شناسهٔ خبر: 23030284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واگذاری حدود هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ملی در استان

خبرگزاری صداوسیما

از سال ۹۲ تاکنون حدود هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی کهگیلویه وبویراحمد برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی واگذار شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:واگذاری بیش از هزارو ۴۰۰ هکتار اراضی ملی در استان باهدف واگذاری اراضی کشاورزی در قالب ماده ۲ (طرح‌های وابسته به کشاورزی) ۲۹۹ هکتار زمین به متقاضیان برای امر کشاورزی و بهبود وضعیت تولید در بخش باغ، زراعت، گلخانه، دامداری و شیلات واگذار شده است.
جعفر گوهرگانی افزود: همچنین به منظور توسعه طرح‌های کشاورزی از سال ۹۲ تاکنون ۴۵۰ هکتار به متقاضیان در زمینه طرح‌های همچون پتروشیمی، سیمان، گردشگری، احداث پمپ گاز و بنزین نیز واگذار شد.
وی ادامه داد: برای توسعه باغ و زراعت آبی نیز در این مدت حدود ۷۰۰ هکتار زمین به کشاورزان کم زمین و یا بی زمین واگذار شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: به منظور اجرای دقیق طرح‌های واگذاری، ۸ گروه نظارت در استان فعال است و تاکنون حدود ۵ هزار هکتار زمین را نظارت و به دبیرخانه کمیسیون ماده ۳۳ برای طرح و اتخاذ تصمیم ارسال کرده است.
وی افزود: با شروع عملیات حدنگاری (کاداستر) در کشور، در استان نیز عملیات نقشه برداری آغاز و تاکنون بیش از ۴۰ هزار هکتار نقشه برداری زمینی انجام شده و عملیات توصیفی آن‌ها برای ارائه به اداره ثبت اسناد و املاک در حال تکمیل شدن است که به زودی برای اولین بار شاهد صدور و ارائه اسناد اراضی کشاورزی و باغی به کشاورزان هستیم.
گوهرگانی گفت: به منظور رفع تداخلات ناشی از قوانین موازی و حل اختلاف چندین ساله کشاورزان با منابع طبیعی، کمیسیون ماده ۵۴ در استان فعال و تاکنون بیش از ۱۶ پلاک تعیین و تکلیف شده و ۳ هزار و ۱۳۷ هکتار رفع تداخل شده است.
وی با اشاره به اینکه برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی در استان ۴ اکیپ گشت راه اندازی و فعال شده ادامه داد: به منظور اخذ گزارش مردمی از سال گذشته سامانه گویای ۱۳۱ در استان راه اندازی شده که به محض دریافت گزارش اکیپ گشت در محل حاضر و از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی جلوگیری می‌کند.

نظر شما