شناسهٔ خبر: 22606941 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

وزیر نفت تشریح کرد

اوپکی‌ها؛ موافق تمدید کاهش عرضه نفت

صاحب‌خبر -
تفاهم- گروه گزارش: شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران برای بررسی و مطالعه امکان سنجی تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم با شرکت انرژی گستر سینا (متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) در حضور وزیر نفت و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. وزیر نفت در این مراسم ضمن تشریح آخرین وضع میدان رگ سفید، روند بهبود شرایط کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت درباره نشست آینده اعضای اوپک گفت: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی این سازمان گرفته می‌شود.
بیژن زنگنه اظهار کرد: شرکت انرژی گستر سینا (متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) از چندی پیش متقاضی شد خروجی پالایشگاه جم (اتان) را از ما تحویل بگیرد؛ به این صورت که مولکول‌های سنگین گاز بالاتر (+C۲) را که بسیار با ارزش است و می تواند خوراک پتروشیمی شود، جدا کنند. وی با بیان این که از پیشنهاد مطرح شده از سوی بنیاد مستضعفان استقبال کردیم، گفت: با توجه به این که مدت زیادی از زمان تولید در میدان‌های نار و کنگان به عنوان تامین کننده خوراک پالایشگاه گازی فجر جم می‌گذرد و تولید آنها رو به کاهش است؛ باید در باره این موضوع مطالعه بالادستی انجام شود تا از وضع تامین خوراک این پالایشگاه مطمئن شویم و سپس در باره ادامه فعالیت‌ها برنامه ریزی صورت گیرد.
وزیر نفت با اشاره به امضای  ۲ تفاهم‌نامه‌ شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز با شرکت انرژی گستر سینا (متلعق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی)، تصریح کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌ها به منظور بررسی نحوه تامین خوراک کامل پالایشگاه فجر جم
و دیگری به منظور تفکیک خوراک یا خروجی و جداسازی مولکول‌های سنگین است. زنگنه، مدت زمان مطالعه این تفاهم‌نامه را ۶ ماه اعلام کرد و افزود: در هر ۲ مورد توافق شده است که از مشاوره شرکت‌های بین المللی استفاده شود. وی ادامه داد: پس از مشخص شدن نتایج مطالعات، باید بر پایه این مطالعات و با پیشنهادی که بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد، برای تاسیساتی که در آینده شرکت انرژی گستر سینا ایجاد خواهد کرد در زمینه طراحی مفهومی توافق حاصل شود. زنگنه افزود: ان شاا... تخصیص خوراک به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مشخص شود تا سرمایه گذاری را برای احداث واحدهای تفکیک و پتروشیمی آغاز کند.وزیر نفت با بیان این که بررسی و پیگیری وضع کارکنان صنعت نفت تداوم دارد، یادآور شد: رسیدگی به این مسئله کار پیچیده ای است؛  به هر حال زمانی بر مبنای تصمیم‌های احساسی، اقدام‌هایی انجام شد که به این سادگی نمی شود شرایط را اصلاح کرد و در این زمینه با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو هستیم. زنگنه با بیان این که نیت ما کمک به وضع کارکنان است؛ گفت: این کار فرآیند ساده‌ای ندارد بلکه کار پیچیده و سنگینی است که اصلاح آن نیاز به کار بیشتری دارد.
بیشتر اوپکی‌ها موافق تمدید هستند
وزیر نفت در باره نشست عادی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نهم آذرماه، گفت: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی گرفته می‌شود. وی گفت: اگر کاهش تولید تمدید شود؛ مستثنی بودن ایران از کاهش تولید هم تمدید می‌شود. زنگنه در خصوص قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال گفت: قرارداد ایران با کنسرسیومی به رهبری توتال یک قرارداد معتبر است و این قرارداد پیش می‌رود. وزیر نفت همچنین درباره ارزان فروشی گاز به شرکت نروژی اظهار کرد: کف قیمت گاز فروخته شده، قیمتی است که به مجتمع‌های پتروشیمی عرضه می‌شود؛ اما قیمت گاز صادراتی به ترکیه، متفاوت است. وی گفت: البته هر شرکتی بخواهد، می‌تواند با آن قیمت سرمایه گذاری کند؛ اگر عده‌ای می‌گویند قیمت فروش گاز به شرکت نروژی پایین است؛ بنابراین ما باید مثلا حدود ۶۰ متقاضی سرمایه گذاری برای مینی ال‌ان‌جی‌ها داشته باشیم. وزیر نفت تصریح کرد: کف قیمت، قیمت عرضه خوراک گاز به پتروشیمی‌هاست، ضمن این‌که قیمت اعلام شده عمومی است به این معنا که هر شرکتی که بخواهد می‌تواند با شرایط و ابلاغیه‌ای که ما داریم
سرمایه گذاری کند و مختص شرکت خاصی نیست. زنگنه تصریح کرد: ما صادرات گاز نداریم؛ بلکه گاز را به یک واحد صنعتی می فروشیم و شرکت خریدار است که ال ان جی تولید شده را می فروشد.
زنگنه درباره وضع همکاری ایران با شرکت‌های روسیه گفت: ما با تعدادی از شرکت‌های روس یادداشت تفاهم امضا کردیم و مذاکرات در این بخش پیش می رود. وی درباره اینکه روس‌ها اعلام کرده‌اند، تمایل دارند تا ۳۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: شرکت روسنفت این موضوع را اعلام کرده است و ما هم علاقه‌مند به سرمایه گذاری آنها هستیم اما اکنون در مرحله یادداشت تفاهم هستند و باید به ما پیشنهاد بدهند که با توجه به این که زمان ارائه پیشنهادشان فرا نرسیده است؛ هنوز پیشنهاد خاصی به ما نداده‌اند.
 

نظر شما