شناسهٔ خبر: 21873828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بمب افکن‌های آمریکایی بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآمدند

چنگ و دندان «اون» به «ترامپ»

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل- مانیا شوبیری: اعلام خبر سرقت اطلاعات نظامی کره‌جنوبی نیز چیزی را تغییر نداد. بعد از حضور ناو آمریکایی در شبه جزیره کره اینبار نوبت به بمب‌افکن‌های این کشور بود که بر فراز جزیره گوام به پرواز دربیاید. همچیز حکایت از برپاشدن آتشی در منطقه دارد که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی آن را شعله ورتر میسازند. گرچه چین نیز در مانورهای نضامی حضور دارد اما به دنبال حل مشکل از طریق راه حل سیاسی است و به نوعی میانداری می‌کند. اما کره‌شمالی نیز در سکوت به آماده سازی قوای نظامی خود مشغول است و خبرها حاکی از برگزاری رزمایش پاراگلایدری آنها دارد.
دو جت بمب‌افکن آمریکایی در یک پرواز آزمایشی بر فراز دریای ژاپن و در نزدیکی شبه‌ جزیره کره به پرواز درآمدند. در همین حال دونالد ترامپ از گزینه‌های دیگر در مناقشه با کره شمالی صحبت کرده است.
پس از آخرین آزمایش اتمی و موشکی کره‌شمالی، ایالات متحده به همراه کره جنوبی یک مانور نظامی در شبه‌جزیره کره انجام دادند. به گفته ارتش کره‌جنوبی دو جنگنده آمریکایی از نوع B-1B به همراه جت‌های جنگی کره جنوبی در این رزمایش نظامی شرکت داشتند. به گزارش مقامات آمریکایی، سربازان ژاپنی نیز در این مانور شبانه حضور داشتند. این رزمایش در جزیره گوام متعلق به آمریکا آغاز شده است.
اما آمریکا مدعی شده است که منظور از این مانور نشان دادن وفاداری خلل ناپذیر آمریکا نسبت به تضمین امنیت و ثبات منطقه است.
از سوی دیگر اما خبر می‌رسد که هم‌زمان با این رزمایش نظامی، «دونالد ترامپ» با مشاورانش ملاقات داشته تا درباره گزینه‌های ایالات متحده در برابر کره شمالی گفت‌وگو کنند. در این ملاقات «جیمز ماتیس» وزیر دفاع، «ژنرال جوزف دانفورد» رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا وسایر اعضای شورای امنیت ملی آمریکا درباره امکانات ایالات متحده در برابر کره‌شمالی اطلاعاتی به ترامپ داده‌اند.
کاخ سفید معتقد است این ملاقات حول محور چگونگی واکنش در برابر اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی بوده است و نیز در این باره گفت‌وگو شده که چگونه می‌توان آمریکا و متحدانش را از تهدیدات اتمی کره شمالی دور نگه داشت.  هم‌ زمان با اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی در منطقه، روز گذشته اعلام شد که هکرهای این کشور دست به دزدی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده ارتش کره‌جنوبی زده‌اند. این اطلاعات دزدیده ‌شده گویا برنامه مخفی کره جنوبی و نیروهای آمریکایی برای برکناری رهبر کره‌شمالی از قدرت در صورت ضرورت بوده است. یک نماینده حزب حاکم دمکراتیک کره‌جنوبی اعلام کرده است که اطلاعات به سرقت رفته، شامل اطلاعاتی درباره امکانات نظامی کره‌جنوبی بوده است. این حمله هکری در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی انجام شده و آنگونه که وزارت دفاع کره‌جنوبی گفته بسیار گسترده بوده است.
رزمایش پاراگلایدری کره شمالی
اما از آن سوی میدان نیز خبر می‌رسد که نیروهای ویژه کره شمالی رزمایشی برای تمرین نفوذ به پایگاه‌های کره جنوبی و آمریکا از طریق استفاده از پاراگلایدر را برگزار کرده اند. در این رزمایش تیم‌هایی از نیروهای دریایی، هوایی و زمینی ارتش کره شمالی حضور داشتند. 
