جعفر پاشایی صبح امروز در جلسه کارشناسان و مدیران مدارس شاهد آموزش و پرورش آذربایجان شرقی درباشگاه فرهنگیان با اشاره شعار و رویکرد آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: جهت گیری و مسیر برنامه های ما باید مدرسه باشد البته همیشه برنامه هایمان این گونه هستند ولی امسال توجه ویژه به این موضوع داریم واعتقاد آموزش و پرور استان بر این است که هر فعالیتی که منتهی به مدرسه نشود باید از اجرای آن جلوگیری شود.
وی افزود: مدیران مدارس و معلمان که در جبهه اصلی نظام تعلیم و تربیت مشغول فعالیت هستند بهتر از هرکسی به مسایل بومی مدرسه خود آشنایی دارند و ما مسئولان ستادی هرگز نمی توانیم برای همه نسخه واحد بنویسیم و انتظار داشته با شم که کیفیت آموزش افزایش یابد و هماهنگی بین بخشی روی دهد.
مدیر دستگاه تعلیم و تربیت استان بیان کرد: اگر به مدیر مدرسه اعتماد کنیم کارها پیشرفت خوبی خواهند داشت و بر همین اساس است که ما می گوییم مدرسه کانون آموختن خلاق و زیستن با اخلاق است.
پاشایی با اشاره به این که آموزش و پرورش پویا و اثربخش زیرساخت توسعه پایدار در هر جامعه ای است، ادامه داد: تعلیم و تربیت باید در مکانی به نام مدرسه روی دهد و مدرسه می تواند آینده جامعه را تغییر دهد و مقام معظم رذهبری نیز می فرمایند آینده کشور را ساختمان ها و بانک ها و امثال آن ها نمی توانند نگه دارند بلکه انسان تربیت یافته است که آینده را تضمین می کند.
وی افزود: نقش ما به عنوان مدیر، بهبود فرآیند سیستم آموزشی است و در هر سیستمی بهبود روی نمی دهد مگر با نیروی انسایی تربیت یافته و در دنیا هم وقتی از سرمایه تعریف می شود از سرمایه فیزیکی، طبیعی و انسانی یاد می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اضافه کرد: اگر در کشوری هم سرمایه های طبیعی و فیزیکی وجود نداشته باشد ولی سرمایه انسانی باشد می تواند همه این سرمایه ها را خلق کند.
پاشایی با بیان این که تنها عاملی که می تواند در مدارس و آموزش و پرورش تحولی بزرگ به وجود آورد همانا نیروی انسانی تربیت یافته است، افزود: به اندازه نوع بشر می توان برای تربیت تعریف ارایه کرد ولی آنچه مورد تاکید ما است توجه به تربیت دانش آموزان در همه ابعاد است و دوست نداریم تربیت یک بعدی در مدارس روی دهد و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری تربیت باید سه شاخصه تربیت اجتماعی، دینی و علمی باشد.
وی ادامه داد: ما می خواهیم دانش آموزان در کنار کتاب های درسی و غیر درسی با ادبیات علمی جهان آشنا شوند و حتی به دانش فنی دنیا نیز دست یابند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بر آموزش مهارت های اجتماعی در همه مدارس به ویژه مدارس خاص همچون مدارس شاهد تاکید کرد و گفت: مهارت نه گفتن را به دانش آموزان یاد دهیم، دانش اموزان همه را افراد خوبی می دانند چون ما به آن ها نگفته ایم که در بطن جامعه چعه خبر است و متاسفنه در خانه نیز والدین اکثرا به درس توجه دارند وکسی به مهارت های اجتماعی توجهی نمی کند.
پاشایی بر رضایتمندی معلمان، اولیا و دانش آموزان تاکید کرد و ادامه داد: گاهی می بینیم که هر سه این افراد ناراضی هستند و این دلیل بر این است که که یک جایی نقص داریم.
وی افزود: معلم محور اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است و اگر خدا ناکرده راضی نباشد و نخواهد با ما همکاری کند بهترین برنامه هایمان به در بسته خواهد خورد و به سرانجام نمی رسد.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تصریح کرد: اگر دانش آموز نیز نخواهد تعلیم و تربیت اتفاق نمی افتد لذا باید برنامه هایمان با نیاز و انگیزه دانش آموزان همخوانی داشته باشد.
