شناسهٔ خبر: 26186042 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تیم های آفریقایی در جام جهانی و شانس صعود

الجزیره- ایرنا- قاره آفریقا با 54 کشور، در جام جهانی 2018 روسیه پنج سهمیه دارد که شامل تیم های ملی فوتبال مصر، تونس، مغرب، سنگال و نیجریه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تیم های قدرتمندی در قاره آفریقا وجود دارد و بسیاری از بازیکنان تیم های باشگاهی در آفریقا، موفق به توپ زدن در تیم های برتر اروپایی شده اند که یکی از معروف ترین این بازیکنان «محمد صلاح» بازیکن مشهور مصری در تیم لیورپول انگلیس است. جدا از این، در محافل ورزشی پیوسته از تیم های کامرون و نیجریه با احترام یاد شده است.

**تاریخچه صعود تیم های آفریقایی به جام جهانی
مصر در طول تاریخ خود، سه بار موفق به صعود به جام جهانی شده است که نخستین بار در سال 1934 ، دومین بار در سال 1990میلادی و سومین بار جهام جهانی 2018 است .
تیم ملی تونس نیز تاکنون پنج بار در تاریخ خود ( در سال های 1978،1998، 2002،2006 و 2018) موفق به صعود به جام جهانی شده است که سه دوره آن پشت سر هم بوده است.
تیم ملی مغرب که در نخستین مسابقات جام جهانی روسیه حریف ایران بود و با نتیجه یک بر صفر از تیم ملی جمهوری اسلامی ایران شکست خورد، نیز همانند تونس، تاکنون پنج بار ( در سال های 1970، 1986،1994، 1998 و 2018 میلادی ) به جام جهانی صعود کرده است. تیم ملی مغرب به مدت 20 سال از راهیابی به جام جهانی بازمانده بود و حال تیم ملی این کشور که سال گذشته، افتخار قهرمانی جام ملت های آفریقا را هم به کارنامه خود اضافه کرد، با بازیکنانی قدرتمند و اکثرا ساکن خارج در جام جهانی حضور یافته است.
تیم ملی سنگال نیز تاکنون دوبار به جام جهانی راه یافته است که در سال 2002 به یک چهارم نهایی نیز رسید.
پنجمین تیم آفریقایی صعود کرده به جام جهانی روسیه، تیم ملی نیجریه است که 6 دوره سابقه حضور در جام جهانی طی سال های 1994، 1998، 2002،2010،2014، و 2018 را در کارنامه خود دارد.
تیم ملی کامرون نیز که موفق به صعود به جام جهانی روسیه نشد اما در عین حال از جمله قدرتمندترین تیم های آفریقایی است، سابقه هفت دوره حضور در جام جهانی ( در سال های 1982، 1990، 1994، 1998،2002، 2010 و 2014 میلادی ) را دارد و از این جهت در آفریقا رکورد دار است.
تیم ملی الجزایر تاکنون چهار بار ( در سال های 1982، 1986، 2010 و 2014میلادی ) موفق به صعود به جام جهانی شده است و تیم ملی آفریقای جنوبی که کشورش در سال 2010میلادی میزبان جام جهانی بود و از این نظر نخستین کشورهای آفریقایی میزبان جام جهانی محسوب می شود، سه دوره ( 1998، 2002 و 2010 میلادی ) در مسابقات جام جهانی حضور داشته است .
تیم های ملی ساحل عاج و غنا نیز سه بار در سال های 2006، 2010 و 2014 میلادی در جام جهانی حضور داشته اند و دو کشور آنگولا و توگو در ذیل این جدول قرار دارند و تنها یک بار در سال 2006 میلادی موفق به راهیابی به جام جهانی شدند و زئیر ( جمهوری دمکراتیک کنگو کنونی ) نیز همانند توگو و آنگولا تنها یک بار در جام جهانی 1974 موفق به صعود به جام جهانی شده است.

