شناسهٔ خبر: 14974593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صدور بیش از 81 هزار گواهینامه الکترونیکی در خراسان رضوی

نمایندگی خراسان رضوی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: تاکنون 81 هزار و 681 کارت و گواهینامه الکترونیکی در استان صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، افشین رحیمی ظهر امروز هشتم شهریور ماه در نشست خبری، عنوان کرد: 476 هزار و 274 نفر برای اعطای کارت الکترونیکی شرکت کرده‌اند و از این تعداد 300 هزار و 544  نفر پذیرفته شدند و اجرای این طرح از سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: محوری‌ترین ماموریت این سازمان آموزش است و در این راستا با دو نوع مخاطب ارتباط  دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در خصوص این دو گروه مخاطب، اظهار کرد: گروه اول کسانی هستند که متقاضی ورود به بازار کار بوده و مدرک تحصیلی دارند، اما فاقد مهارت هستند و گروه دوم نیز افراد شاغل بوده که به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی به دنبال آموزش هستند.

رحیمی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای علاوه بر آموزش مهارتی، ماموریت تعیین صلاحیت حرفه‌ای کارآموزان را نیز برعهده دارد، اظهار کرد: این صلاحیت از طریق برگزاری آزمون‌های کتبی و شفاهی تایید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر فرد برای حضور در بازار کار باید صلاحیت حرفه‌ای، بهداشتی و اخلاقی داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه کارت بهداشت زمان‌دار است، کارت صلاحیت حرفه‌ای مدت‌دار نبوده و این نقص باید اصلاح شود تا کارگر و کارفرما هر چند سال برای تایید صلاحیت سنجیده شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در خصوص دیگر برنامه‌های سازمان نیز، گفت: تفاهم‌نامه‌ها و بیمه‌های مختلفی برای کارگران داریم که لازمه بهره‌مندی از آن داشتن تاییدیه صلاحیت است.

وی افزود: تاکنون بیش از 40 هزار نفر آزمون مهارتی داده و برای دریافت بیمه کارگران معرفی شده‌اند.

رحیمی از برگزاری آزمون دیگری نیز خبر داد و تصریح کرد: مسابقات ملی مهارتی و آزاد برای سنجش تراز استانی در کشور برگزار می‌شود که هدف آن بررسی سطح استان و ترویج فرهنگ کارآموزی است.

وی در خصوص چهار سال عملکرد دولت در بخش المپیادها نیز، گفت: تاکنون 5153  نفر در مسابقات شرکت کرده که حدود 317  نفر از آن‌ها به مسابقات استانی و 83 نفر به مرحله کشوری دست پیدا کردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه در این مسابقات چهار مدال طلا، 6 مدال نقره و 6 مدال برنز به همراه 11 مدال افتخاری کسب شده است، اظهار کرد: جایگاه خراسان رضوی سال گذشته از 11 به ششم رسیده است و در تلاش هستیم جایگاه خود را از رتبه ششم کشوری به اول تا سوم ارتقا دهیم.

رحیمی افزود: ایجاد اشتغال به همراه حمایت همه جانبه از دیگر ماموریت‌های سازمان است که تاکنون در حوزه مشاغل خانگی از سال 92 تا 94 حدود 8969  نفر مجوز مشاغل خانگی را کسب کرده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 12 هزار نفر برسد.

وی با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای استان در سال گذشته دستگاه برتر در حوزه پرداخت‌های مشاغل بوده است، اظهار کرد: 3457  نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده و کارگروه اشتغال استان نیز برای دریافت تسهیلات به واحدهای تولیدی فعال در حال خدمت‌رسانی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه سالانه 156 هزار نفر در چرخه آموزش فنی و حرفه‌ای استان حضور پیدا می‌کنند، گفت: خدمات سازمان در دو بخش مشاوره شغلی و رهگیری است که در جامعه آماری 6000 نفری رهگیری شغلی حدود 46.5 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: 50.5 درصد آموزش‌ها در بخش غیردولتی بوده که امیدواریم به 70 درصد برسد و 49.5 درصد آموزش نیز دولتی بوده که باید به کمتر از 30 درصد کاهش پیدا کند.

