شناسهٔ خبر: 19644281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

کره‌شمالی برای سومین‌بار در 3 ‌هفته اخیر موشک بالستیکی را آزمایش کرد

جنون موشکی

صاحب‌خبر -

سه آزمایش موشکی در سه هفته؛ کره‌شمالی صبح روز گذشته و در بحبوحه تنش‌های فزاینده در شبه‌جزیره کره، موشک بالستیک جدیدی را آزمایش کرد که به گفته مقامات کره‌جنوبی، احتمالا از موشک‌های کوتاه‌برد اسکاد بوده است. با وجود افزایش تحریم‌های ایالات ‌متحده علیه کره‌شمالی و احتمال جنگ علیه این کشور، این دوازدهمین موشکی بود که پیونگ‌یانگ در یک سال اخیر آزمایش کرده است. مقامات نظامی ایالات ‌متحده گفته‌اند حرکت این موشک کوتاه‌برد را شش دقیقه رصد کرده‌اند و مقامات ژاپن هم می‌گویند این موشک در آب‌های منطقه اقتصادی ویژه این کشور فرود آمده است. تهدیدهای آمریکا و کشورهای همسایه کره‌شمالی مانند ژاپن و کره‌جنوبی، کارساز نبوده و پیونگ‌یانگ همچنان به آزمایش‌های اتمی تنش‌آمیز خود ادامه می‌دهد. همین سه روز پیش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نشست گروه هفت در بروکسل به هم‌پیمانانش قول داد مشکل بزرگ کره‌شمالی به‌زودی حل می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد کره‌شمالی که به سلاح هسته‌ای مجهز است، سودای مماشات در سر ندارد. ژاپن، همسایه کره‌شمالی و یکی از هم‌پیمانان منطقه‌ای ایالات ‌متحده، مثل همیشه در واکنشی سریع و صریح، آزمایش اخیر کره‌شمالی را محکوم کرد و شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، هم با تأکید بر اینکه کشورش هرگز ادامه تحریکات کره‌شمالی و نادیده‌گرفتن هشدارهای مکرر جامعه جهانی را بر نخواهد تافت، تصریح کرد: «همان‌طور که در جریان اجلاس گروه هفت مطرح شد، مسئله کره‌شمالی اولویت نخست جامعه بین‌الملل است». «مون جا این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، هم که خواهان حل بحران موجود در شبه‌جزیره از راه دیپلماتیک است، پس از آزمایش اخیر موشکی کره‌شمالی، خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. هر دو کشور (کره‌جنوبی و ژاپن) از پشتیبانی آمریکا به‌عنوان متحد نظامی خود بهره می‌برند و امیدوارند واشنگتن بتواند با فشار بر چین، پیونگ‌یانگ را از پیشبرد برنامه موشکی و هسته‌ای‌اش بازدارند.
فرماندهی ناوگان دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، تصریح کرده موشک کوتاه‌برد شلیک‌شده، پیش از فرود در آب‌های ساحلی ژاپن، به مدت شش دقیقه روی رادار رهگیری شده است. یوشی هیده ساگا، سخنگوی دولت ژاپن، اعلام کرده است موشک کره‌شمالی در آب‌های یک منطقه اقتصادی فرود آمده که حدود ۳۷۰ کیلومتر از سواحل ژاپن را دربر می‌گیرد. کاخ سفید نیز اعلام کرده است این تحولات را بادقت دنبال می‌کند و دونالد ترامپ در جریان جزئیات پرتاب اخیر موشک کوتاه‌برد از سوی پیونگ‌یانگ قرار گرفته است.
از زمان روی‌کار‌آمدن کیم جونگ ‌اون، پیونگ‌یانگ سه آزمایش هسته‌ای و بیش از 70 آزمایش موشکی با برد کمتر از دو‌هزار کیلومتر و بیشتر از دو‌هزار کیلومتر انجام داده‌است. شمار موشک‌های پرتاب‌شده در سال‌های رهبری کیم جونگ ‌اون، تقریبا چهار برابر بیشتر از آزمایش‌های ثبت‌شده تا پیش از به‌قدرت‌رسیدن او است. این کشور منزوی اما مجهز به سلاح‌ هسته‌ای، در سه‌ هفته گذشته تقریبا هر هفته یک موشک آزمایش کرده است و تحلیلگران معقدند پرتاب آزمایشی موشک‌ها در هفته‌های اخیر و تأکید بر تداوم برنامه هسته‌ای نظامی پس از تهدیدهای دونالد ترامپ به مداخله نظامی در کره‌شمالی را می‌توان نوعی رویارویی و زورآزمایی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن تلقی کرد. با این همه، بر اساس برآوردها، موشک‌های اخیری که پیونگ‌یانگ آزمایش کرده، خطری برای آمریکای شمالی به‌شمار نمی‌رود.
تنها یک‌ روز پیش از آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی، جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات ‌متحده، در گفت‌و‌گویی تلویزیونی با فاجعه‌باربودن جنگ احتمالی با کره‌شمالی، گفت اولویت آمریکا برای مقابله با کره‌شمالی دیپلماسی است و نه جنگ. او در گفت‌و‌گوی خود با شبکه ‌خبری سی‌بی‌اس، کره‌شمالی را تهدیدی برای منطقه، ژاپن و کره‌جنوبی خواند و گفت در زمان جنگ این کشور حتی می‌تواند چین و روسیه را نیز با خطر مواجه کند. به گفته او اگر آمریکا نتواند این بحران را از راه دیپلماتیک حل کند، جنگ فاجعه‌باری به راه می‌افتد.

نظر شما