شناسهٔ خبر: 18589872 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

ادعاهای عجیب ترکیه و اردوغان علیه ایران

حدود ۳ میلیون مهاجر ثبت نشده در ایران هستند که می‌خواهند به سمت ترکیه حرکت کنند. متاسفانه بیشتر آنها اتباع افغان هستند که از شرق ایران می‌آیند.

صاحب‌خبر -
معاون نخست وزیر ترکیه مدعی شد سه میلیون مهاجر افغان از ایران در راه این کشور هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی اعتدال، «ویسی کایناک» معاون نخست وزیر ترکیه مدعی شد موج جدیدی از مهاجر از مسیر ایران به تعداد ۳ میلیون نفر در حال طی فرایند جابجایی و رفتن به ترکیه هستند.

کایناک طی مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» ادعا کرد: «طبق اطلاعاتی که به دست آوردیم، حدود ۳ میلیون مهاجر ثبت نشده در ایران هستند که می‌خواهند به سمت ترکیه حرکت کنند. متاسفانه بیشتر آنها اتباع افغان هستند که از شرق ایران می‌آیند.»

به نوشته روزنامه «حریّت» وی ضمن ابراز نگرانی آنکارا نسبت به بی‌تفاوتی تهران در قبال چنین مهاجرت‌هایی به ترکیه گفت: «البته نه اینکه ایران در حال کمک به آنها برای مهاجرت به ترکیه است، بلکه به آن بی‌اعتنایی می‌کند.»

معاون نخست وزیر ترکیه اما تاکید کرد که این افراد بیش از اینکه راغب به ماندن در این کشور باشند، می‌خواهند از ترکیه به عنوان نقطه انتقال به اروپا استفاده کنند.

کایناک همچنین افزود: «اروپا و دیگر کشورهای جهان باید درباره آن فکر کنند...آنها (مهاجران) می‌خواهند به غرب بروند و برای آنها (کشورهای اروپایی) ترکیه یک سد مهم است.»


رئیس جمهور ترکیه نیز، در اظهاراتی عجیب مدعی شد: ایران سیاست‌هایی "نژادپرستانه" در عراق در پیش گرفته است.

«رجب طیب اردوغان» در پایان مجمع سالانه ترکیه-انگلیس، ایران را به "اتخاذ سیاست‌های نژادپرستانه و تبعیض قومی" در عراق متهم کرد.

اردوغان در این سخنرانی درباره مسائل مختلفی صحبت کرد و گفت: حمله تروریستی به لندن نمونه‌ای از آن است که تروریسم هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و تروریست‌ها اصول اخلاقی ندارند.

به گزارش شبکه خبری العالم از ترکیه، وی همچنین گفت: ترکیه احتمالا بعد از برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی در 27 فروردین، همه‌پرسی دیگری مانند «برگزیت» برای تصمیم گرفتن درباره پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار کند.

اردوغان با بیان اینکه صبر ترکیه در برابر رویکردهای خصمانه کشورهای اروپایی حدی دارد، گفت: ترکیه هرگز توهین‌های روزانه به کشور، مردم و دیپلماسی خود را نمی‌پذیرد.

وی همچنین تاکید کرد: تا زمانی که سران اروپایی به «دیکتاتور» خطاب کردن او ادامه دهند، وی نیز آنها را «فاشیست» و نژادپرست می‌خواند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه: ترکیه با متهم کردن دیگران سیاست های مداخله جویانه و توسعه طلبانه خودرا توجیه می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ترکیه با متهم کردن دیگران و تکرار ادعاهای موهوم، سیاست های مداخله جویانه و توسعه طلبانه خود نسبت به همسایگان خویش را توجیه کند.

بهرام قاسمی ضمن رد اظهارات غیر قابل قبول و توجیه ناپذیر رئیس جمهوری ترکیه علیه جمهوری اسلامی ایران در استانبول اظهار داشت: متاسفانه اظهارات بی اساس و مداخله گرایانه و مشکل ساز مقامات ترکیه نسبت به همسایگان خود ادامه داشته و آن ها تلاش می کنند با متهم کردن دیگران و تکرار ادعاهای موهوم، سیاست های مداخله جویانه و توسعه طلبانه خود نسبت به همسایگان خویش را توجیه کنند.

قاسمی در ادامه با اشاره به اظهارات بی ربط و نادرست معاون نخست وزیر ترکیه مبنی بر در راه بودن یک موج جدید سه میلیون نفری از مهاجرینی که از کشورهای دیگر در ایران حضور دارند به سمت ترکیه و سپس اروپا، با رد این ادعای عجیب گفت: ایران بیش از 30 سال است میزبان میلیون ها مهاجر از کشورهای همسایه است و ترکیه باید از ایران بیاموزد که چگونه برای بیش از سه دهه میلیون ها مهاجر را در خود جای داده و هیچ گاه از این موضوع انسانی و بشر دوستانه برای مقاصد و اهداف خاص و طراحی شده سیاسی علیه هیچ کشوری سوء استفاده نکرده است.

قاسمی ضمن توصیه به مقام های ترکیه برای وارد نکردن مسائل انساندوستانه در کشمکش های سیاسی از آنان خواست به حق حاکمیت کشورهای همسایه و خواست ملت های سوریه و عراق که دولت های منتخب خود را برگزیده اند، احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان را بهترین گزینه برای تقویت و گسترش روابط بین ملتها و کشورها دانسته و گفتگوی سازنده با همسایگان به جای متهم کردن دیگران را مناسب ترین روش برای تقویت و تحکیم روابط با آنها می داند.

نظر شما