شناسهٔ خبر: 26816113 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

عریقات تصویب قانون 'کشور یهود' را محکوم کرد

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین ضمن محکومیت شدید تصویب لایحه نژادپرستانه 'کشور یهود' در پارلمان رژیم صهیونیستی، گفت: تصویب این قانون که به معنای اجرای نظام آپارتاید، پاکسازی قومی و حذف مسئله آوارگان فلسطین است، عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / صائب عریقات گفت: رژیم صهیونیستی در نهایت توانست نظام آپارتاید (جدایی نژادی) را قانونی کند. این قانون امتداد میراث استعماری و نژادپرستانه ای است که مبتنی بر پاکسازی قومی و حذف مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها به عنوان ساکنان اصلی در سرزمین تاریخی شان است.

به گفته وی، طبق این قانون جنجالی، فلسطین منحصرا به عنوان یک کشور یهودی تعریف می ‌شود و به زعم صهیونیست ها، این مردم یهود هستند که تنها بر آن حاکمیت دارند. کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی بامداد امروز پنجشنبه لایحه تبعیض‌ آمیز 'کشور یهود' را به طور نهایی تصویب و به قانون تبدیل کرد.

عریقات ادامه داد: اسرائیل با انجام چنین اقداماتی خود را از جامعه بین المللی جدا کرده و برای پیشبرد اهداف نژادپرستانه خود، اصول حقوق بشر و دموکراسی را که همواره دم از آن می زند، زیرپا گذاشته است.

این مقام فلسطینی درباره عواقب تصویب قانون یاد شده، هشدار داد و آن را نوعی دعوت قانونی برای تداوم روند پاکسازی قومی، مهاجرت اجباری فلسطینیان، گسترش یهودسازی، تداوم ساخت شهرک سازی ها و لغو بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود دانست.

وی گفت: این قانون نژادپرستانه همسو با اقدامات دولت آمریکا برای معرفی قدس به عنوان پایتخت 'اسرائیل'، حذف مسئله آوارگان فلسطینی و پایان دادن به فعالیت آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) صورت گرفته است.

عریقات خاطرنشان کرد که صهیونیست ها با سوء استفاده از مصونیت سیاسی و قانونی که جامعه جهانی به آنها داده و اینکه از هر گونه مجازات و پیگردی در امان هستند، توانستند این قانون را تصویب کنند.

وی ضمن اینکه خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای حمایت از مردم فلسطین شد، تاکید کرد که مردم فلسطین قوانین اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند. این خود فلسطینیان هستند که سرنوشت، زبان و پرچم و سرودشان را تعیین می کنند. ما به عنوان مردم فلسطین هرگز از حق قانونی و تاریخی خود در تعیین سرنوشت مان تا رسیدن به آزادی و تشکیل دولت در مرزهای اشغالی 1967 به پایتختی قدس شرق و بازگشت آوارگان به سرزمین شان، کوتاه نمی آییم.

این قانون تبعیض‌ آمیز، سرتاسر سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای صهیونیست‌ ها می داند و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی خود محروم می ‌کند. به موجب این قانون، زبان عبری زبان رسمی خواهد بود و دیگر عربی زبان رسمی نیست. در حالی که عرب‌ های اسرائیلی یک پنجم جمعیت این کشور را تشکیل می‌ دهند.

قانون یاد شده توسعه شهرک ‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را یک ارزش ملی دانسته و بر افزایش این شهرک‌ ها تاکید می‌ کند. 'احمد طیبی' عضو کنست رژیم صهیونسیتی تصویب این قانون را 'مرگ دموکراسی' در فلسطین اشغالی خوانده است.

نمایندگان عرب کنست نیز قانون جدید را محکوم کردند اما 'بنیامین نتانیاهو' نخست ‌وزیر تصویب آن را ستود. در جلسه تصویب این قانون که ۸ ساعت به طول انجامید، ۶۲ نماینده به نفع این قانون و ۵۵ نماینده علیه آن رای دادند.

نتانیاهو از مدتها قبل برای تصویب این قانون که مناصب دولتی را تعیین و تاریخ عبری را برای انجام معاملات رسمی مقرر می کند، تلاش کرده است. بسیاری از ناظران با مفهوم کشور یهودی مخالفند و این موضوع را تحریف تاریخ و محو هویت عربی و اسلامی فلسطین می دانند.

چند روز پیش نیز هزاران نفر از ساکنان تل آویو در فلسطین اشغالی در اعتراض به لایحه 'کشور یهود' به خیابان ها ریختند. در این تظاهرات که هزاران نفر در آن شرکت داشتند، معترضان آن را به عنوان طرحی 'نژادپرستانه و تبعیض آمیز' توصیف کردند.

آپارتاید به معنای 'جدایی' است. از سال 1948 میلادی در آفریقای جنوبی، سیاست رسمی جدا کردن محل زیست و تجمع و آموزش و کار مردمان تیره پوست و سیاه پوست از سفید پوستان و محروم کردن تیره پوستان و سیاه پوستان از حقوق مدنی و سیاسی و امکانات آموزشی تحت عنوان آپارتاید به طور رسمی اعمال و اجرا گردید./ ایرنا

نظر شما