شناسهٔ خبر: 22765431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیشرفت‌ هسته‌ای کره شمالی به روایت نمودارها

تلاش‌های کره شمالی برای توسعه ظرفیت موشک بالستیک قاره‌پیمای هسته‌ای برای هدف قرار دادن آمریکا، با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شدت یافته است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین کیم جونگ- اون رهبر کره شمالی، در میان چندین موشک نزدیک برد بالستیک، سه موشک بالستیک قاره پیمای هسته‌ای را در سال 2017 با موفقیت آزمایش کرده است. او طی سال های اخیر تلاش کرده تا برنامه هسته ایش را توسعه ببخشد. آنچه در ادامه می خوانید گزارش مختصری است از پیشرفت های هسته ای این کشور.

---

هدف: آمریکا

به گزارش «ایران آنلاین» به نقل از گاردین، مسیر موشک Hwasong-15 ICBM که روز گذشته در کره شمالی آزمایش شد، سراسر قاره آمریکا در نظر گرفته شده است. براساس آزمایش‌های موشک Hwasong-14 ICBM در ماه جولای، می‌توان انتظار داشت که این موشک به کرانه غربی آمریکا و احتمالا نیویورک نیز برسد.

بعد از آزمایش Hwasong-15، کره شمالی دیگر خودش را به عنوان یک دولت «کاملا هسته‌ای» به شمار می‌آورد. استفاده از mobile launcher یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم فناوری موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی است که نشان می‌دهد پیونگ یانگ می‌خواهد از هر حمله به پایگاه‌های هسته‌ای‌اش تا حد ممکن جلوگیری کند و البته ان را بی‌پاسخ نگذارد.

---

در این میان توافق رو به رشدی وجود دارد که موتورهای موشک‌های شوروی سابق که در بازار سیاه اوکراین تقویت شدند، دانشمندان کیم را به موفقیتی که امروز شاهدش هستیم، رسانده است. مدرک مستدلی نشان می‌دهد که کره شمالی کلاهکی ساخته که در نوع خود بی‌نظیر است و ظرفیت گرما و سرعت اتمسفریک بالایی دارد.

آزمایش های هسته‌ای شدت می‌گیرد

توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با عملکرد کامل تنها بخشی از چالش کره شمالی است که خودش به وجود آورده. اگر کره شمالی بمب هسته‌ای که همراه این موشک استفاده می‌شود را کوچک‌سازی کند، دیگر همه‌چیز کامل می‌شود. آزمایش بزرگی در سوم ماه سپتامبر (شهریور ماه) که ششمین آزمایش از سال 2006 کره شمالی و تحت نظارت پدر کیم صورت گرفته بود، نقطه عطفی محسوب می‌شود.

---

تصاویری که رژیم قبل از آزمایش منتشر کرد، نشان می‌دهد که کیم در حال بررسی دستگاهی است که در حدود اندازه Hwasong-14 ICBM است. حکومت گفت که این بمب هیدروژنی است. تا جایی که هیچ راهی برای تائید این ادعا و اینکه آیا این همان دستگاهی است که آزمایش شده، وجود ندارد اندازه انفجار در سوم سپتامبر این ادعا را باور کردنی‌تر می‌کند. این انفجار باعث زمین لرزه‌ای 6.3 ریشتری شد و از آزمایش‌های سابق کره شمالی قوی‌تر بود؛ در حدود بمب اتمی‌ای که در جنگ جهانی دوم امریکا بر روی هیروشیما و ناگاساکی ژاپن انداخت.

---

 

نظر شما