شناسهٔ خبر: 2431864 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

جزئیات پروژه راه آهن شرق خزر؛

استراتژی ایران، توسعه و امنیت منطقه ای است / ایران، جاده ابریشم را احیا کرد

پرویز اسماعیلی گفت: این خط آهن 920 کیلومتری به عنوان كریدور ریلی شمال – جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است.

صاحب‌خبر -
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به افتتاح پروژه عظیم راه آهن شرق خزر طی روزهای آینده، گفت: استراتژی جمهوری اسلامی ایران، همکاری در جهت توسعه و ارتقای امنیت منطقه ای است و تحریم های ظالمانه هیچ تاثیری در گرایش کشورهای منطقه به استفاده از مزیت های همکاری با ایران نداشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا،پرویز اسماعیلی در تشریح جزییات این پروژه گفت: این خط آهن 920 کیلومتری به عنوان كریدور ریلی شمال – جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است كه از این میزان حدود 85 كیلومتر در خاك جمهوری اسلامی ایران، 700 كیلومتر در خاك تركمنستان و 140 كیلومتر نیز در خاك قزاقستان قرار دارد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به افتتاح راه آهن سرخس – تجن در سال 1375 به عنوان اولین اقدام ایران برای دسترسی كشورهای آسیای مركزی به اقتصادی‏ترین و مناسب‏ترین راه برای مبادلات اقتصادی با حاشیه خلیج فارس و سایر مناطق جهان، گفت: اکنون احیای مجدد جاده ابریشم با تدبیر مسؤولین جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته و زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم كرده است. زیرا با افزوده شدن خط آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان در منطقه اینچه برون، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار كیلومتر راه زمینی كاهش یافته است.

اسماعیلی تاکید کرد: خط ریلی جدید كشورهای تركمنستان و قزاقستان را از طریق خاك جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می‌نماید. همچنین خط ریلی جدید برای كل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار میان كشورهای منطقه را تسهیل نموده و ضمن كوتاهتر شدن مسیر شمال – جنوب در حدود 600 كیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را كاهش می‌دهد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در ادامه به سفر استانی رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان و برنامه های دولت برای توسعه منطقه مکران و بندر چابهار اشاره کرد و افزود: با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به تركیه در غرب و امتداد خطوط ریلی كشور تا سرتاسر نوار جنوبی کشورمان در خلیج فارس، اتصال به پاكستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب؛ و از سوی دیگر اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال و اتصال خطوط ریلی تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق(و كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان) خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در تراتزیت و رشد حجم تجارت در تمام كشورهای منطقه خواهد داشت.

وی گفت: در فاز اول راه اندازی این خط، ظرفیت 2 تا 3 میلیون تن جابجایی بار در سال پیش بینی شده، لیكن به تدریج امكان افزایش ظرفیت سالانه تا 12 میلیون تن بار نیز وجود دارد و در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران طرح هایی را برای توسعه ظرفیت این خط در دست دارد.

اسماعیلی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیكی کشورمان، ایران را كوتاه ترین، امن ترین و با صرفه ترین مسیر دسترسی آسیای مركزی به دریاهای آزاد خواند و تاکید کرد: بهره برداری از خط جدید علاوه بر تقویت پیوندهای تجاری و رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در مسیر تعامل فرهنگی، دوستی میان ملتها و ثبات و آرامش منطقه را در پی خواهد داشت.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در پایان تاکید کرد: افتتاح این پروژه بزرگ، ثابت می کند که تحریم های ظالمانه بین المللی و یكجانبه، بر خواست كشورهای منطقه برای توسعه همكاری ها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلتیكی كشورمان تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.

یاد آوری می شود مراسم افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، تركمنستان و قزاقستان، با حضور روسای جمهور سه کشور و همچنین وزرا و مقامات سایر کشورهای منطقه 12 آذرماه سال جاری و همزمان با سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان گلستان در مرز مشترك ایران - تركمنستان برگزار خواهد شد.

نظر شما