رحیمی با تاکید بر اینکه نسبت به متوسط کشوری در این زمینه وضع مطلوبی داریم، اظهار کرد: 53.3 درصد از آموزش‌های مهارتی در حوزه زنان بوده و تنها 46.5 درصد به مردان اختصاص دارد.

وی حدود یک چهارم آموزش‌ها را در سه حوزه آموزش زندانیان، اقشار آسیب‌دیده و روستاییان دانست و افزود: در چهار سال اخیر 476 هزار و 274 نفر مورد سنجش و ارزشیابی قرار گرفته و سالانه چهار هزار نفر برای دریافت مجوزهای صنفی در فنی و حرفه‌ای تعیین صلاحیت شدند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه برخی از اصناف توزیعی هستند، عنوان کرد: این اصناف نیازی به صلاحیت حرفه‌ای نداشته و تنها اصناف فنی و خدماتی به مجوز نیاز دارند.

وی گفت: تاکنون چهار مرکز سنجش الکترونیکی در شهرستان‌های مشهد، نیشابور، سبزوار و گناباد راه‌اندازی شده که در خلال آن از افراد آزمون کاغذی گرفته نشده و در وقت و تصحیح آن صرفه‌جویی می‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه گواهینامه‌ها نیز به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود، تصریح کرد: این گواهینامه‌ها همانند کارت بوده و مشخصات روی آن ثبت می‌شود و هدف از اجرای آن کاهش هزینه‌ها، ارائه خدمات سریع و درست است که در هر کارت تا 20 گواهینامه جای می‌گیرد.

وی در خصوص صدور پروانه تاسیس نیز، گفت: تاکنون 140 پروانه در چهار سال گذشته صادر شده و 372 پروانه نیز تمدید شده است و حدود 400 کارت مدیریت صادر و 627 کارت مدیریت تمدید شده که همه این کارت‌ها مربوط به بخش خصوصی بوده است.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: 1934 نفر کارت مربی‌گری گرفته و 2066 نفر کارت مربی‌گری آن‌ها تمدید شده که همه این‌ها نشانگر ایجاد اشتغال در استان است.

اولین مرکز آموزش مصنوعات چرمی کشور در استان

وی با بیان اینکه اولین مرکز آموزش مصنوعات چرمی کشور در استان تاسیس شده است، گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان و با دعوت از اساتید مجرب از کشورهای ایتالیا و ترکیه اجرا شد که تمام هزینه‌های آن توسط یونیدو پرداخت شده است.

رحیمی با اشاره به اینکه دو مرکز علمی و کاربردی مهارت در دولت یازدهم ایجاد شده است، گفت: اولین مرکز مهارت‌آموزی معلولان نیز توسط خیران ایجاد شد که تا پایان سال تجهیز و راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان اعتبار ایجاد دو مرکز مهارت‌آموزی در حاشیه شهر مشهد را بالغ بر 15 میلیارد ریال دانست و افزود: از سال گذشته تاکنون توجه ویژه‌ای به سکونتگاه‌های غیررسمی در استان شده است و حدود 2200 نفر در حاشیه شهر مشهد با همکاری سپاه و شهرداری توسط تیم سیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش فنی دیده‌اند در حالی که تا قبل از این در این زمینه هیچ اقدامی انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه اولویت اول برای ارائه مجوز در تاسیس واحدهای تولیدی مربوط به واحدهایی است در سکونتگاه‌های غیر رسمی مشغول به کار شوند، گفت: مسابقات آزاد مهارتی نیز برای ترویج فرهنگ کار در دو رشته لیفتراک و تاسیسات برگزار شد و در بحث اعتبارسنجی مراکز دولتی و غیر دولتی نیز اقدامات مثبتی رخ داده است.

رحیمی با اشاره به اینکه حرکت سازمان آ‌موزش فنی و حرفه‌ای به سمت تقاضامحوری است، عنوان کرد: آموزش مبتنی بر محیط‌ کار و ارائه سرفصل‌های آموزشی جدید مانند آموزش پیک موتوری و ... در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان خاطرنشان کرد: اولین آموزشگاه کار در ارتفاع کشور نیز در خراسان رضوی تاسیس و آموزشگاه‌ ایمنی در حمل و نقل نیز با هدف آموزش مهارت‌های رانندگی و مهارت‌های لازم برای ایمنی تاسیس شده است.

انتهای پیام

نظر شما