شناسهٔ خبر: 22308128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تلاش ها برای بازگشایی مرز رسمی خسروی ادامه دارد خروج 800 هزار زائر از مرزهای سه گانه کشور

شهریار حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی زیرساخت ها برای بازگشایی مرز رسمی خسروی از سوی جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و برای

صاحب‌خبر - شهریار حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی زیرساخت ها برای بازگشایی مرز رسمی خسروی از سوی جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و برای بازگشایی این مرز رسمی آمادگی کامل داریم.
وی اظهار کرد: تاکنون موضوع بازگشایی مرز رسمی منذریه - خسروی و پذیرش زائران ایرانی از سوی دولت عراق ابلاغ نشده است.
وی اضافه کرد که به محض ابلاغ موضوع بازگشایی مرز رسمی خسروی، تردد زائران از این مرز رسمی انجام می شود.
حیدری با بیان این که بازگشایی مرز خسروی تنها برای ایام اربعین نخواهد بود، اظهار داشت: رایزنی با مقام های عراقی ادامه دارد زیرا این مرز رسمی یک مرز با اهمیت و با قدمت بالا برای تردد زائران است که تلاش می کنیم شاهد بازگشایی این مرز برای همیشه باشیم.
وی با بیان این که دغدغه و نگرانی طرف عراقی تامین امنیت زائران ایرانی است، گفت: رایزنی های جمهوری اسلامی ایران با طرف عراقی برای تامین امنینت آن سوی مرز ادامه دارد.
سخنگوی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز هم اکنون در عراق حضور دارد و یکی از محورهای گفت و گو با مقام های عراقی موضوع بازگشایی مرز رسمی خسروی است.
به گفته حیدری، هم اکنون تردد زائران در مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چذابه در حال انجام است و در 24 ساعته گذشته 170 هزار زائر از این مرزها برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی عازم عراق شدند.
وی گفت: از ابتدای آغاز تردد زائران اربعین تاکنون 800 هزار تن از زائران از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه عازم عراق شده اند.
وی ادامه داد: تاکنون 2 میلیون و 100 هزار روادید برای زائران صادر شد و فعالیت کنسول های دایم عراق در ایران و دفاتر 12 گانه صدور روادید به صورت ریالی انجام می شود.
وی اظهارکرد: 2 هزار و 400 شرکت زیارتی و همچنین سه شرکت مورد تایید سفارت عراق در امر دریافت مدارک برای صدور ویزا اقدام می کنند و همچنین چهار دفتر دائم کنسولی عراق در کرمانشاه، اهواز، مهران، مشهد و 12 دفتر موقت صدور ویزا در نقاط مختلف جغرافیایی کشور در راستای صدور ویزا اقدام می کنند.
وی با بیان این که همه امکانات و خدمات برای اسکان و تغذیه زائران در داخل و خارج از مرزهای چهارگانه خسروی، مهران، شلمچه و چذابه فراهم شده است، گفت: روند ثبت نام زائران و صدور ویزا عادی است.
طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین قرار شد امسال بخشی از زائران کشورمان و زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به کربلای معلا عزیمت کنند که تاکنون زائری از این مرز خروج پیدا نکرده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا است که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام

نظر شما