شناسهٔ خبر: 1505311 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهسازي بافت‌هاي حاشيه‌اي و ناكارآمد محور اساسي وزارت راه وشهرسازي

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی 1393/07/05
وزیر راه و شهرسازی گفت: امکان اینکه با مردم به صورت کالا برخورد و آنها را از محل سکونتشان جابه جا کنیم و باید با کمک خودشان برای ارتقای بافت شهری اقدام کنیم و یکی از محورهای اساسی فعالیت وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید، بهسازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، عباس آخوندی با اشاره به اینکه باید بیش از گذشته به فکر ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد باشیم تا کیفیت زندگی ارتقا یابد، گفت: دو رویکرد در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینکه تخریب صورت گیرد و ساخت و ساز جدید انجام شود و دیگری اینکه وضع موجود با کمک ساکنان همین واحدهای مسکونی ارتقا یابد. وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: رویکرد نخست ساده‌تر است، اما تجربه همه کشورها نشان می دهد که این اقدامات شکست‌خورده‌ است و امکان اینکه با مردم به صورت کالا برخورد کنیم و بتوانیم آنها را جابه جا کنیم وجود ندارد بنابراین باید به همه مردم احترام بگذاریم و با کمک خودشان برای ارتقای بافت شهری اقدام کنیم.
آخوندی با تاکید بر ایجاد هویت محله‌ای در همه شهرها اظهار داشت : ابتدا باید عناصر ایجاد یک محله را در بافت‌های فرسوده ایجاد و تقویت کنیم که این عناصر می‌تواند مسجد، مدرسه، بوستان، حسینیه، ورزشگاه و ... باشد. وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از گام نخست، باید به سمت ارتقا کیفیت سکونتگاه‌ها حرکت کرد که یکی از محورهای اساسی فعالیت وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید، بهسازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد است.
آخوندی با اشاره به وضع کلانشهرهای کشور یادآور شد: در بخش مسکن، یکی از گرفتاری‌هایی که در کلانشهرهایی مانند قم با آن روبرو هستیم، بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد است که بر اساس آمار موجود، یک ششم شهر قم گرفتار بافت فرسوده است و این آمار در شهری مانند مشهد یک سوم است.
وی با اشاره به اجرای 18 طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در قم تصریح کرد: در همه این پروژه‌ها ایجاد عناصر ایجاد یک محله در محور کار قرار دارد.
آخوندی بیان کرد: قم فارغ از یک شهر و مرکز استان، در هر صورت پایتخت تشیع هم محسوب می‌شود و مرجعیت شیعی در این شهر استقرار یافته است؛ قم موقعیتی بسیار راهبردی از نظر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر همین اساس، توجه به قم و حل مشکلات این شهر تنها خدمت به شهروندان قمی نیست ، گفت: تمام پروژه‌ها در این شهر اقدامی ملی است که ثمره آنها نصیب همه محصلان، سرمایه‌گذاران، زائران و گردشگران می‌شود به همین دلیل توسعه مرکز شهر، حرم مطهر و محیط پیرامونی آن و نیز سامان‌بخشی به رفت و آمد زوار در دستور کار قرار دارد؛ توسعه صحن شرقی حرم مطهر و ایجاد کتابخانه حرم در همین چارچوب صورت می‌گیرد و ضروری است هر چه سریع‌تر این پروژه تکمیل شود.

نظر شما