شناسهٔ خبر: 26160757 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آنچه درباره عفونت‌هاي مجاري ادراري بايد بدانيم

صاحب‌خبر -

وي افزود: علائمي چون درد بسيار شديد پشت و زير دنده‌ها، کشيده شدن درد به زير شکم، کشاله ران و بيضه‌ها، درد در حين ادرار کردن، ادرار صورتي، قرمز و قهوه‌اي، تيره و بدبو بودن ادرار، تهوع و استفراغ، احساس دائمي ادرار و دفع بيش از حد ادرار و تب و لرز همزمان با عفونت در افراد مبتلا به سنگ‌هاي کليوي مشاهده مي‌شود. دردهاي ناشي از سنگ‌هاي کليوي اغلب موجي و کم و زياد شونده هستند. بايد توجه کرد که در صورت تشديد علائم و يا بروز علائمي چون درد بسيار شديد و غيرقابل تحمل که همراه با تهوع و استفراغ، تب و لرز، خون در ادرار و يا عدم دفع ادرار است، بايد به پزشک مراجعه کرد.

معصومي با بيان اينکه در اغلب مواقع درمان سنگ کليه به مصرف مايعات، نوشيدن روزي بين دو تا سه ليتر آب، مصرف ضد دردها و داروها محدود مي‌شود، گفت: براي پيشگيري از ابتلا به سنگ‌هاي کليوي مصرف مايعات به صورت مکرر و در طول روز، مصرف موادي چون ريواس، چغندر، باميه و ...و مصرف غذاهاي با مواد پروتئيني و نمکي کم مانند حبوبات، مصرف مواد حاوي کلسيم توصيه مي‌شود. البته بايد در مصرف مکمل‌هاي داراي کلسيم احتياط شود.

عفونت مجاري ادراري چيست؟

اين متخصص طب اورژانس در ادامه به علل عفونت مجاري ادراري اشاره و اظهار کرد: عفونت در هر قسمت از دستگاه ادراري، از کليه تا پيشاب‌راه را شامل مي‌شود. احتمال ابتلا به عفونت‌هاي مجاري ادراري در زنان، افرادي که فعاليت جنسي زيادي دارند، افرادي که از وسايل جلوگيري از بارداري استفاده مي‌کنند، بعد از قاعدگي، در افراد مبتلا به ناهنجاري‌هاي دستگاه ادراري، داراي انسداد در دستگاه ادراري، ايمني پايين و استفاده از سوند ادراري بيشتر است. مصرف زياد آب و مايعات (نه مايعاتي که باعث تحريک مثانه ميشود) در درمان عفونت مجاري ادراري کمک کننده خواهد بود.

معصومي ادامه داد: عفونتهاي مجاري ادراري با علائمي چون احساس دفع ادرار دائمي و شديد، سوزش در حين ادرار کردن، دفع مکرر و کم حجم ادرار، تيرگي ادرار و وجود خون در آن، بوي بسيار تند و زننده ادرار، درد لگن در زنان و درد رکتوم و مقعد در مردان همراه است. البته در عفونت‌هاي کليوي، تب و لرز ، کمر درد، تهوع و استفراغ نيز مشاهده مي‌شود. براي پيشگيري از ابتلا به عفونت‌هاي مجاري ادراري مواردي چون، مصرف زياد مايعات بخصوص آب، شستشوي ناحيه تناسلي بانوان از جلو به عقب، ادرار کردن بعد از تماس جنسي و پرهيز از مصرف اسپري و دئودورانت‌هاي زنانه که باعث تحريک پيشاب‌راه مي‌شود، پيشنهاد مي‌شود.

وجود خون در ادرار

وي درباره وجود خون در ادرار که گاهي اوقات در افراد ديده مي‌شود، نيز گفت: علي‌رغم ترس عمومي که در خصوص وجود خون در ادرار وجود دارد، در بسياري از موارد اين موضوع مشکل خاصي نيست و خود به خود بهبود مي‌يابد. ورزش سنگين و بعضي از داروها مي‌توانند از علل بروز اين ضايعه باشند، اما با توجه به اينکه علل مهم ديگري نيز ممکن است وجود داشته باشد، قطعا ويزيت پزشک و بررسي‌هاي بيشتر لازم است. رنگ قرمز يا صورتي ادرار نشان‌دهنده وجود خون در ادرار است که مي‌تواند به دليل عفونت کليه و مجاري ادراري، سنگ کليه و مثانه، پروستات بزرگ شده، بيماري‌هاي کليوي، آسيب کليوي، بيماريهاي مادرزادي و سرطان نيز باشد.

معصومي همچنين گفت: اصولا درمان مستقيمي براي وجود خون در ادرار يا هماچوري وجود ندارد و درمان بيماري زمينه‌اي که مسبب آن بوده مد نظر قرار ميگيرد. درنتيجه اگر بيماري خاصي پيدا نشود، عملا به درمان خاصي نياز نيست. پيشگيري از بيماريهاي زمينهاي مانند عفونت، سنگ و سرطان عملا از بروز اين بيماري جلوگيري خواهد کرد.

نظر شما