**کار دشوار آفریقایی ها در جام جهانی روسیه
سنگال با ژاپن، لهستان و کلمبیا هم گروه است و با توجه به رنکینگ فیفا باید گفت این تیم کار دشواری پیش رو دارد زیرا با حریفان قدرتمندی که انگیزه و امید زیادی برای صعود دارند، روبرو است. لهستان بر اساس آخرین رده بندی فیفا تیم هشتم جهان محسوب می شود و کلمبیا تیم شانزدهم، ژاپن تیم شصت و یکم و بالاخره خود سنگال تیم بیست و هفتم جهان.
تونس نیز با تیم های انگلیس، بلژیک و پاناما هم گروه است که البته حضور تیم هایی مانند انگلیس و بلژیک کار را برای این تیم شمال آفریقایی دشوار می کند. تیم بلژیک بر اساس آخرین رده بندی فیفا تیم سوم جهان محسوب می شود و تیم انگلیس رتبه دوازدهم، تیم پاناما رتبه پنجاه و پنجم و خود تیم تونس رتبه بیست و یکم جهان را دارا است.
مصر نیز با تیم های روسیه، عربستان و اروگوئه همگروه است که شاید گذشتن از سد تیم عربستان با وجود داشتن ستاره هایی مانند «محمد صلاح » دشوار نباشد اما همچنان روسیه را پیش روی دارد که با نتیجه پر گل پنج بر یک عربستان را شکست داده است هر چند روسیه از نظر رده بندی فیفقا رتبه ای پایین تر از مصر دارد. اروگوئه بر اساس آخرین رده بندی فیفا تیم چهاردهم جهان محسوب می شودو تیم های مصر، عربستان، روسیه و نیز به ترتیب رتبه های چهل و پنجم، شصت و هفتم و هفتادم جهان را دارند.
مغرب نیز با تیم های ایران، اسپانیا و پرتغال هم گروه است ، تیم هایی که ادعای قهرمانی جهان را دارند.
پرتغال بر اساس آخرین رده بندی فیفا تیم چهارم جهان محسوب می شود و اسپانیا تیم دهم، تیم های ایران و مغرب هم به ترتیب رتبه سی و هفتم و چهل و یکم جهان را دارا هستند.مغرب با شکست مقابل ایران تقریبا شانس صعود به مرحله بالاتر را از دست داد و اکنون باید به مصاف تیم های قدرتمندی مانند پرتغال و اسپانیا برود.
نیجریه هم با کرواسی، آرژانتین و ایسلند هم گروه است. در این گروه آرژانتین بر اساس آخرین رده بندی فیفا تیم پنجم جهان محسوب می شود و تیم های کرواسی ، ایسلند و نیجریه نیز به ترتیب رتبه های بیستم، بیست و دوم و چهل و هستم جهان را دارا هستند.

** شکست سه تیم آفریقایی در نخستین مسابقه
سه تیم از مجموع پنج تیم آفریقایی حاضر در جام جهانی روسیه در نخستین بازی خود، نتیجه را به حریف واگذار کرده اند؛ مصر با نتیجه یک بر صفر به اروگوئه باخت، مغرب نیز با همین نتیجه بازی را به ایران واگذار کرد. نیجریه نیز با نتیجه دو بر صفر به کرواسی باخت.
سنگال که با ژاپن، لهستان و کلمبیا هم گروه است نخستین دیدار خود را مقابل لهستان 29 خرداد برگزار می کند. تونس نیز با تیم های انگلیس، بلژیک و پاناما هم گروه است و قرار است امروز دوشنبه نخستین دیدار خود را مقابل انگلیس برگزار کند.
با توجه به حریفان تیم های آفریقایی و نتایج به دست آمده تا این زمان دشوار می توان پیش بینی کرد این تیم ها به دور بعدی صعود کنند هر چند فوتبال بازی غافلگیر کننده است و بسیاری از تیم های حاضر در جام جهانی طی سال های گذشته شگفتی هایی ایجاد کرده اند که کسی پیش بینی آن را نمی کرد.
خاورم **2041**1049

نظر شما