شناسهٔ خبر: 24374873 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جهرم| ۱۶ اثر "علامه خفری" توسط وزیر فرهنگ رونمایی شد

R41382/P1377/S6,61/CT11

از ۱۶ اثر "علامه شمس‌الدین محمد خفری" با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از جهرم، همایش ملی "علامه شمس‌الدین محمد خفری" پیش از ظهر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه جهرم برگزار شد.

سید عباس صالحی، در این همایش با بیان اینکه شمس‌الدین محمد خفری فقیه، عارف و ریاضی‌دانی حاذق بوده و علامه خفری در معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و عقلانیت توحیدگرایانه نفش بسزایی داشته است، اظهار داشت: دیدگاه‌های علامه خفری در حکمت و فلسفه نقش زیادی در ساخت آینده دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با برگزاری این مراسم فرصت بازکاوی اندیشه‌هایی پیدا می‌کنیم که برای امروز و فردای ما مهم است، گفت: شناساندن علامه خفری به نسل جدید می‌تواند خودباوری را در نسل جوان تزریق کند.

وی بیان کرد: اسلام دین عقلانیت است و اصل بعثت پیامبر دعوت به تفکر و عقل است. علامه شمس‌الدین خفری تاثیر زیادی در تفکر ملاصدرا داشته و انسان‌شناسی توحیدگرانه ویژگی دوره عقلانیت توحیدی است که نقش علامه خفری در این مقوله بسیار قابل توجه است.

رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در این همایش با تأکید بر جایگاه علامه خفری در تمدن‌سازی اسلامی از دوران صفوی تا عصر حاضر، گفت: اعتقادات، اخلاقیات و احکام از دسته‌بندی‌های علوم انسانی است که در راستای آن علمای بزرگ شیعه از جمله شمس‌الدین خفری نقش بسزایی داشته است و در تمدن‌سازی دین مبین اسلام از ظرفیت توحید بسیار استفاده کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، بیان کرد: فرهنگ، هنر و اقتصاد صدرایی را باید برای بشریت عرضه کرد و با استفاده از تفکرات فلسفی علما و حکمای بزرگی چون شمس‌الدین خفری خروجی سیاسی، مدیریتی و اقتصادی داشته باشیم.

محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس، نیز در این همایش با بیان این مطلب که مسائل فرهنگی در اولویت مجلس و دولت نیست و حوزه فرهنگ غریب است و باید در تبلیغ و اشاعه آن تلاش کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه برگزاری این چنین همایش‌ها و زنده نگه‌داشتن عالمان برجسته دین اسلام راهی برای تبلیغ و اشاعه فرهنگ است.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما در اشاعه مسائل فرهنگی، فضای مجازی و تولید محتوا است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد باید مطالبه شود، گفت: در استان فارس ٢5 خانه قرآنی وجود دارد و شهرستان جهرم در بحث فرهنگ و آموزش قرآن رتبه اول استان را کسب کرده است.

اسماعیل تبادار، استاندار فارس، نیز در این همایش با بیان اینکه شمس‌الدین خفری نابغه‌ای از عالم بشری است که در علم فلسفه، نجوم و ریاضی دستاوردهای به یاد ماندی به جا گذاشته است، افزود: در علم حکمت، شمس‌الدین خفری بعد از خواجه نصیرالدین طوسی از پیشگامان این حوزه است و توانسته است مکتب فلسفه شیراز که همان مکتب دشتی بود را به حکمت متعالیه نزدیک کند.

امام جمعه جهرم نیز در این همایش با بیان اینکه علامه خفری نگاهی اشراقی داشته است و در وصف صفات الهی صفت علمی را مهم دانسته است، گفت: علم ذاتی و تفضیلی در کنار هم و به موازات هم در تفکرات فلسفی شمس‌الدین خفری وجود داشته است.

انتهای پیام/ش

نظر شما