شناسهٔ خبر: 2239828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

آخرين دور گفتگوهاي ايران و 1+5 در کانون توجه رسانه ها؛

جهان در انتظار سوم آذر

صاحب‌خبر -

گروه ايران و جهان- بازهم مذاکرات و باز هم وين، اما اين بار ممکن است؛ آخرين گردهمايي ديپلمات ها براي پرونده هسته اي ايران باشد. از اين رو کارشناسان با توجه به پنج روز باقي مانده از ضرب الاجل نهايي توافقنامه ژنو حساسيت خاصي براي اين دور از گفتگوها قائل هستند. هرچند که گمانه زني ها از احتمال تمديد مجدد خبر مي‌دهند ولي وزير امورخارجه کشورمان در بدو ورود به وين ابراز اميدواري کرد که سوم آذر روز پيروزي ملي در رسيدن به اهدافمان باشد. روز سوم آذر روزي است که نه تنها در ايران بلکه در بسياري از کشورهاي جهان از جمله آمريکا و کشورهاي اروپايي افکار عمومي و رسانه ها به اتفاقات آن روز چشم دوخته اند. وزير امور خارجه ايران گفت: اميدوارم نتيجه هر چه باشد چه توافق و چه ايستادگي در برابر زياده‌خواهي، روز سوم آذر ان‌شاءالله روز پيروزي ملي در رسيدن به اهدافي باشد که از اين مذاکرات به دنبال آن بوديم.محمدجواد ظريف، رئيس تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران پس از ورود به وين در فرودگاه اين شهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اين که با توجه به نقش عمان در ميانجي‌گري ميان ايران و آمريکا، آيا يوسف بن علوي در سفر غيررسمي خود به تهران حامل پيامي از سوي آمريکايي‌ها بود و درباره مذاکرات هسته‌اي نيز با وي مذاکره شد؟ گفت: ما از نقش دولت عمان به عنوان همسايه خوب ايران که ديدگاه‌هايش را منتقل و تبادل نظر کرده است، استقبال کرده‌ايم.
بن علوي پيامي نداشت
او با قدرداني از ميزباني دولت عمان در مذاکرات مسقط تصريح کرد: بن علوي در چارچوب روابط دو جانبه و گفتگوهاي منطقه‌اي به ايران آمده بود و پيامي از کسي نداشت و از نقشي که عمان داشته، استقبال مي‌کنيم.خبرنگاري از ظريف پرسيد که آيا به‌طور مشخص درباره مسايل و مذاکرات هسته‌اي با يوسف بن علوي مذاکره داشتيد؟ وزير امور خارجه پاسخ داد: طبيعي است که وقتي دو روز قبل از سفر ايشان در مسقط بوديم و درباره مسايل هسته‌اي صبحت کرديم، درباره برخي موضوعات هسته‌اي هم در ديدار با وي بحث شود.ظريف در عين حال با خنده گفت که اما موضوعات ديگري هم هست که علاقه‌منديم درباره آن صحبت کنيم.
مرحله آخر مذاکرات
وزير امور خارجه همچنين درباره اين مرحله از مذاکرات گفت: وارد مرحله آخر مذاکرات شديم. فکر مي‌کنم همان‌طور که از ابتدا گفتيم در صورتي که طرف مقابل اراده سياسي براي رسيدن به راه حل داشته باشد، پيشنهادهاي متعددي براي اين که اطمينان حاصل شود، برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است، وجود دارد و مطرح شده است.ظريف اضافه کرد: اين پيشنهادها مي‌تواند يک راه‌حل و يا راه‌حل‌هاي متعدد بسيار مناسبي را ارائه دهد. لذا هنوز اين امکان هست؛ در صورتي که طرف مقابل اراده سياسي را براي اتخاذ تصميم سخت داشته باشد و ارائه خط قرمزهاي بي‌معنا که براي خوش آمد گروه‌هاي فشار است، کمکي نه به حل مشکل مي‌کند و نه کمکي به منع اشاعه.وزير امور خارجه اظهار کرد: ما با اين هدف به وين آمده‌ايم که ان‌شاء‌الله با تلاش تا روز آخر به نتيجه مناسب که منافع مردم ايران در آن لحاظ شده باشد و حقوق‌شان محترم شمرده شده باشد برسيم و اگر نگراني مشروعي هم جامعه بين‌المللي دارد، رفع شده باشد. يقين دارم مردم ايران چه کساني که در گفته‌ها و نوشته‌هايشان از مذاکرات حمايت کردند و چه آن‌ها که نقد مي‌کنند، همه مردم ايران در دلشان و اميدشان سربلندي کشور از اين مذاکرات بوده است. يقين دارم حتي منتقدان ما را از دعاي خيرشان محروم نکرده‌اند و اميدوارم اين روش ادامه داشته باشد.وي تصريح کرد: اطمينان مي‌دهم اگر بتوانيم به راه‌حلي برسيم که منافع کشور و مردم را لحاظ کند به توافق مي‌رسيم. اگر بر اثر زياده‌خواهي طرف مقابل، راه‌حل به دست نيايد، دنيا متوجه شده است که جمهوري اسلامي ايران به دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندي کشور دست برنمي‌دارد.وزير امور خارجه اظهار کرد: آن چه براي اين هفته لازم است اين است که با اعتماد به نفس، همه گروه‌ها و افراد کاري کنند که با نشان دادن همدلي و وحدت ملي نتيجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ايستادگي در برابر زياده‌خواهي، روز سوم آذر ان‌شاءالله پيروزي ملي در رسيدن به اهدافي باشد که از اين مذاکرات به دنبال آن بوديم؛ توافق در صورتي که توافق امکان‌پذير باشد و نشان دادن عزم ايران براي پيگيري حقوقش بر اساس اصول تعامل و همکاري و مقاومت در برابر زياده‌خواهي.او در پاسخ به سوالي درباره موارد اختلافي و نيز اين که آيا اجلاس در سطح وزيران خارجه برگزار خواهد شد؟ گفت: بر اساس توافق تا زماني که روي همه موضوعات توافق نشده باشد، روي هيچ موضوعي توافق نشده است. همه موضوعات مورد اختلاف است اما بحث اصلي که مدت‌ها وقت همه ما را گرفته، حدود غني‌سازي يعني ميزان و نحوه اوج گرفتن غني‌سازي به سمت تامين نيازهاي صنعتي و سوخت نيروگاه بوشهر بوده است نه اصل غني‌سازي. در مورد تحريم‌ها نيز گرايشي در کشورهاي غربي به ويژه مقامات آمريکايي بوده که فکر مي‌کنند تحريم‌ها برايشان منفعتي داشته و راه‌حل است که لذا تحريم‌ها هم مورد اختلاف است.