به گزارش اکسپرس، یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی در این باره ابراز نگرانی‌کرده است، به گفته وی رادارهای این کشور در شب به سختی می‌توانند هر گونه حمله پاراگلایدری را تشخیص دهند.
وی معتقد است که نیروهای ویژه کره شمالی با منابع محدود خود، اما از روش‌های جالبی برای نفوذ در کره جنوبی استفاده می کنند. پاراگلایدر یکی وسیله عملیاتی در دسترس برای حمله است. سربازان کره شمالی به راحتی می‌توانند با استفاده از پاراگلایدر ماموریت خود را انجام دهند.
روز گذشته، خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از یک منبع در وزارت دفاع این کشور گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفری که ماه آینده میلادی به کره‌جنوبی خواهد داشت، احتمالا به منطقه غیرنظامی شده واقع در مرز دو کره نیز می‌رود.
ترامپ به تازگی توئیتی علیه کره‌شمالی منتشر کرده است. او در پیام تهدیدآمیز جدید خود علیه کره‌شمالی گفته است کشورمان در طول ۲۵ سال گذشته تعامل ناموفقی با کره‌شمالی داشته است، که میلیاردها دلار هزینه داشت و سودی حاصل نشد. در مورد کره فقط یک چیز جواب می‌دهد.
ترامپ مراقب لفاظی‌هایش باشد
روز گذشته وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به دونالد ترامپ هشدار داده بود که مراقب لفاظی‌هایش علیه کره‌ شمالی باشد. «کاندولیزا رایس» معتقد است رئیس‌جمهوری آمریکا باید به دیپلماسی اجازه دهد تا سطح تنش‌ها میان دو کشور را کاهش دهد.
به گزارش فاکس نیوز رایس تاکید کرده است که می‌خواهید شاهد نتیجه لفاظی‌هایتان باشید؟ می‌توانم بگویم بحران پشت بحران، لفاظی‌های تندتر یکی پس از دیگر و تنش‌های حاد پشت سر هم به وجود آمده است. در واقعیت، شرایطی حول یک مشکل ایجاد می‌شود که حل آن را دشوار می‌سازد. 
به گفته وی کره‌شمالی با تسلیحات هسته‌ای غیر قابل قبول است و رهبر آن، شخصیت عجیب و غریبی دارد و ایالات متحده این را نمی‌پذیرد، اما گمان می‌کنم اکنون زمان آن است که یک گام عقب برویم و اجازه دهیم دیپلماسی کار خودش را انجام دهد. رایس معتقد است در این میان شی جینپینگ رئیس‌جمهوری چین تلاش دارد تا راه میانه را برگزیند و دو کشور را آرام کند.
رایس تاکید میکند که چینی‌ها تلاش می‌کنند بگویند که کار درستی را انجام می‌دهند اما اقدامات آنها کافی نیست و امیدوارم آنها پس از این کنگره حزب کمونیست فشارهای واقعی بر رژیم کره‌شمالی را آغاز کنند. چرا که اگر ما نتوانیم به لحاظ دیپلماتیک کار را جلو ببریم، واقعا گزینه‌های بزرگی در دست نداریم. وی معتقد است که چینی‌ها کلید اصلی در این مساله هستند و ابراز امیدواری کرد که  که پس از کنگره حزب،‌ موضع آنها علیه این رژیم سخت شود.
اظهارات او پس از آن مطرح می‌شود که سناتور «باب کورکر» تاکید کرد ممکن است ترامپ این کشور را به سوی جنگ جهانی سوم هدایت کند. او به تهدیدات رئیس‌جمهوری آمریکا علیه کشورهای دیگر اشاره کرده بود.
«گئورگی بوریسنکو»، رئیس امور آمریکای شمالی در وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرده است که نزدیک شدن ناو آمریکا به شبه جزیره کره درب‌های اقدامات تحریک آمیز را باز می‌کند. وی به افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره اشاره کرده و معتقد است وضعیت اکنون بسیار خطرناک است. این مساله بسیار روسیه را نگران کرده است زیرا ما مرزهایی با کره شمالی داریم.
بوریسنکو تاکید کرد که بارها این مساله را به آمریکایی‌ها اعلام کرده و از آنها خواسته‌ شده که این مشکل را از طریق ابزار دیپلماتیک و سیاسی حل کنند. این دیپلمات روسی میگوید: باید هرچه سریع‌تر برای کاهش فوری تنش‌ها اقدام شود زیرا حتی اتهامات لفظی می‌تواند فضا را متشنج‌تر کند.
 

نظر شما