شناسهٔ خبر: 23122722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراقب رنگ شعله ها باشیم

گاز مونوکسیدکربن هرساله و به ویژه در فصول سرد سال، موجب مسمومیت و مرگ عده‌ای از هموطنان می‌شود.

صاحب‌خبر -
مرگ خاموش در کمین خانواده‌هابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت: به شهروندان توصیه می‌شود با سرد شدن هوا و روشن شدن سیستم‌های گرمایشی از جمله بخاری‌های گازی خروجی دودکش‌ها و اتصالات را برای پیشگیری از چنین حوادثی حتماً چک کنند.
محمدرضا عالی‌منش با بیان اینکه در هشت ماه گذشته ۲۳۸ نفر با گاز منواکسیدکربن مسموم شده بودند، افزود: مسمومیت‌ها به علت استفاده از بخاری غیراستاندارد، پیک‌نیک و ذغال در فضای سربسته و خودرو و رخ داده است.
وی گفت: گاز مونوکسیدکربن یک گاز بی رنگ و بی‌بو است و همین ویژگی به نامگذاری آن به عنوان "قاتل پنهان"منجر شده است.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس افزود: در شرایطی که اکسیژن کافی به محل سوخت نرسد، واکنش سوختن به صورت ناقص صورت می‌گیرد و گاز مونوکسیدکربن تولید می‌شود.
عالی منش، علت خطرناک بودن گاز مونوکسیدکربن را بی بو و بی رنگ بودن آن و غیراختصاصی بودن نشانه‌های اولیه و در نتیجه مسمومیت به دلیل بی توجهی افراد به علایم اولیه اعلام کرد و از
مردم خواست به محض مشاهده نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسیدکربن شامل خواب آلودگی، ضعف، بیحالی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و حالت تهوع، در و پنجره‌ها را بازکرده و محیط را ترک کنند.
وی افزود: همچنین توصیه می‌شود، در صورت مشاهده موارد مسمومیت ضمن دور کردن فرد مسموم از کانون آلودگی بلافاصله با ۱۱۵ تماس گرفته و ضمن ارائه آدرس دقیق محل، به توصیه‌های کارشناسان اورژانس گوش داده شود تا خودرو اورژانس به محل اعزام شود.

نظر شما