شناسهٔ خبر: 23025698 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خشک‌سالی، سرمایه‌گذاری کشاورزی اصفهان را کاهش داد

صاحب‌خبر -

شرق: خشک‌سالی تأثیر مستقیمی بر فعالیت‌های بخش کشاورزی داشته و خسارات زیادی به کشاورزان وارد می‌کند. اما آن‌طور که مدیر شعب بانک کشاورزی استان اصفهان گفت: این پدیده سبب شده است بیش از 80 درصد وام‌های دریافتی از سوی کشاورزان صرف امور اجرائی، حفظ اشتغال و سرمایه شود و صرفا 20 درصد اعتبارات توزیع‌شده توسط این بانک، در بخش سرمایه‌گذاری هزینه شود.  محمدرضا پویافر در نشستی خبری که در اصفهان برگزار شد، در پاسخ به «شرق» درباره وضعیت بازپرداخت وام‌های بانک کشاورزی تحت تأثیر خشک‌سالی بیان کرد: به دلیل مشکلات ایجادشده ناشی از وقوع پدیده خشک‌سالی، بازپرداخت وام‌ها با مشکل مواجه شده است. درحال‌حاضر 80 درصد وام‌‎های دریافتی صرف حفظ اشتغال و سرمایه می‌شود و 20 درصد از آن به سرمایه‌گذاری در  اين بخش اختصاص می‌یابد.  او توسعه گلخانه‌ها، مکانیزاسیون بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار را بخش‌های مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد که بر مبنای آن توزیع اعتبارات بانک کشاورزی به متقاضیان نیز پیگیری می‌شود.  بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی پویافر در سال 92 تا 11 آذرماه سال 96، در مجموع 511هزارو 86 فقره وام به ارزش هفت‌هزارو 801میلیاردو 942‌میلیون‌و 200 هزار تومان به کشاورزان پرداخت شده است. استان اصفهان بیش از منابع در اختیار، در بخش کشاورزی هزینه کرده است.  او همچنین خشک‌سالی را عامل توسعه آبیاری تحت فشار دانست و افزود: 40 هزار هکتار از اراضی استان با اعتبارات تلفیقی بانک کشاورزی و کمک بلاعوض دولت، تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری قرار گرفته‌اند. در سال جاری 447 فقره وام به ارزش 86 میلیارد تومان به کشاورزان برای توسعه روش‌های نوین آبیاری پرداخت شده است. 32 فقره وام به ارزش 12میلیاردو 516میلیون‌و 900 هزار تومان نیز برای توسعه گلخانه‌ها اختصاص یافته است.  به گفته پویافر این شعبه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال 96، 159 فقره وام به ارزش 35میلیاردو 703میلیون‌و 800 هزار ریال پرداخت کرده است. 
جلوگیری از حبس اعتبارات صندوق توسعه ملی با توزیع متمرکز اعتبارات
بانک کشاورزی به‌عنوان بانک عامل توزیع اعتبارات صندوق توسعه ملی وارد عمل شده است. با توجه به توسعه دوره‌های خشک در کشور و کمبود منابع آب، وزارت جهاد کشاورزی از توسعه گلخانه‌ها حمایت می‌کند و بانک کشاورزی نیز در همین ‌راستا، اعتبارات صندوق توسعه ملی را در اختیار متقاضیان برای توسعه گلخانه‌ها قرار می‌دهد. به گفته مازیار وحدت، کارشناس مسئول اعتباری مدیریت شعب بانک کشاورزی استان اصفهان در جریان بازدید از مجموعه گلخانه‌ای شرکت مهندسی دانش‌نهاد آسیا که با اعتبارات بانک کشاورزی راه‌اندازی شده است، تغییر سیاست توزیع اعتبارات صندوق توسعه ملی، کمک زیادی به جلوگیری از حبس اعتبارات کرده است.  او ادامه داد: در گذشته توزیع اعتبارات صندوق توسعه ملی به صورت استانی انجام می‌شد به‌همین‌دلیل اعتبارات در استان‌هایی که متقاضی برای فعالیت نداشتند، حبس می‌شد. اما با تغییر شیوه پرداخت، توزیع اعتبارات به صورت متمرکز در تهران انجام می‌شود و شعب استانی، طرح‌های خود را به تهران برای تخصیص اعتبار می‌فرستند و مشکل حبس اعتبارات کاهش می‌یابد. البته این شیوه نیز ریسک‌های خاص خود را دارد زیرا ممکن است به دلیل اتمام اعتبارات، به طرح‌های ارسالی وامی تعلق نگیرد و نتوانیم به مشتریان خود پاسخ مناسب ارائه دهیم. 
وحدت گفت: البته بانک کشاورزی استان اصفهان تلاش می‌کند به تمام متقاضیان از سایر محل‌‌ها مثل تبصره 18 یا بنگاه‌های کوچک زودبازده وام پرداخت کند اما به دلیل اختلاف درصد سود تسهیلات صندوق توسعه ملی و سایر محل‌ها، متقاضیان ترجیح می‌دهند از اعتبارات صندوق استفاده کنند.  او افزود: نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی در مناطق برخوردار 14 درصد است که 11 درصد به حساب صندوق توسعه و سه درصد کارمزد عاملیت به بانک کشاورزی تعلق می‌گیرد. نرخ سود برای وام‌های صندوق توسعه حدود 10 درصد است. برای سایر تسهیلات نیز نرخ سود 18درصدی تعیین شده است.  حسن امین، مدیرعامل شرکت دانش‌نهاد آسیا، نیز با اشاره به اینکه فاز اول مجموعه گلخانه‌ای تحت مدیریتش با اعتبار 11میلیاردتومانی راه‌اندازی شده است، میزان تسهیلات دریافت‌شده از بانک کشاورزی را 5.3 میلیارد تومان اعلام کرد.  او افزود: بازگشت سرمایه در فاز یک این پروژه، چهارساله اتفاق می‌افتد. هرچه فازهای بیشتری از پروژه راه‌اندازی شود، بازدهی مجموعه نیز افزایش می‌یابد. درحال‌حاضر بازدهی طرح حدود 25 درصد است که تا سقف 30 درصد قابل ارتقاست.  

نظر شما