شناسهٔ خبر: 18173972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست خبری(1)

نوبخت: دفاع از بودجه جاری دولت/افزایش بودجه دفاعی نشان دهنده اعتقاد دولت به دکترین بازدارندگی است

تهران-ایرنا- سخنگوی دولت بودجه عمرانی چهارسال گذشته را بیشتر از بودجه جاری دولت دانست و در دفاع از هزینه کرد بودجه جاری گفت: این بودجه در بخش سلامت، امنیت، رفاه اجتماعی و آموزش مصرف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه گفته می شود بودجه دولت در سال های 92 تا 96 تغییر کرده است، افزود: قانون بودجه سال 1392 منابع عمومی دولت را 210 میلیارد و 400 میلیون تومان مصوب کرده بود که در سال 95 به 294 هزار میلیارد و 400 میلیارد تومان رسیده است و به طور کلی 40 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: ترکیب منابع مالی طی چهار سال گذشته عمدتا کمتر، نفت بوده و بیش از آن مالیات، حقوق گمرکی و بیشتر از همه مربوط به اوراق مالی است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: طی چهار سال گذشته هزینه های جاری 59 درصد و هزینه های عمرانی 67 درصد رشد داشته است.
نوبخت با طرح این سوال که آیا می شد ما از هزینه های جاری در طول سال های گدشته بکاهیم و به عمرانی اضافه کنیم؟ افزود: عمده بودجه جاری در چهار حوزه یعنی رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش، دفاعی و امنیتی و بهداشت و سلامت مصرف می شود.
وی ادامه داد: اگر از یکی از این ها بتوانید یک ریال کم کنید بگویید؟ بودجه حوزه رفاه اجتماعی در طی این چهار سال، 66 درصد و بودجه آموزش و پژوهش 82 درصد اضافه شد که به نمایندگان گفتم اگر لازم است از فرهنگیان کم کنید، بگویید تا ما از این میزان کم و به عمرانی اضافه کنیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در حوزه دفاعی و امنیتی بودجه ما در چهار سال گذشته 86 درصد افزایش داشته که اگر فکر می کنید از دفاعی در این شرایط کشور کم و به امور عمرانی اضافه شود، بگویید.
نوبخت افزود: در حوزه بهداشت و سلامت 75 درصد رشد بودجه جاری در چهار سال گذشته داشتیم تا بتوانیم به بخش رفاه اجتماعی کمک کنیم. ما می خواهیم هزینه درمان را از جیب بیمار بکاهیم. این دولت در این زمینه کارنامه درخشانی دارد و توانسته به فکر سلامت جامعه باشد.
وی تاکید کرد: اگرچه در چهارسال گذشته بودجه جاری از عمرانی کمتر بوده است اما این بودجه در بهداشت، سلامت و امنیت هزینه کرده؛ منطق دارد و از آن دفاع می کند.
سخنگوی دولت اظهار کرد: بودجه سال 1392 منابع عمومی را 210 هزار میلیارد تومان تصویب کرده بود که این در سال 1395 به 294 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
نوبخت افزود: دولت لایحه 264 هزار میلیارد تومانی را به مجلس برد، مجلس 30 هزار میلیارد تومان به آن افزود. امسال نیز مجلس حدود 25 هزار میلیارد تومان به بودجه دولت اضافه کرد.
وی ادامه داد: گفته می شود بودجه دولت در این سال ها خیلی افزایش پیدا کرده است در حالی که طی چهار سال بودجه دولت یازدهم 40 درصد افزایش یافت.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه افزایش بودجه دولت سالیانه حدود 10 درصد بوده که با توجه به نرخ تورم، می ‌توان گفت بودجه دولت تا حدودی انقباضی بوده است، تاکید کرد: عملکرد بودجه ما براساس سال 1392، 147 هزار میلیارد تومان بوده؛ عملکرد امسال دولت 237 هزار میلیار د تومان تخمین زده شده بود که تا تاریخ هفتم اسفند، 208 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. یعنی حدود 30 هزار میلیارد تومان تا پایان سال باقی مانده است.
نوبخت ادامه داد: منابع دولت درسال 92،71 هزار میلیارد تومان بود که این عدد در سال جاری به 129 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در طی چهار سال گذشته 40 درصد به منابع دولت اضافه شده است، گفت: منابع دولت از محل درآمدها، نفت و اوراق مالی است که در درآمدها مالیات ها و حقوق گمرکی 81 درصد اضافه شد.
نوبخت افزود: سهم نفت در منابع سال 1392، 61 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال جاری به 69 هزار میلیارد رسیده و 13 درصد رشد داشته است. این پاسخ کسانی است که می گویند طی این سال ها سهم نفت در بودجه خیلی اضافه شده است.
وی ادامه داد: منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی 162 درصد اضافه شده و از 14 هزار میلیارد تومان به 38 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین طی چهار سال گذشته هزینه های دولت از 120 هزار میلیارد تومان به 190 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ‌59 درصد در هزینه های جاری، 67 درصد در عمرانی و 82 درصد در تملک دارایی های مالی اضافه شده است. به طور کلی؛ 66 درصد بودجه جاری در امور رفاه اجتماعی، 86 درصد در امور دفاعی و امنیتی، 82 درصد در امور آموزش و پژوهش و 75 درصد در حوزه بهداشت و سلامت هزینه شده است.
نوبخت یادآور شد: لایحه دولت برای بودجه سال 1396، 320 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که در طول چهار سال تنها 52 درصد اضافه شده البته مجلس، این بودجه را به 346 هزار میلیارد تومان افزوده است که با این احتساب نیز افزایش بودجه دولت 65 درصد خواهد بود.
سخنگوی دولت گفت: از 320 هزار میلیارد تومان بودجه، 24 درصد بودجه جاری و 69 درصد بودجه عمرانی نسبت به سال 1395 اضافه شده است.
وی ادامه داد: در مقایسه میزان رشد فصول عمده اعتبارات هزینه ای در مقایسه سال 1392 تا 1396 در حوزه ‌رفاه اجتماعی 93.5 درصد، آموزش و تحقیقات 116 درصد، بهداشت و سلامت 46.7 و حوزه دفاعی و امنیتی 128 درصد رشد کرده است.
نوبخت افزود: بنابراین افزایش بودجه حوزه دفاعی نشان از آن دارد که دولت ضمن آن که پشت میز مذاکره می نشیند، معتقد به برخورداری از اقتدار ملی و اجرای دکترین بازدارندگی است و به آن افتخار می‌ کند.
وی اضافه کرد: افزایش حقوق ها با توجه به نرخ تورم، تعهدات ناشی در پرداخت یارانه ها و خریدهای تضمینی و انبوه طرح های عمرانی ناتمام از جمله علل افزایش بودجه به طور سالانه است که برای برون رفت از این چالش ها در جهت چابک سازی نظام اداری،‌ حدود 50 هزار نفر از نیروها را کاهش دادیم چرا که رضایت ملی برای ما اولویت اول است.
سخنگوی دولت همچنین به موضوع واگذاری طرح های عمرانی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون توانستیم دو هزار و 529 پروژه ملی استانی با ارزش 19 هزار و 200 میلیارد تومان را از طریق واگذاری و مشارکت بخش غیردولتی فعال کنیم.
نوبخت افزود: هزار و 607 مورد پروژه نیز فراخوان داده ایم که به این تعداد اضافه خواهد شد و این اقدامات در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد انجام شده است.
وی همچنین درباره درآمدهای هدفمندی یارانه ها یادآور شد: گفته می ‌شود درآمد سازمان هدفمندی یارانه حدود 80 هزار میلیارد تومان است اما تنها 45 هزار تومان به عنوان یارانه به مردم پرداخت می ‌شود، آنچه بنزین ، نفت و گازوئیل می فروشیم درآمد شرکت پالایش و برق و مبلغ به دست آمده از فروش گاز نیز درآمد مربوط به شرکت گاز است که همه این پول ها به خزانه عمومی وارد می ‌شود.
سخنگوی دولت گفت: پول حاصل از فروش نفت و گاز، درآمد سازمان هدفمندی به حساب نمی آید و مبلغ خالص حصول این درآمدها به سازمان هدفمندی تعلق می گیرد که با توجه به گزارش دیوان محاسبات خالص دریافتی سازمان هدفمندی 36 هزار و 400 میلیارد تومان است.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش حقوق ها در سال آینده افزود: افزایش حقوق و دستمزد به اندازه نرخ تورم سالانه توسط دولت انجام می ‌شود که نرخ تورم امسال را 12 درصد قایل شدیم و برای سال آینده نیز 10 درصد به حقوق ها اضافه می کنیم.

