شناسهٔ خبر: 2483341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان:

شكایت‌ها از علی مطهری سیاسی بوده‌اند

قبلا هم چند مورد شكایت از آقای مطهری داشته‌ایم كه در همه آنها تشخیص دادیم كه مواضع و رفتار آقای مطهری منطبق با اختیارات نمایندگی ایشان بوده است. حالا اینكه مدام از كسی شكایت شود دلیل نمی‌شود در این هیات تصمیم دیگری درباره این نماینده گرفته شود. از خود آقای كریمی قدوسی هم شكایت‌هایی به هیات ارجاع داده شده است. ولی شكایات از آقای مطهری بیشتر رسانه‌یی می‌شوند

صاحب‌خبر -

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دیگر به بررسی شكایت نزدیكان جبهه پایداری از علی مطهری عادت كرده است، شكایت‌هایی كه یكی از اعضای این هیات در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید كه «سیاسی» هستند. غلامرضا اسداللهی، نماینده تایباد و عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین درباره ادعای جواد كریمی قدوسی برای لغو اعتبار نامه علی مطهری هم تاكید می‌كند كه چنین چیزی در وسط دوره نمایندگی امكان‌پذیر نیست.

با توجه به سخنان آقای كریمی قدوسی درباره لغو اعتبارنامه علی مطهری، آیا چنین كاری در میانه دوره نمایندگی امكان‌پذیر است و آیا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چنین اختیاری دارد؟

ما در قانون چنین چیزی را نداریم. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یك ظرفیت قانونی در درون مجلس برای كنترل برخی رفتارها در حوزه نمایندگی است و وظایفی مشخصی دارد. اگر برای هیات محرز شود نماینده‌یی مواردی را كه در قانون به عنوان تخلف آمده مرتكب شده است، مجازات‌های آن هم مشخص است و در این قانون موردی به عنوان لغو اعتبارنامه و صلب صلاحیت از نماینده و این جور چیزها را نداریم. فكر می‌كنم برداشت آقای كریمی قدوسی برداشتی ذهنی و شخصی از قانون و آیین‌نامه اجرایی هیات نظارت بر نمایندگان است و تا حالا هم راجع به آقای مطهری در روزهای اخیر موردی یا شكایتی به هیات ارجاع داده نشده است. چون به هر حال هیات نمی‌تواند راسا وارد بررسی موضوعی شود و باید حتما موردی به ما ارجاع شود.

قبلا هم نسبت به آقای مطهری مواردی در هیات مطرح شده بود، آیا تكرار شكایت از ایشان به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاثیری در تصمیم‌گیری در قبال آقای مطهری خواهد داشت؟

قبلا هم چند مورد شكایت از آقای مطهری داشته‌ایم كه در همه آنها تشخیص دادیم كه مواضع و رفتار آقای مطهری منطبق با اختیارات نمایندگی ایشان بوده است. حالا اینكه مدام از كسی شكایت شود دلیل نمی‌شود در این هیات تصمیم دیگری درباره این نماینده گرفته شود. از خود آقای كریمی قدوسی هم شكایت‌هایی به هیات ارجاع داده شده است. ولی شكایات از آقای مطهری بیشتر رسانه‌یی می‌شوند. بررسی‌های قبلی ما درباره آقای مطهری هیات را به این نتیجه رساند كه ایشان بیرون از حوزه‌شان و اختیارات نمایندگی عملی را انجام نداده‌اند كه بتوان از آن تلقی تخلف داشت. ضمن اینكه تعدد شكایت از ایشان به نظر مقداری سیاسی است. به هر حال برخی همكاران ما هستند كه بدون توجه به حوزه قانون اختیارات نمایندگی، خیلی از اقدامات و حرف‌ها و اظهاراتی را كه مخالف دیدگاه خود مــــی‌دانند به تخلف تعبیر می‌كنند و بلافاصله هم درخواست برخورد با آن نماینده را دارند. یعنی خیلی از موارد و مشخصا مواردی كه در خصوص آقای مطهری بود بیشتر اختلاف دیدگاه سیاسی بودند تا تخلف از وظایف و اختیارات نمایندگی.

شما اشاره كردید كه اگر هیات به این نتیجه برسد كه تخلفی توسط نماینده‌یی انجام شده است، می‌توان برای آن مجازات‌هایی را در نظر گرفت. این اقدامات چه هستند؟

موارد متعددی هست كه در قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آمده است. مثلا مواردی چون تذكر شفاهی یا كتبی درج در پرونده یا محرومیت از حضور در كمیسیون یا محرومیت از نطق و مواردی شبیه این. اما سلب صلاحیت در اختیارات این هیات نداریم.

آیا امكان قانونی برای سلب صلاحیت از یك نماینده یا لغو اعتبارنامه او در یك دوره كاری مجلس وجود دارد؟

ما چنین چیزی را نداریم. به هر حال باید یا نص قانون باشد یا عرف و رویه به عنوان منابع حقوقی در این زمینه وجود داشته باشد. اما در ادوار قبلی مجلس همچنین مواردی نداشتیم، یعنی مثلا استعفای نماینده و چیزهای مشابه آن بوده اما لغو اعتبارنامه را نداشتیم. اصول 86 یا 84 قانون اساسی تاكید دارند بر اینكه نماینده مجلس حق دارد درباره تمام امور كشور اعلام نظر كند و نمی‌توان نماینده را به دلیل نطق و موضع‌گیری‌اش تحت تعقیب قرار داد. بحث وقوع جرم توسط نماینده با بحث اظهارنظر سیاسی او كاملا متفاوت است. به هر حال هر نماینده‌یی با برداشتی از قانون دست به یك‌سری موضع‌گیری‌ها می‌زند كه شاید با موضع‌گیری برخی همكارانش منطبق نباشد، اما این تخلف و كار غیرقانونی نیست.

در مورد آقای مطهری و مواضع اخیر ایشان چه نظری دارید؟ آیا امكان اینكه با این مواضع بشود ایشان را تحت پیگرد قرار داد وجود دارد؟

من عرض كردم كه ما هنوز شكایتی دریافت نكرده‌ایم، اگر كسی شكایتی دارد باید آن را به هیات ارجاع دهد و ما هم بعد از بررسی نظر خود را بدهیم. اما ظاهر امر این‌گونه حكایت دارد كه باز هم اگر شكایتی انجام شود به روال همان شكایت‌های قبلی است، یعنی یك نفر یا جمعی مواضع ایشان را قبول ندارند و به همین اعتبار هم آن را تخلف می‌دانند، در صورتی كه این اختلاف مواضع، آن هم در مجلس كه یك مجموعه متكثر است یك امر بسیار طبیعی است. با این وجود باز هم تاكید می‌كنم برای اعلام نظر نهایی باید اول شكایتی صورت بگیرد و بعد از بررسی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، نتیجه اعلام شود.

نظر شما