اعظمی؛ دانشجوی دکتری روانشناسی گفت: یکی از چالشهای بزرگ دانشآموختگان برای ورود به بازار واقعی اشتغال، عدمهماهنگی نیازهای جامعه با دانستههای آنان است.
یوسف اعظمی؛ دانشجویبرتر دانشگاه علامهطباطبایی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با مثبت ارزیابیکردن روند جدید شناسایی مستعدانبرتر، گفت: افزایش مشارکت دانشگاه سبب تسریع روند حرکتی شده است.
وی با اشاره به تنوع تسهیلات اعطایی بنیاد، افزود: امکانهای خوبی برای حمایت از مستعدانبرتر درنظر گرفته شده است که البته در اجرا نیز باید به همان دقتی که طراحی شده، عملیاتی شود.
اعظمی ادامه داد: دانشجویان دوره دکتری در طول سال در دانشگاه حضور دارند و از سوی دیگر در تسهیلی مانند پژوهشیاری فرد حتی در تابستان نیز در دانشگاه مشغول فعالیت است؛ بههمین دلیل بهتر است پرداختهای مالی به این افراد 12 ماهه باشد.
دانشجوی دکتری روانشناسی دغدغه مالی را یکی از چالشهای ذهنی مستعدانبرتر این مقطع دانست و اظهار داشت: راتبه اعطایی بنیاد ملی نخبگان تا حد بسیاری مسائل مالی را رفع کرده است اما غالباً افراد بهدلیل عدمدرآمد از محل دیگری، بخشی از این پول را صرف هزینه تحقیق و پژوهش میکنند.
دانشجویبرتر دانشگاه علامهطباطبایی اضافه کرد: برقراری ارتباط بینسازمانی و فراهمکردن امکانات و منابع تحقیقاتی، یکی از تسهیلات خوبی است که میتواند راهگشای مسیر نخبگانی باشد. با این امکان فرد با تمرکز بهتری به فعالیتهای علمی-پژوهشی خود میپردازد. این امر خاصه در علوممهندسی که امکانات و تجهیزات سختافزاری بیشتری نیاز دارد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی اضافه کرد: خارج شدن دانشجو از دانشگاه و حضور در بازارکار غیرمرتبط اگرچه مشکلات مالی فرد را کاهش میدهد اما اثری منفی در کیفیت تحصیلی او دارد.
اعظمی در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال دانشآموختگان، بیان داشت: در شرایط کنونی گرچه به دلیل ازدحام بالای دانشآموختگان دانشگاهی و همچنین ظرفیت پایین دستگاههای اجرایی شرایط استخدامی مناسب نیست اما تسهیل حضور اجتماع نخبگانی در بدنه علمی و اجرایی کشور میتواند عاملی باشد که هم مشکل اشتغال بخش اندکی از این اجتماع را رفع کند و هم زمینه را برای تزریق تفکر آنان به سیستم فراهم کند.
دانشجویبرتر دانشگاه علامهطباطبایی افزود: حمایتهای بنیاد ملی نخبگان در این حوزه خوب بوده است. در این بخش میتوان برخورداری از جایزه تحصیلی را به عنوان یک امتیاز برای افراد متقاضی استخدام محسوب کرد.
دانشجوی دکتری روانشناسی با اشاره به موضوعات نظری تحقیقات و پژوهشهای دانشگاهی، گفت: یکی از چالشهای بزرگ دانشآموختگان برای ورود به بازار واقعی اشتغال، عدمهماهنگی نیازهای جامعه با دانستههای آنان است. به عبارت دیگر تقاضایی برای علم دانشآموخته در جامعه وجود ندارد چراکه موضوع و سرفصلهای دروس خوانده شده با مقتضیات جامعه بومی همگن نیست. این خلاء در رشتههای علومانسانی بیشتر به چشم میخورد. بههمین دلیل است که تعداد بسیاری از فارغالتحصیلان این شاخه از علم در اشتغالی نامرتبط با حوزه تخصصی مشغول فعالیت هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از تجربیات دیگر کشورها میتوان ارتباطی صحیح و منطقی بین دروس دانشگاهی و نیازهای جامعه یافت.
∎