**قیمت حامل های انرژی تغییری نمی کند
وی درباره افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده نیز گفت: هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی باید با تصویب مجلس صورت گیرد که مجلس در این زمینه تغییری نداده و دولت نیز برای تغییر قیمت حامل های انرژی برای سال آینده تصمیمی ندارد.
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط دولت بیان کرد:‌ مدت ها است این موضوع ختم شده است و مشخص شد که اشتباه محاسباتی اتفاق افتاده است و برای توضیح آن نیز بیانیه ای از سوی بانک مرکزی صادر شد.
وی در مورد میزان اوراق مشارکت در بودجه 1396 و انتقاد برخی نمایندگان مجلس به آن گفت:‌ واگذاری های دارایی های مالی در سال 95، 38 هزار و 600 میلیارد تومان است که برای سال آینده 44 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش می یابد یعنی حدود 15 درصد افزایش خواهیم داشت.
سخنگوی دولت تصریح کرد: ‌استفاده از اوراق اسلامی که بخشی از آن اوراق مشارکت است و اسناد خزانه اسلامی به حساب می آید برای اجرای طرح های عمرانی روشی رایج در دنیا است.
نوبخت همچنین در مورد فروش نفت و قیمت دلار در بودجه سال آینده نیز گفت: قیمت هر بشکه نفت بین 50 تا 55 دلار و قیمت دلار حدود سه هزار و 300 تومان در بودجه تخمین زده شده است.
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت برای تامین بودجه 55 هزار هکتار زمین کشاورزی استان خوزستان مطابق فرمان رهبر معظم انقلاب گفت: رییس ‌جمهوری در اولین سفر خود به استان خوزستان در این زمینه 1.5 میلیارد دلار اختصاص داده است که این رقم تا دو میلیارد دلار افزایش یافت و پرداخت های ‌آن به طور منظم انجام می ‌شود بنابراین در این زمینه مشکل خزانه نداریم و پول نقد شده است.
نوبخت افزود: برای هر استان سه ردیف اعتبارات ملی، استانی و استانی ویژه وجود دارد که استان خوزستان در هر سه ردیف جزو سه استان اول کشور است.
سیام*9254**1429
خبرنگار: سجاد خسروانیان**انتشار:محسن طاهرزاده

نظر شما