پاشایی تاکید کرد: گاهی دانش آموزان برخی مطالب و مسایل را زبان معلمی که بیشتر با او انس دارند بهتر قبول می کنند و بهتر است این را مدنظر داشته باشیم.
وی گفت: بر اساس آمار اعلامی وزارت میزان گرایش به مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان آذربایجان شرقی در بین 31 استان کشور در رده آخر قرار دارد و این خبر خوبی می تواند برای ما باشد ولی معتقدم که حتی یک نفر هم برای استان ما زیاد است.
پاشایی ادامه داد: در حال حاضر آسیب های اجتماعی متعدد و متنوعی متوجه دانش آموزان است، اظهار کرد: تصور نکنیم دانش آموز وقتی در خانه و مدرسه در کنار ماست در اختیار ما هم است گاهی دیگران بیشتر از ما برآن ها تاثیر دارند و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برنامه های متنوعی برای فرزندانمان دارند لذا برنامه های ما باید قوی تر از آن ها باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: روش هاس سنتی تربیت دیگر کارساز نیست این که ما در کلاس متکلم وحده باشیم و دانش آموز فقط شنونده باشد کار به جایی نخواهد برد.
وی ادامه داد: گاهی والدین مشکلات زیادی دراند و نمی توانند به مسایل فرزندان خود رسیدگی کنند و این ما هستیم که باید در مدرسه جای خالی آن ها را پر کنیم و نحوه آمدن و رفتن و اخلاق دانش آموزان در مدرسه را کنترل کنیم.
پاشایی گفت: مقابله با آسیب های اجتماعی برای همه دانش آموزان مهم است اما در مدارس شاهد مهتر است و باید برنامه هایمان متناسب با علاقه و انگیزه دانش آموزان باشد و به برنامه ای پرورشی و ورزشی به دهیم.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی همچنین بر ابتکار، خلاقیت و نوآوری در مدارس تاکید کرد و ادامه داد: مدرسه وقتی که مکانی برای خلاقیت دانش آموزان باشد زنده و پویا خواهد بود.
وی ادامه داد: به راه اندازی کارگاه ها، ازمایشگاه ها و کتاب خانه های جدید در مدارس توجه کنیم ولی متاسفانه در برخی کتاب خانه های مدارس کتاب های 25 سال پیش دیده می شود و این صحیح نیست و اقتضای زمان این است که تنوع و تعدد برنامه هایمان زیاد باشد.
پاشایی بر رتبه های برتر علمی مدارس شاهد تاکید کرد و گفت: باید هروز در صدا و سیما و مطبوعات استان خبر درخشش دانش آموزان شاهد در مسابقات علمی انعکاس داده شود ولی متاسفانه اطلاع رسانی در این زمینه کم است.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: رویکرد دولت برای محدود کردن مدارس خاص هست و ورودی ها مدارس استعدادهای درخشان و نمو نه دولتی هر سال کاسته می شوند.
وی همچنین بر استفاده از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل ها برای ارتقای کمی و کیفی آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد: در مناطق مدیران باید فرمانداری ها، بخشداری ها و خیرین تعامل داشته باشد و چه جاییب هتر از مدارس شاهد برای کمک کردن که همه به شهدا به گردن ما دین دارند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: مدارس شاهد تافته جدا بافته نیستند و تمامی ادبیات آموزشی و پرورشی که متوجه تمامی مدارس استان است درمدارس شاهد نیز باید جدی گرفته شود و از معاونین پرورشی و ورزشی خواسته ام تا وضعیت پرورشی و ورزشی را در مدارس شاهد به جد پی گیری کنند.
پاشایی ادامه داد: در بازدید از مناطق و نواحی از معاونین خواسته ام تا از مدارس شاهد بازدید کرده و نقاط ضصف و قوت بررسی شوند تا ببینیم مشکلات در کجاست.
وی با بیان این که در نظام های اداری متمرکز ، اصل و تاکید بر پی گیری است، گفت: مدیران مدارس باید وضعیت دانش آموزان ضعیف و دارای مشکلات را رسیدگی و پی گیری کنند و فکر نکنند که این فقط وظیفه پدر و مادر است.
این مقام مسئول همچنین بر برنامه ریزی تاکید کرد و ادامه داد: امید آن دارم که مدارس شاهد پیشتاز استفاده از نظام جامع برنامه ریزی باشند و برای هرروز برنامه داشته باشد.