شناسهٔ خبر: 15119340 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

برندسازي ، مشکل امروز صنعت خودرو ايران

صاحب‌خبر -

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي عدم ورود به حوزه برندسازي را از مشکلات امروز صنعت خودرو ايران اعلام کرد.

رامين نورقلي پور در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت : امروز آنچه که براي صنعت خودرو اهميت دارد وجود تنوع در بازار خودرو داخل است اين در حالي است که اغلب برندهاي موجود در کشور از برندهاي خارجي است.

وي با اشاره به اقدام خودروسازان در ايجاد تنوع در توليد تصريح کرد : با توجه به طرح مسائلي در خصوص تيراژ کم توليدات جديد قطعا اين استدلال که تيراژ از طريق کاهش تنوع افزايش يابد راهکار اقتصادي نخواهد بود.

وي با توجه به موضوع مونتاژکاري در صنعت خودرو ايران گفت : هر چند در توليد برندهاي خارجي نيز بخش مهمي از آنها داخلي سازي شده است اما متاسفانه در ساخت قطعات اصلي مثل موتور و طراحي ها تا کنون موفقيت خوبي کسب نشده است.

وي افزود : در چنين شرايطي ، در صورتي که در بازار کنوني به ايجاد تنوع در توليد به جهت تيراژ پايين قائل نباشيم جفاي بزرگي به مصرف کننده و بازار خودرو داخل خواهد شد و قطعا پويايي لازم در اين حوزه از صنعت کشور ايجاد نخواهد شد.

وي گفت : انچه که امروز صنعت خودرو نياز دارد وجود بازار رقابتي است در حالي که عملا چنين شرايطي وجود ندارد قطعا در بازار رقابتي قطعه سازي موفق خواهد بود که قطعاتي خوب و با کيفيتي را توليد نمايد.

نماينده کردکوي و بندر ترکمن در مجلس دهم ضمن قدر داني نسبت به تلاش قطعه سازان داخلي در حوزه توليد و ايجاد اشتغال در کشور تصريح کرد : انتقاد بزرگي که به اين حوزه وجود دارد عدم راندمان واحدهاي قطعه سازي کشور در حوزه کيفي سازي در توليد است.

نورقلي پور افزود : البته کميت نيز در اين روند از اهميت زيادي برخوردار است در صورتي که قطعه سازان داخلي در يک بازار رقابتي بتوانند کيفيت محصولاتشان را افزايش دهند از طرفي اين جريان با موضوع برندسازي در اين صنعت همراه شود قطعا منجر به افزايش صادرات و افزايش تقاضا مشتريان براي استفاده از خودروهاي و نهايتا افزايش تيراژ توليد خواهد شد.

وي تاکيد کرد : البته موافق اين بحث نيستم که چنانچه تنوع خودروها افزايش يابد و اين جريان منجر به کاهش تيراژ شود قطعه سازان داخلي متضرر خواهند شد.

وي تصريح کرد : هر چند در کوتاه مدت ممکن است اين استدلال درست باشد اما بحث مهم ادامه حرکت در اين چرخه معيوب است اينکه تا چه زماني مي خواهيم کيفيت را فداي کيميت کنيم ؟ به نظر مي رسد ايجاد بازار رقابتي در گرو تنوع بخشي به توليدات است قطعا در چنين شرايطي که توليد مي تواند منجر به افزايش کيفيت شود ضمن اينکه اين افزايش کيفي در دراز مدت قطعه سازان را براي ورود به بازار رقابت جهاني توانمند تر خواهد نمود.