شناسهٔ خبر: 19607680 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چین، رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکا را تکذیب کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مقامات آمریکایی امروز یکشنبه اعلام کردند دو فروند جت جنگنده چینی روز چهارشنبه یک فروند هواپیمای شناسایی نیروی دریایی آمریکا را بر فراز دریای چین جنوبی مورد رهگیری قرار دادند و یکی از این جتها تا فاصله 180 متری به هواپیمای آمریکایی نزدیک شد. 
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند گزارش های اولیه نشان می دهد یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکا از نوع  ارویون - پی سه، حین پرواز بر فراز 240 کیلومتری جنوب شرق هنگ کنگ در حریم هوایی بین المللی بود که یک فروند جت جنگنده چینی به گونه ای نا امن و غیر حرفه ای آن را هدف رهگیری قرار داد. یک جت چینی نیز با پرواز در برابر هواپیمای آمریکایی،‌ قدرت مانور آن را به شدت محدود کرد. 
پنتاگون ضمن تایید این خبر اعلام کرد عملیات جتهای چینی برای رهگیری هواپیمای آمریکایی غیر حرفه ای و در وضعیتی نا امن کننده بوده است. 
سخنگوی پنتاگون اعلام کرد ما ضمن بررسی گزارشها درباره این موضوع، مراتب نگرانی خود را از طریق کانال های ذیربط به دولت چین اعلام خواهیم کرد. 
با این حال وزارت دفاع چین امروز یکشنبه با انتشار بیانیه ای گزارش آمریکا را درباره این رهگیری نادرست خواند. 
این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد جتهای جنگنده چینی در شرایطی کاملا حرفه ای و امن عملیات خود را انجام دادند.  این بیانیه می افزاید ارتش آمریکا باید به منظور جلوگیری از تکرار فعالیت های خطرناک مشابه ، اقدامات لازم را اتخاذ کند و ارتش چین در عزم خود برای محافظت از امنیت و حاکمیت کشور همچنان راسخ است. 
چین به شدت درباره فعالیت های ارتش آمریکا در اطراف خطوط ساحلی این کشور به ویژه در دریای چین جنوبی مشکوک است. 

نظر شما