شناسهٔ خبر: 22863231 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر از نخستین روز آغاز اجرای طرح رجیستری تلفن همراه؛

واکنش بازار موبایل تبریز به طرح رجیستری/ افزایش 16 درصد قیمت تلفن همراه در تبریز

نصر: فاز دوم طرح ثبت گوشی موبایل با تصمیم کارگروه ساماندهی و مقابله با قاچاق تلفن همراه موسوم به رجیستری از راس ساعت 24 دیشب آغاز شد و این مسئله منجر شده که سوالات زیادی در ذهن بسیاری از کاربران و فروشندگان موبایل ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فناوری نصر، همانطور که از عنوان "سامانه استعلام رجیستری گوشی‌های تلفن همراه "  بر می‌آید، قرار است گوشی‌های تلفن همراه در شبکه ارتباطی کشور «ثبت» شوند تا امکان استفاده از آنها در اپراتورهایی نظیر همراه اول، ایرانسل، رایتل و... وجود داشته باشد.
این طرح برای مقابله با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه اجرایی شده است و قرار است از این پس تنها محموله‌هایی که از طریق مبادی رسمی (گمرکی) وارد کشور می‌شوند، سریال‌ آنها در مرکز داده تعبیه شده ثبت شود تا زمانیکه مشترکان سیم‌کارت خود را در آن قرار می‌دهند، امکان استفاده از آن گوشی‌ها وجود داشته باشد.
طبیعی است که در چنین شرایطی اگر گوشی خارج از مسیر رسمی (مبادی گمرکی) وارد کشور شده باشد، به دلیل آنکه سریال آنها در سامانه مذکور ثبت نشده، امکان استفاده از آن در شبکه اپراتورها وجود نخواهد داشت.
با پیاده سازی این طرح به محض اینکه گوشی هوشمندی با استفاده از یک شبکه اپراتور داخلی فعال شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر اطلاعت آن در لیست گوشی هایی که به صورت مجاز وارد بازار ایران شده‌اند نباشد، دستگاه غیرقابل استفاده خواهد شد و از کار می‌افتد.
در مورد مدل دقیق گوشی هایی که قرار است تحت ضوابط طرح رجیستری موبایل قرار بگیرند اطلاعات چندان دقیقی ارائه نشده، اما پیش بینی ها نشان می دهد، ئآخرین مدل های گوشی های تلفن همراه از جمله آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون ایکس، آیفون 7 و آیفون 7 پلاس همچنین به احتمال زیاد گوشی هایی مثل گلکسی نوت 8، گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ بدون تردید شامل طرح رجیستری گوشی موبایل شوند.
"معین مطیع" نایب رئیس دوم اتحادیه فناوران در گفتگو با خبرنگار نصر در خصوص طرح ثبت گوشی موبایل موسوم به رجیستری در ایران و شهر تبریز گفت: این طرح که از ساعت 24 دیشب عملیاتی شد در مرحله اول کلیه محصولات اپلی که از سیم کارت استفاده می کنند مشمول این طرح شده اند.
وی با بیان اینکه گوشی های همراهی که پیش از تاریخ توسط مشتری خریداری شده اند برای اطمینان از قانونی بودن موبایل خود می توانند با شماره گیری کد دستور #7777* استعلام گیری کنند و سپس پیامی با متن که دستگاه شما دارای واردات قانونی – غیرقانونی است ولی مشمول این مرحله از طرح ثبت تلفن همراه نمی باشد و چک کنند که آیا واردات این گوشی قانونی است.
وی با اشاره به اینکه واردات قانونی گوشی از طریق مجاری گمرکات کل کشور صورت می گیرد با پرداخت عوارض قانونی شماره مربوطه ثبت و صادر می شود، اظهار کرد: بیشتر موبایل های موجود در تبریز از مسیر کردستان وارد می شود و این موضوع مسئله ساز است.
مطیع با تاکید براینکه برخی شرکت های تبریزی دارای نمایندگی از شرکت های واردات قانونی تهران هستند، افزود: مرکزیت تمام شرکت های وارد کنند گوشی همراه  در شهر تهران است و اگر شرکتی در تبریز مدعی کارت گارانتی تبریزی و عدم وجود نمایندگی کر، گوشی های این مرکز غیر قانونی بوده اند.
وی با  اشاره به اینکه خریداران هنگام خرید گوشی از فروشگاه به عاملیت نمایدگی از تهران آن شرکت توجه داشته باشند، ادامه داد: این حق خریدار است که هنگام تحویل گرفتن گوشی و قبل از پرداخت از فروش قانونی آن اطمینان حاصل کند.
وی گفت: هنگام خرید تلفن همراه از فروشنده درخواست کنید از طریق سامانه همتا یا سایت گمرکات کل کشور استعلام  کرده تا از اصالت گوشی اطمینان حاصل کنید.
مدیر فروشگاه اپل مارکت در تبریز با بیان اینکه در فروشگاه اپل مارکت مانیتوری با سیستم مبتنی بر این قضیه را در معرض دید خریدارن قرار داده ایم، اذعان داشت:مشتریان هنگام خرید سریال گوشی را وارد سیستم کرده و از اصالت آن اطمینان حاصل می کنند.

وی در انتها با بیان اینکه با آغاز اجرای این طرح،قیمت گوشی های موبایل افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بر فرض مثال گوشی آیفون 8 با ظرفیت  64 گیگ، قیمت واردات غیر قانونی، 3 میلیون و180هزار تومان و قیمت واردات قانونی به علت اخذ عوارض 16 درصدی از قیمت گوشی، 3 میلیون 480 هزار تومان می شود.

......................................

گزارش از گلناز پورنامی

.......................................

انتهای پیام/

نظر شما