شناسهٔ خبر: 1860251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنان مهم رییس جمهور در زنجان؛

دکتر روحانی: نباید به بهانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی ایجاد شود

امر به معروف و نهی از منکر باید وسیله ارتباط نزدیکتر در جامعه باشد و با آن همگان را به خیر و نیکی دعوت کنیم.

صاحب‌خبر -

دکتر روحانی گفت: امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد، جناح و دسته‌ای ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در سفر استانی خود به زنجان در جمع پرشور مردم در ورزشگاه کارگران زنجان افزود: خوشحالم که خداوند این توفیق را به من و هیئت همراه داد تا امروز مهمان مردم شجاع و دلاور زنجان باشیم، و خوشحالیم در آستانه ماه قیام اباعبدالله الحسین امروز در خدمت شما هستم.

وی تصریح کرد: سخن خود را از نکته ای که از قیام اباعبدالله باید بیاموزیم آغاز می کنم، پیام کربلا و اباعبدالله الحسین پیام امر به معروف و نهی از منکر است، و مسیر ایشان دعوت جامعه به خیر، صلاح، سعادت و نجات بود و آنچه باید از کربلا بیاموزیم این است که همه باید یکدیگر را به خیر و صلاح دعوت کنیم.

وی ادامه داد: یک نکته بسیار مهم را توجه کنیم و باید تاکید کنم که امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد جناح و دسته ای ندارد. هیچ کس نمی تواند بگوید من آمر به معروفم و ناهی از منکرم و هیچ کس نمی تواند جناح و دسته و گروهی را به عنوان عمل کننده به منکر متهم نماید. اصل قانون اساسی ما راجع به امر به معروف و نهی از منکر آن است که ما باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم. امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه های اسلام و طبق قانون اساسی ما یک عمل همگانی و متقابل است یعنی باید شما بنده را به معروف دعوت کنید و نهی کنید از منکر و من هم باید در برابر شما همین تقاضا را داشته باشم.

وی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است یعنی 77 میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود. من شما را به خیر دعوت می کنم و شما بنده را به خیر و صلاح و شایستگی دعوت می کنید. مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر و این وظیفه مهم که باید وسیله ارتباط نزدیکتر به جامعه به یکدیگر باشد، و نباید وسیله ای برای تفرقه و جدایی باشد.

وی گفت: همه ما باید نسبت به هم احساس ولایت کنیم. من خیلی دوست دارم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در مساله امر به معروف و نهی از منکر، انسجام بیشتر جامعه، وحدت و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد. از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند. همه مردم و همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند. مباد فردا که نخواهد بود، تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود.

وی بیان کرد: اساس معروف امنیت و برادری است. اساس معروف، کرامت انسانی است. اساس معروف احترام به یکدیگر است و مبادا که منکر را تنها به یک مساله خلاصه کنیم. دروغ و تهمت و رشوه خواری و بورسیه های تقلبی را منکر نپنداریم. از صبح تا شب فقط یک مساله بدحجابی را منکر مطلق بپنداریم. همه زنان ایران طرفدار حجاب هستند. چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق نپندارند. درس عاشورا برای ما آن است که همه ما باید به دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم که قیام امام حسین برای همین بود و باید بدانیم که باید کاری کنیم که جوانان ما شغل داشته باشند.من طلبه هستم و آنچه از آموزه های اسلام می فهمم این است که، منکری بالاتر از بیکاری و فقر نیست.

دکتر روحانی در ادامه افزود: بیایید دست به دست هم بدهیم. با فقر مبارزه کنیم و به زندگی مردم توجه کنیم برای جوانان عزیز ما که فردا از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند به عنوان جوانان اندیشمند و متخصص شغل و کار فراهم کنیم. کشور ما باید در مسیر توسعه قرار بگیرد. چرا ایرانی مسلمان به یک کشور صنعتی غربی برود و حسرت زندگی آنها را داشته باشد. چه چیز ما کمتر از آنهاست، چرا به اختلاف دامن می زنیم. یکی از بالاترین منکرات اختلاف و تفرقه است. نگذاریم در جامعه ما تفرقه و اختلاف رخنه کند، و نگذارید شکاف در جامعه ما ایجاد شود. یک عده گویی زندگی شان تنها در شکاف است. شکاف تفرقه بین مردم و دولت، مردم با مردم و شکاف و تفرقه بین این جناح و آن جناح. ما تابع همان حسین بن علی(ع) هستیم که توبه حر را قبول کرد و پذیرفت.

