شناسهٔ خبر: 2409307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

با حضور رئيس جمهور كشورهاي ايران، تركمنستان و قزاقستان؛

آسياي ميانه به خليج فارس متصل خواهد شد

كمتر از ۳ روز ديگر پروژه راه آهن گرگان - اينچه برون با حضور سه رئيس جمهور كشورهاي ايران، تركمنستان و قزاقستان به بهره برداري مي رسد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، با توجه به اينكه اين مسير ريلي به لحاظ كريدور در بين سه كشور قرار دارد و داراي ترانزيت كالا و مسافر است مي تواند نقش اساسي براي افزايش مبادلات تجاري ۳ كشور ايران، تركمنستان و قزاقستان را فراهم كند.
كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه اجراي اين طرح بزرگ ملي تأثير بسيار زيادي در ترانزيت كالاها و حمل و نقل بين المللي خواهد داشت و در صورت برنامه ريزي صحيح و كارآمد، افزايش قابل قبول صادرات را به همراه دارد.
اين گروه از كارشناسان معتقدند فراهم شدن زيرساخت هاي ترانزيت غلات و ساير كالاها انتقال كالاهاي تجاري به ساير كشورها، ايجاد معاوضه غلات كشورهاي قزاقستان و جنوب روسيه از طريق پايانه هاي خليج فارس و درياي عمان و ايجاد هاب نگهداري و ذخيره سازي غلات در سيلوهاي منطقه اي در راستاي تحقق بورس غلات، بخشي از مزاياي منطقه اي اين خط ريلي است.
كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه اين خط ريلي كوتاه ترين و كم هزينه ترين مسير حمل كالاهاي ترانزيتي و صادراتي ميان كشورهاي آسياي ميانه، كشورهاي حاشيه خليج فارس و شمال آفريقا است و همچنين مي تواند امكان انتقال سريع و كم هزينه مسافران توريستي، تجاري، درماني، زيارتي به ايران را براي كشورهاي قزاقستان و تركمنستان فراهم كند.
طبق آمار و اطلاعات موجود محور گرگان - اينچه برون در شرق درياي خزر، كريدور جديد ريلي مكمل شمال - جنوب را تشكيل مي‌دهد، اين خط آهن ۹۲۰ كيلومتري كه از ايستگاه سبزدشت، در محور راه‌آهن تهران - گرگان شروع و تا ايستگاه اينچه‌برون در شرق گرگان ادامه دارد و از كشورهاي ايران، تركمنستان و قزاقستان عبور مي‌كند كه ۷۰۰ كيلومتر آن در خاک تركمنستان، حدود ۸۰ كيلومتر آن در ايران و ۱۴۰ كيلومتر در خاک قزاقستان قرار دارد.

نظر شما