شناسهٔ خبر: 23159594 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

توجه جدی دولت به حمایت از پارک های علم و فناوری در بودجه 97

رشت - ایرنا - رئیس مرکز پژوهش و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به ضرورت توجه به شرکت های دانش بنیان بیان کرد: حمایت از پارک های علم و فناوری در بودجه 97 به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد دژپسند روز پنجشنبه در بیست و نهمین نشست تخصصی توسعه با عنوان تبیین رویکردها و نقش پژوهش و آینده نگری در توسعه کشور در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در رشت افزود: دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد جامعه نوآور با شهروندانی پذیرا و ارائه دهنده نوآوری، ارتقاء رفاه و کیفیت زندگی شهروندان بر پایه فناوری ها ، نوآوری ها و خلق ثروت است.
وی با اشاره به سند چشم انداز 1404 و اینکه برای دستیابی به رتبه اول در منطقه بر اساس این سند، توجه به علم ، فناوری و اقتصاد ضروری است، خاطرنشان کرد: دستیابی به علم و فناوری و اقتصاد ما را در مسیر توسعه واحدهای صنعتی به جریان و تجاری سازی توسعه صنعتی هدایت کند.
لایحه بودجه سال 1397 نیمه آذرماه جاری از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. 27 آذرماه نیز کلیات لایحه بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به اتفاق آراء تصویب شد.

*پژوهش باید به عنوان الزام برای جهت در مسیر توسعه تلقی شود
رئیس مرکز پژوهش و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه در ادامه سخنانش با بیان ضرورت توجه به مقوله مهم پژوهش اظهار کرد: پژوهش را بایستی به عنوان الزام برای جهت در مسیر رشد و توسعه تلقی کنیم.
وی افزود: پژوهش و خلق فناوری از اساسی ترین الزامات تحقق پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار در کشورهاست و قدرت و استقلال آنها حتی در زمینه های اقتصادی بر پژوهش و توسعه علم و فناوری استوار است، به همین دلیل نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت در جامعه محسوب می شود.
دژپسند با بیان این که پژوهش به معنی واقعی می تواند بنیان های حرکت و دانش بنیان کردن جامعه را استحکام ببخشد، تصریح کرد: توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی عامل اصلی تبدیل مزیت های طبیعی و نسبی به مزیت های رقابتی، بزرگ شدن اقتصاد، تعامل سازنده در سطح بین المللی و در نتیجه تحقق رشد اقتصادی مطلوب است.
وی نبود الگوی مناسب مدیریت پژوهش در مراکز پژوهشی را از چالش ها عنوان و خاطر نشان کرد: ما باید از دریای خروشان علم و فناوری در دانشگاه ها با یک سازماندهی برای رفع مشکلات استفاده کنیم.
وی با بیان این که تقاضا برای پژوهش ملکه ذهن ما نشده ، اظهار کرد: در اقتصادهای پیشرفته و کشورهای صادرات محور، بیشترین سهم تامین مالی پژوهش ها، مربوط به شرکت ها و بنگاه های صنعتی است و بیشترین سهم پژوهش ها را نیز پژوهش های تجربی و بعد از آن پژوهش های کاربردی تشکیل می دهد.
دژپسند با تاکید بر این که برای توسعه پژوهش بایستی احساس نیاز به این مقوله مهم را افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: توجه به این نکته ضروری است که اگر در هر طرحی مطالعه پژوهش نباشد، طرح با بحران روبرو خواهد شد.
در پایان این نشست پنج پژوهشگر برتر شامل 2 نفر از میراث فرهنگی و سه نفر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان به مناسبت گرامیداشت پژوهش تجلیل شدند.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی**انتشاردهنده:کبیری
7286/2007

انتهای پیام /*

نظر شما