شناسهٔ خبر: 23745071 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در معرفی فیلم سینمایی «کامیون» عنوان شد:

کامبوزیا پرتوی: فیلمنامه «کامیون» را از طالبان به داعش تغییر دادم

خبرگزاری شبستان: کامبوزیا پرتوی گفت: فیلمنامه «کامیون» در دهه گذشته نوشتم که در مورد طالبان بود اما با روی کار آمدن داعش، فیلمنامه را تغییر دادم و تحقیقات جدیدی برای بازنویسی فیلمنامه انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، برنامه «دو قدم تا سیمرغ» به منظور معرفی فیلم های حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از روز گذشته ۴ بهمن ماه با حضور عوامل فیلم های «کامیون»، «جاده قدیم» و «فیلشاه» در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 

اولین برنامه معرفی فیلم های سینمایی جشنواره، اختصاص به «کامیون» داشت که با حضور کامبوزیا پرتوی کارگردان، تورج اصلانی فیلمبردار، نسرین مرادی بازیگر، میلاد محمدی آهنگساز، حمید علیقلیان مشاور تهیه کننده برگزار شد.

 

پرتوی درباره این فیلم و ایده و فیلمنامه آن گفت: فیلمنامه «کامیون» در دهه گذشته نوشتم که در مورد طالبان بود اما با روی کار آمدن داعش، فیلمنامه را تغییر دادم و تحقیقات جدیدی برای بازنویسی فیلمنامه انجام شد. این فیلمنامه در سال ۲۰۰۱ در دو جشنواره بین المللی جایزه گرفت. امیدوارم با وجود فیلم های ساده پسندانه ای که مدت ها است سینما را درگیر کرده، «کامیون» بتواند سلیقه تماشاگران را تغییر دهد.

 

وی در مورد تهیه کنندگی کار نیز بیان کرد: قرار بود نیکی کریمی به عنوان تهیه‌کننده در کنار ما باشند و چون آن زمان حمایت فارابی را نداشتیم و همین موضوع سبب شد تا نیکی کریمی از تهیه‌کنندگی کار انصراف بدهد و ناچار خودم تهیه کنندگی را به همراهی علی قلیان انجام دادم و نیکی کریمی به عنوان بازیگر کنار ما قرار گرفت.

 

پرتوی درباره انتخاب بازیگر نقش اصلی فیلم توضیح داد: در ابتدا انتخاب من برای نقش اصلی، بهروز وثوقی و لوکیشن مد نظرم هم ترکیه بود، اما وقتی لوکیشن به ایران و زمان ساخت رسید، اولین انتخابم سعید آقاخانی بود و به دلیل آشنایی و همکاری قبلی با او و اصالت کُردی‌اش این انتخاب قطعی شد. همچنین برای نقش بازیگر زن نیز به دلیل این که بازیگر به زبان انگلیسی صحبت می کرد، آن زمان تصمیم داشتم از بازیگر فرانسوی استفاده کنم.

 

وی همچنین دلیل انتخاب تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری را آشنایی او به زبان کُردی و مسلط بودن او به فرهنگ آن منطقه دانست و افزود: تورج اصلانی در این زمینه کمک زیادی به من و انتخاب او خیالم را راحت کرد. به نظرم «کامیون» شانس آورده است که چنین بازیگران و عواملی همراهی اش کرده اند.

 

تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری «کامیون» نیز با اشاره به نگاه انسانی کامبوزیا پرتوی به یک مساله اجتماعی، گفت: هیچ وقت پیش از این شانس همکاری با آقای پرتوی را نداشته ام. اما آشنایی زیادی با او و کارهایش داشتم. درد و رنج های کُردها را می شناسم. نگاه آقای پرتوی به کردستان و کردها ویژه بود و این نوع نگاه برای من قابل احترام بود و امیدوارم برای فیلمسازی به میزان کافی حمایت شود. این فیلم ۵۳ جلسه تصویربرداری و لوکیشن خاصی داشت. قصه در کابین یک کامیون روایت می شود و انتقال آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر، شرایط اقلیمی متفاوت و محدود بودن قصه به دوره ای مشخص از سختی های کار بود. از نور مصنوعی اصلا استفاده نشده و تلاش شده از نظر بصری جلوه رئال کار بارز باشد.

به گفته وی،قصه «کامیون» خیالی نیست و هایپررئال نوشته شده است و به جزئیات توجه دارد و چالش های خاصی را برای من به عنوان فیلمبردار ایجاد می کرد. 

 

برنامه «دو قدم تا سیمرغ» که با حضور پنج نفر از عوامل هر فیلم از جمله کارگردان، تهیه‌کننده، ‌بازیگران یا هر یک از عوامل فنی مثل صدابردار، آهنگساز و… برگزار می‌شود، برای هر یک از آثار راه یافته به جشنواره امکان نمایش عکس، تیزر، آنونس و بخش‌هایی از فیلم همراه با گپ و گفت با مجری برنامه فراهم خواهد شد و عوامل هر فیلم طبق جدول زمانبندی شده که طی روزهای آتی اطلاع‌رسانی می‌شود، می‌توانند در مدت ۴۵ دقیقه درباره‌ فیلم خود توضیحاتی ارائه داده و آن را معرفی کنند. مجری این برنامه منصور ضابطیان است.

نظر شما