شناسهٔ خبر: 21490470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

وزير نفت پاکستان :

«تاپي» جايگزين واردات گاز از ايران نيست

صاحب‌خبر -

جان کمال وزير نفت پاکستان در گفت‌وگو با فارس در اسلام‌آباد گفت: تکميل پروژه خط لوله تاپي به علت ناامني در افغانستان به تأخير افتاده است.

وي افزود: در حال حاضر با توجه به اعلام استراتژي تازه آمريکا امنيت افغانستان بيش از گذشته به چالش کشيده شده بنابراين به نظر نمي‌رسد بتوان پروژه تاپي را تکميل کرد.

وزير نفت پاکستان اظهار داشت: تمام کشورهاي عضو پروژه تاپي در حال رايزني براي پيدا کردن راهي هستند تا بتوانند اين خط لوله گاز را تکميل کنند اما تاريخ اجرا و ساير موارد با توجه به اوضاع منطقه تغيير کرده است.

وي افزود: کشورهاي عضو پروژه تاپي فقط براي کارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي به توافق رسيده‌اند و اما تأمين اعتبار مالي و ساير موارد از جمله اجراي پروژه در افغانستان و پاکستان هنوز مواردي است که درباره آنها اختلاف نظر وجود دارد.

جان کمال اظهار داشت: هدف اين بود که پروژه تاپي در سال 2020 تکميل شود اما به نظر نمي‌رسد بتوانيم آن را طبق موعد مقرر اجرا کنيم.

وزير نفت پاکستان تأکيد کرد: قرار بود خط لوله تاپي از مناطق امن افغانستان عبور داده شود اما اين اقدام چندان آسان نيست.

وي افزود: خط لوله تاپي گاز مورد نياز افغانستان،پاکستان و هند را تأمين مي‌کند.

جان کمال گفت: هيچ پروژه‌اي جايگزين پروژه ديگر نيست و با توجه به نياز پاکستان به انرژي تاپي جايگزين واردات گاز از ايران نيست.

وزير نفت پاکستان تأکيد کرد: پروژه واردات گاز از ايران اهميت زيادي براي پاکستان دارد که هرگز با پروژه تاپي قابل مقايسه نيست.

وي افزود: پاکستان براي تأمين نياز انرژي خود از قطر گاز مايع (ال ان جي) دريافت مي‌کند اما اين موضوع جايگزيني براي واردات گاز از ايران نيست و گذشته از آن نياز ما فراتر از اين است.

طول خط لوله گاز تاپي 1814 کيلومتر بوده و 214 کيلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کيلومتر از خاک افغانستان و 826 کيلومتر از خاک پاکستان تا مرزهاي کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفيت انتقال اين خط سالانه 33 ميليارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 ميلادي به طور کامل به بهره برداري برسد.

عمليات اجراي خط لوله گاز تاپي هم اکنون در خاک ترکمنستان در حال ادامه است اما اجراي آن در خاک افغانستان و پاکستان هنوز آغاز نشده و تنها کارهاي تحقيقاتي و مطالعاتي اين طرح در 2 کشور مذکور در دست اجرا است.

نظر شما