شناسهٔ خبر: 24562097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ترامپ به دنبال «توافق بزرگ» با كره شمالی

روزنامه جوان

رئیس‌جمهور امریکا: پیونگ‌یانگ دنبال صلح است!

صاحب‌خبر -

هنوز چهار ماه از خطاب «كوتوله» ‌ترامپ به رهبر كره شمالی نگذشته، رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید كه كره شمالی دنبال صلح است و رهبر كره وعده كرده تا زمان ملاقات دوجانبه‌، آزمایش موشكی انجام ندهد. منابع كره جنوبی می‌گویند رهبر كره شمالی به رئیس‌جمهور امریکا نامه نوشته و ترامپ نیز پیامی شفاهی و البته محرمانه برای کیم جونگ اون فرستاده است؛ پیامی که رئیس‌جمهور امریکا آن را مثبت توصیف کرده است.
دونالد ترامپ واكنش‌های اولیه به قرار ملاقات خود با كیم جونگ اون رهبر كره شمالی را به باد انتقاد گرفت و بار دیگر به پوشش رسانه‌ای «‌جعلی‌» انتقاد کرد:«‌ در ساعات اولیه پس از شنیدن اینکه رهبر کره‌شمالی می‌خواهد با من دیدار و درباره خلع سلاح هسته‌ای مذاکره کند و اینکه پرتاب‌های موشکی خاتمه خواهد یافت، رسانه‌‌‌‌ها متعجب و شگفت‌زده شدند. آنها نمی‌توانستند باور کنند اما صبح روز بعد اخبار جعلی شد. آنها نوشتند که چی، برای چه کسی اهمیت دارد!‌» ترامپ كه تا همین چند ماه قبل، كیم جونگ اون را با القابی مانند «مرد راكتی‌» و «كوتوله‌» خطاب قرار می‌داد، گفته كه رهبر کره‌شمالی می‌خواهد«صلح کند‌» و از امكان دستیابی به آنچه كه او آن را «بزرگ‌ترین توافق برای جهان‌» خوانده‌، صحبت كرده است. رئیس جمهور امریکا كه روز گذشته در جمع طرفدارانش در ایالت پنسیلوانیا سخن می‌گفت، تأكید كرد كه زمان صلح با کره‌شمالی فرا رسیده و باور می‌کند که این کشور در پی صلح با ایالات متحده است. ترامپ بدون اشاره به جزئیات گفت که کره‌شمالی قول داده است که فعلاً دست به آزمایش موشکی نزند و بر سر خلع سلاح هسته‌ای مذاکره بکند‌.
ترامپ همچنین توئیت كرد:«کره‌شمالی از 28نوامبر 2018 تاکنون هیچ آزمایش موشکی انجام نداده. آنها همچنین قول داده‌اند که تا زمان ملاقات ما (ترامپ و کیم جونگ اون) هم چنین کاری نکنند. معتقدم که آنها تعهدات خود را محترم خواهند شمرد.»
هنوز مشخص نیست كه وعده انجام ندادن آزمایش موشكی را كره‌ای‌‌‌ها چطور به ترامپ منتقل كرده‌اند ولی خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گفته كه رهبر كره یك نامه محرمانه به ترامپ داده و متقابلاً ترامپ نیز یك پیام شفاهی محرمانه برای رهبر كره شمالی فرستاده كه این پیام را «چونگ یویی یونگ» مشاور ارشد امنیت ملی این کشور در دیدار با ترامپ به وی ابلاغ کرده است. نهاد ریاست جمهوری کره‌جنوبی و دولت این کشور درباره این پیام اظهارنظر خاصی نکرده‌اند و حاضر به افشای آن نشده‌اند اما اعلام کرده‌اند این نشان می‌دهد بین رهبران کره‌شمالی و امریکا تبادلات بیشتری در جریان است.