رییس جمهوری افزود: من در جامعه کسی را نمی یابم که گناهی بالاتر از حر در روزهای اول و دوم محرم مرتکب شده باشد و عظیم الشانی را به بزرگی پیامبر و حسین بن علی نمی یابیم. ما باید درس برادری و محبت و اتحاد و وفاق را از حسین(ع) بیاموزیم. به هم نزدیک شویم و دست به دست هم دهیم و در دنیای امروز شاهدیم که تفرقه چه می کند. یک عده ناآگاه را به توحش دعوت کرده اند و در عراق و یمن و افغانستان یک عده جنایت و آدم کشی به نام جهاد به ناروا راه انداخته اند. درس حسین به علی(ع) به ما قبول توبه است. درس کربلا به ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. شما می دانید که شب تاسوعا، همان شب تاسوعایی که بزرگ ترین مراسم را شما در زنجان به پا می کنید که مایه غرور و افتخار همه ایرانیان است.

وی گفت: یا ابوالفضل شما ایران را به حرکت وامی دارد و آشوب عشق به پا می کند. در شب تاسوعایی که مورد تکریم شماست شما می دانید که خیمه ای به پا شد و عمر ابن سعد را به مذاکره دعوت کرد؟ امام حسینی که آگاه است و می داند خون خود و یارانش توسط عمر بن سعد ریخته می شود. اما به دنیا اتمام حجت کرد و شب تاسوعا ساعت ها با عمر بن سعد مذاکره کرد که مساله به جنگ پایان نیابد. نه از جنگ می ترسید و نه شهادت، اما به ما یاد داد که حتی با دشمن و خصم ما باید به گونه ای رفتار کنیم که منطق دنیا ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند ما در سایه تعامل سازنده امروز با قدرت های بزرگ مذاکره می کنیم. امید ما به خداوند و اتکای ما به ائمه اطهار است اما پشتیبانی شما مردم و هدایت مقام معظم رهبری به عنوان پشتوانه اصلی در مذاکرات است.

وی بیان کرد: امت بزرگ ایران بدانند که ما از حق و حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد اما در عین حال با تمام قدرت آماده ایم دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم. نقش دولت به عنوان خادمان شما این است که هر قدمی که برداریم در مقابل ایثار و کرامت و در صحنه بودن شما کاری انجام نداده ایم. ما به زنجان آمدیم که چهره نورانی ولایت مدار شما را زیارت کنیم. ما به زنجان آمدیم که پیشنهادات و مطالبات شما را بشنویم. ما به زنجان آمدیم تا با هم بنشینیم.
 
رییس جمهوری اظهار کرد: 71 پروژه برای استان زنجان در نظر گرفته ایم و انشاالله ظرف سال 93 و 94 اجرایی و به اتمام خواهد رسید. مبلغ 387 میلیارد تومان برای این پروژه ها مدنظر قرار داریم، و به دلیل وضعیت هوا هست که قول نمی دهیم امسال تمام شود و لی قول ما این است که در این دو سال پروژه ها به اتمام خواهد رسید و مردم زنجان از این پروژه ها استفاده خواهند کرد. چند طرح مهم دیگر هم هست که به حول و قوه الهی در طول مدت دولت یازدهم که کمتر از سه سال از عمر این دولت باقی مانده، انشالله ظرف سه سال آینده اجرایی خواهد شد. همچنین اولین طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان قزوین خواهد بود که من این طرح را به عنوان طرح اولویت دار مطرح کردم و وزارت راه را مکلف کردم کار این پروژه را آغاز کند.

وی ادامه داد: مورد دوم توسعه دانشکده های صنعتی در استان زنجان است و دانشکده ها طراحی و تا سه سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح سوم، گازرسانی به روستاهایی است که امروز از نعمت گاز برخوردار نیستند. 320 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد و برنامه ریزی های این طرح ها آغاز می شود و کل این پروژه را تا سه سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و انشالله زنجان جز اولین استان هایی خواهد بود که گاز خواهد داشت.

دکتر روحانی عنوان کرد: مساله چهارم اینکه استان زنجان به عنوان یکی از مراکز چهارراه کشور بوده که استان های مختلف را به هم وصل می کند. انشالله پتروشیمی را توسعه خواهیم داد. طرح بعد ی که برای زنجان مدنظر هست، این بوده که استان زنجان به عنوان یکی از قطب های الکترونیک و IT کشور باشد.

رییس جمهوری تصریح کرد: مساله بعدی اینکه در زنجان برای آبیاری تحت فشار در سال های گذشته قدم هایی برداشته شده و دولت تا پایان سال آینده انشالله 25 هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت آبیاری مدرن و تحت فشار قرار خواهد گرفت. من از هم اکنون به مسئولین اعلام می کنم که این طرح را شروع کنند.

وی در پایان افزود: انشاالله همه این طرح ها را در جمع وزرا مورد بحث قرار می دهیم و  به حول و قوه الهی با مسئولان استان ظرف سه سال پیش رو به اتمام رسیده و عملیاتی خواهد شد.



نظر شما