هفته بزرگ و مهم مذاکرات
از سوي ديگر آمريکاها که نيز نسبت به شروع مذاکرات در وين واکنش نشان دادند.جن ساکي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در صفحه توييتر خود با اشاره به ورود تيم مذاکره کننده آمريکايي به وين نوشت: جان کري که به منظور ديدار با مقامات انگليسي به لندن سفر کرده است با يوسف بن علوي بن عبدالله، وزير امور خارجه عمان نيز در پايتخت انگليس ديدار مي‌کند.جن ساکي افزود: هفته بزرگ و مهمي در اين مذاکرات پيش رو داريم.بنابر اعلام وزارت امور خارجه آمريکا جان کري به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌اي ايران پس از لندن به وين پايتخت اتريش سفر خواهد کرد.
دست يابي به توافق سخت اما ممکن
همچنين وزير امور خارجه آمريکا گفت: در حال ورود به مرحله‌اي حساس در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌اي ايران هستيم.به گزارش شينهوا، جان کري وزير امور خارجه آمريکا که قرار است در آستانه برگزاري دور جديد مذاکرات ايران و گروه 1+5 به اروپا سفر کند روز دوشنبه در واشنگتن پيش از سفرش به لندن، گفت: واضح است که ما در حال ورود به مرحله‌اي حساس در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌اي ايران هستيم.وي افزود: و من در مرحله مناسب به وين خواهم رفت.يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا نيز ضمن تأييد سفر جان کري به وين طي هفته جاري گفت که هنوز تصميمي درباره زمان اين سفر اتخاذ نشده است.همچنين يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا که خواست نامش فاش نشود روز دوشنبه اظهار اميدواري کرد که مذاکرات هسته‌اي طي هفته جاري به نتيجه برسد.اين مقام ارشد آمريکايي تصريح کرد: ما در اين مذاکرات در يک مقطع بسيار سخت قرار داريم. ما معتقديم که تصميمات سخت فقط در پايان گرفته خواهد شد.وي افزود: دستيابي به توافق جامع هسته‌اي با ايران تا پايان ضرب‌الاجل 24 نوامبر سخت اما ممکن خواهد بود.اين مقام آمريکايي تصريح کرد: برخي از تصميمات کليدي بر سر ميزمذاکره در پايتخت اتريش گرفته نمي‌شود بلکه توسط مقامات سياسي کشورها در پايتخت‌هاي‌شان اتخاذ مي‌شود. اين تصميمات معمولا تا آخرين ساعات مذاکرات گرفته نمي‌شود.همچنين رئيس تيم مذاکره کننده هسته اي آمريکا در وين اعلام کرد که زمان پايان کار فرار رسيده است.به گزارش خبرگزاري آلمان، «وندي شرمن» رئيس تيم مذاکره‌کننده آمريکا در مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 در وين اظهار داشت: هم‌اکنون زمان آن رسيده است که کار را تمام کنيم. مذاکره کنندگان ايران و گروه 1+5 شامل پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل بعلاوه آلمان قرار است روزگذشته رايزني‌هاي هسته‌اي خود را در پايتخت اتريش از شروع کردند. اين کشورها تنها کمتر از يک هفته تا پايان ضرب‌الأجل 24 نوامبر فرصت دارند تا در خصوص محدوديت برنامه هسته‌اي ايران و چگونگي لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه اين کشور به راه‌حل نهايي دست پيدا کنند.آخرين مذاکرات هسته‌اي هفته گذشته در مسقط پايتخت عمان برگزار شد.عمان در سال‌هاي پس از انقلاب و با توجه به تيرگي روابط سياسي ميان ايران و آمريکا در موضوعات مربوط به اين دو کشور نقش ميانجي را ايفا کرده به شکلي که مقامات ايران و آمريکا همواره از نقش مثبت و سازنده عمان استقبال کرده‌اند.همچنين وزير خارجه عمان روز يکشنبه هفته جاري در سفري غيرمنتظره و کوتاه به ايران آمد و با حسن روحاني، رييس‌جمهور و محمدجواد ظريف، وزير خارجه کشورمان ديدار کرد.از محتواي ملاقات‌هاي صورت گرفته ميان وزير خارجه عمان و مقامات عالي کشور خبري منتشر نشده است.گفتني است پس از پايان مذاکرات هسته‌اي در مسقط، جان کري، وزير خارجه آمريکا که به پکن رفته بود تا به رئيس‌جمهور کشورش بپيوندد، درباره موضوع هسته‌اي ايران نيز با اوباما گفتگو کرد.وزير خارجه آمريکا در بازگشت از چين توقف کوتاهي در مسقط داشت و با يوسف بن علوي همتاي عماني‌اش در فرودگاه اين کشور ديدار کرد.

نظر شما