شناسهٔ خبر: 1500458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خبرگزاری رسمی ترکمنستان تشریح کرد

تاکید عشق‌آباد بر ضرورت حفظ حریم سرزمینی تا 12 مایل دریایی

2 روز پیش از برگزاری نشست سران کشورهای ساحلی خزر، عشق‌آباد از خواست این کشور برای ایجاد منطقه 12 مایلی (مرزهای سرزمینی) و منطقه 13 مایلی به عنوان منطقه ملی اقتصادی (منطقه ماهیگیری) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، خبرگزاری رسمی ترکمنستان در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در روسیه، امروز شنبه در گزارشی به ابعاد مختلف موضع دولت ترکمنستان در ارتباط با تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و تقسیم آن میان 5 کشور ساحلی اشاره‌ کرد.

این منبع با تشریح خلاصه‌ای از موضع ترکمنستان در ارتباط با تعیین حدود در دریای خزر نوشت، عشق‌آباد خواستار ایجاد منطقه 12 مایلی (مرزهای دولتی) و منطقه 13 مایلی به عنوان منطقه ملی اقتصادی (منطقه ماهیگیری) در خزر می‌باشد.

بنابراین گزارش؛ منطقه خارج از 25 مایلی باید به عنوان آبهای آزاد برای تردد و عبور کشتی‌‌ها تعیین شود.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان در عین حال، خاطر نشان کرد که تردد کشتی‌های نظامی از حدود و قلمرو آبی کشورهای ساحلی دریای خزر باید مطابق با قوانین بین‌‏المللی و به عبارت دیگر با مجوز کشوری که کشتی‌ها از قلمرو آنها عبور می‌کنند، صورت گیرد.

این گزارش حاکی از آن است که دولت ترکمنستان همواره در امور دریای خزر از اصول تقویت اعتماد و تبدیل شدن این منطقه به دریای دوستی و آرامش حمایت می‌‏کند.

لازم به ذکر است؛ چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر دوشنبه 7 مهر ماه در شهر «آستاراخان »روسیه با حضور سران کشورهای ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه برگزار می‏‌شود.

دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه هفته جاری با انتشار این خبر تصریح کرد، بنا به دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، روسای جمهوری ایران، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان در این اجلاس یک روزه شرکت می‌‏کنند.

بررسی مسائل کلیدی همکاری و تعاملات بین کشورهای حاشیه دریای خزر و تبیین اولویت‏‌های همکاری بین کشورهای منطقه در آینده از مهمترین محورهایی است که در این اجلاس مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در پایان این خبر آمده‌ است، ملاقات‌های دوجانبه روسای جمهور از دیگر برنامه‌های اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر است.

پس از گذشته بیش از 20 سال و به دلیل وجود منابع مشترک انرژی (نفت‌ و گاز)، کشورهای ساحلی خزر هنوز نتوانسته‏‌اند به توافقی همه‏‌جانبه درباره تعیین مرزها و رژیم حقوقی دریای خزر دست یابند.

اولین نشست سران کشوهای ساحلی خزر، نخستین بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازاف» رئیس جمهور وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و با حضور روسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت 1381 در عشق‏‌آباد برگزار شد.

دور دوم اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر 24 مهر 1386 در تهران و دور سوم نیز در نوامبر (آبان ماه) سال 2010 میلادی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

پنج کشور ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان کشورهای حاشیه‌ای این دریا محسوب شده که نزدیک به 4 درصد از جمعیت جهان در این کشورها ساکن هستند. کشورهای ارمنستان، گرجستان و ترکیه هم دارای حوضه آبریز به دریای خزر هستند.

گفتنی است به دلیل موقیعت و ویژه‏‌ و منحصر به فرد جغرافیایی و حقوقی دریایی خزر و نیز وجود منابع مشترک انرژی (نفت‌ و گاز) کشورهای ساحلی خزر هنوز نتوانسته‏‌اند به توافق همه‏‌ جانبه درباره تعیین مرزها و رژیم حقوقی دریای خزر دست یابند و این در حالی است که روند مذاکرات بین کشور ساحلی در پی فروپاشی شوروی سابق بیش از 22 سال است که ادامه دارد.

انتهای پیام

نظر شما