شناسهٔ خبر: 22981239 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برگزاري سومین کارگاه ایران‌شناسی در اتریش

خبرگزاری شبستان:به همت رایزنی فرهنگی كشورمان، سومین دوره کارگاه ایرانشناسی با حضور جمعی از علاقمندان به فرهنگ و هنر ايراني در اتريش برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ابتداي اين كارگاه، فلورین شوارتز، ریییس پژوهشکده ایران‌شناسی آکادمی علوم اتریش با اشاره به قدمت تاريخ ايران گفت: نخستین امپراتوری شناخته شده در ایران که در باره پیدایش و افول آن نوشته‌های زیادی در دسترس است، امپراتوری هخامنشی است.

 

وي ادامه داد: فرهنگ و تاریخ ایران دائم در حال تعامل با کشورهای همسایه بوده و از آثار مهم به جا مانده از این سلسله، منشور کوروش و کاخ تخت جمشید و پاسارگاد است.

 

شوارتز همچنين، به مطالبي در خصوص روی کار آمدن سلسله صفویان، دوره تشیع و انقلاب اسلامی در ايران پرداخت.

 

در ادامه، برنهارد گوت لب، مسئول محیط زیست استان کرتنر اتریش در سخناني، ایران را یکی از کشورهای بزرگ جهان دانست و از وسعت جغرافيايي و وجود مناطق و اماكن زيباي گردشگري در اين كشور ياد كرد.

 

برت فراگنر، رییس انستیتوی خاورشناسی هام پورگ اشتال نيز در اين مراسم، گفت: ایران دارای فرهنگ بسیار غنی است که در زمان‌های مختلف، کشورهای زیادی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

وي افزود: برای شناخت فرهنگ ایران باید به کشورهای همسایه ایران نگاه کرد که هر کدام گوشه‌ای از فرهنگ كهن اين سرزمين را نشان می‌دهند.

 

ویتک، معاون موزه تاریخ طبیعی اتریش در ادامه اين مراسم، تنوع گونه‌های گیاهی را در نقاط مختلف آب و هوایی ایران به تصویر کشید که موجب شگفتی شركت‌كنندگان شد.

 

نریمان حجتی، هنرمند و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه به تشريح موسیقی اصیل ایرانی و نت‌های موسیقی دانشمندان ایرانی ت‌های موسیقی دانشمندان ایرانی پرداخت.

 

خانم ساویز حسن خانی نيز در سخناني، به زبان فارسی و طرز کاربرد آن، چگونگی رسم تعارف در ایران، برگزاری جشن نوروز و چگونگی چیدن سفره هفت سین در ایران اشاره كرد.

 

پس از آن، ماکس کلیمبورگ، ريیس انجمن دوستی افغانستان و اتریش و از اساتيد دانشگاه با موضوع «گردشگری و مراکز گردشگری ایران» به ویژه سه شهر تهران، شیراز و اصفهان به ايراد سخنراني پرداخت.

نظر شما