چرخش 180 درجه نیست

به رغم خوش‌بینی ترامپ، فضای حول و حوش تنش‌زدایی كه رئیس‌جمهور امریكا از آن صحبت كرده چندان مساعد به نظر نمی‌رسد. مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا دیدار ترامپ را با رهبر كره شمالی یک چرخش 180 درجه‌ای در سیاست امریکا در قبال کره‌شمالی نمی‌داند و تأكید كرده است:‌« کره‌شمالی در حالی به میز مذاکرات می‌آید که امریکا هیچ‌گونه امتیازی به این کشور نداده است. سیاست ما همانند گذشته است.» ‌در مقابل، روزنامه «رودونگ سینمون» مهم‌‌ترین ارگان حزبی و دولتی کره‌شمالی تصریح کرد امریکا باید بداند با زور، فشار و تحریم نمی‌تواند پیونگ‌یانگ را از پا درآورد و این کشور در مقابل واشنگتن زانو نخواهد زد. این روزنامه آورده است: این کشور هرگز تسلیم فشارهای نظامی، اقتصادی و محاصره تجاری امریکا نخواهد شد. این نشریه می‌افزاید: امریکا نمی‌تواند مجری خوبی برای کره‌شمالی باشد. این کشور خودش مسیر عدالت و درستی را انتخاب می‌کند و در این زمینه از واشنگتن فرمانبری نمی‌کند. این در حالی است كه منتقدان رئیس‌جمهور امریکا از زاویه‌ای متفاوت، رویكرد او را سرزنش می‌كنند. هیلاری کلینتون در مراسم رونمایی از کتابش «‌چه اتفاقی افتاد‌» در هلند با روزنامه «‌آلجیمان داگبلد‌» مصاحبه کرده و هشدار داده که دولت کنونی ایالات متحده خطر مربوط به مذاکرات خلع سلاح اتمی با کره‌شمالی را نمی‌داند و گفته است که واشنگتن، دیپلمات‌های کارآزموده برای حضور در این مذاکرات را در اختیار ندارد. گزارش‌های غیررسمی هم از نگرانی‌‌‌ها در چین و ژاپن حکایت دارد تا جایی كه قرار است چونگ ایویونگ، رئیس دفتر امنیت ملی و «سو هون» رئیس سازمان اطلاعات ملی کره‌جنوبی، فرستادگان ویژه «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای بحث و تبادل نظر در مورد بحران شبه‌جزیره با رؤسای جمهور چین و ژاپن، راهی توکیو و پکن شوند. مقامات ژاپنی در موضع‌گیری كه نشان می‌دهد به چیزی كمتر از خلع سلاح پیونگ‌یانگ راضی نخواهند شد، گفته‌اند در صورتی که پیونگ‌یانگ اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای‌اش را بدهد بیش از 300 میلیون ین (2/8 میلیون دلار) به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای این منظور کمک خواهند کرد.

ملاقاتی در كمین برجام

وال استریت ژورنال نوشته كه مقامات رسمی غربی معتقدند دیدار ترامپ با رهبر کره‌شمالی می‌تواند رئیس‌جمهور امریکا را متقاعد سازد که لغو توافق هسته‌ای با ایران دستان وی را در مذاکره با پیونگ‌یانگ باز می‌گذارد. به نوشته این روزنامه ملاقات سران امریکا و کره‌شمالی می‌تواند خطری برای توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با ایران (برجام) باشد. به نظر تحلیلگران احتمال می‌رود ترامپ با رسیدن به نوع تازه‌ای از توافق قصد دارد بر برجام خط بطلان بکشد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قصد دارد از موضع قدرت با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی روبه‌رو شود. به نظر تحلیلگرانی که با روزنامه «‌وال‌استریت ژورنال‌» سخن گفته‌اند، این امر بر سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران (برجام) اثر منفی خواهد گذاشت. به نظر کارشناسان ترامپ قصد دارد نشان دهد که سرسختی او در برابر «‌برجام‌» موضع او را در برابر کره‌شمالی تقویت کرده است. به نظر تحلیلگرانی که با این روزنامه امریکایی سخن گفته‌اند، ترامپ از سویی به دنبال لغو پیمانی است که به آن اعتقادی ندارد و از سوی دیگر مایل است به کره‌شمالی بگوید نباید به یک «‌توافق بد‌» مانند برجام امیدوار باشد.
بدین سان به نظر تحلیلگران، ترامپ به دیدگاهی کاملاً متفاوت با برداشت‌های قبلی رسیده است: تاکنون ظن غالب این بود که فسخ برجام می‌تواند امکان رسیدن به توافق با کره‌شمالی را دشوار کند، اما او بر آن است که فسخ برجام می‌تواند شانس توافقی مناسب با کره‌شمالی را افزایش دهد.

نظر شما