کیلومتر لوله گذاری از چاه نیمه سه دارد که ۱۱۰ کیلومتر آن اجرا و برای ۴۶ کیلومتر دیگر قراردادی به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان امضا شده است.

وی اضافه کرد: ۳۳ میلیارد تومان برای ایستگاه‌های پمپاژ این خط لوله در نظر گرفته شده که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح‌های فاضلاب در سیستان و بلوچستان گفت: طرح فاضلاب زابل با توجه به توسعه این شهر هم اینک ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن به ۷۶ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

*ساخت پنل خورشیدی بر روی چاه نیمه‌ها

وزیر نیرو گفت: با توجه به کاهش تبخیر آب از چاه نیمه‌ها در ماه جاری، مجوز ساخت پنل‌های خورشیدی بر روی چاه نیمه ۳ و ۴ به بخش خصوصی واگذار شده است و پیگیر اجرای آن هستیم.

اردکانیان افزود: مساله اصلی برای حفظ حیات سیستان و بلوچستان تامین آب است.

وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان از معدود نقاطی است که با درجه بالا از توجه برای تامین آب و چگونگی مصرف آن باید برنامه ریزی شود.

نظر شما