شناسهٔ خبر: 14912222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

منتقدان در هفته دولت از خجالت دولت درآمدند!

صاحب‌خبر -

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران-  هفته دولت از چند روز پیش آغاز شد. هفته‌ای که اگر قرار باشد بر اساس عرف سال‌های قبل برگزار شود، باید در آن از تلاش‌های دولت و دولتمردان تقدیر به عمل ‌آید. بدیهی است که هیچ دولتی کامل نیست و نقدهایی بر آن وارد است. اما امسال و همزمان با هفته دولت، شاهد آن هستیم که هجمه‌ها علیه دولت تدبیر و امید بیش از پیش افزایش داشته است. در این میان، آنچه اسباب تحیر است، شنیدن انتقادات از تریبون عمومی است. دولت یازدهم مستثنا نیست اما اینکه در هفته دولت به یک‌باره چند صدا از تریبون‌ها در انتقاد از پاستور شنیده شود، محل تامل است. تریبون‌داران، دایره انتقاد خود را از کنسرت گشودند تا ازپرونده هسته‌ای و برجام انتقاد کنند.


نقاط ضعف دولت رسانه‌ای نشود

روز گذشته از نمازجمعه قم شنیده شد که «نباید نقاط ضعف دولت در رسانه‌ها انعکاس یابد» و امام جمعه شیراز می‌گوید:«با تلاش‌هایی که در حال انجام است، امیدوار به رونق اقتصادی هستیم اما باید توجه داشت که این امر، یک شبه محقق نمی‌شود.» اما در همان زمان و ساعت در تهران آیت‌ا... صدیقی بود که تاکید داشت «برجام را خیلی بزرگ نکنید» و اگر کمی به خطبه‌های شرق کشور یعنی مشهد توجه شود در آنجا بر طبل مخالفت دیگری کوبیده و آیت‌ا... علم‌الهدی از تلاش دولت برای راضی نگه‌داشتن عده‌ای لاییک و بی‌دین سخن می‌گوید. امام جمعه مشهدمقدس با بیان اینکه دولت مراقب باشد آرم «ولنگار فرهنگی» بر پیشانی‌اش نخورد، گفت: اینکه هر وقتی در هر عرصه‌ای یک عده افرادی که خودشان متولی فرهنگ هستند، مدافع لاابالی‌گری باشند با خون شهدا تناقض دارد. آیت‌ا... علم‌الهدی افزود: برای خوشایند یک قشر لاییک می‌خواهند در اجرای ارزش‌های دینی دچار ولنگاری شوند تا جایی که برای خوشایند اینها حتی توهین به روحانیت وابسته به مقام ولایت را صورت می‌دهند و این درست نیست و این ولنگاری قابل اغماض نیست. یزد هم حال و هوای خودش را داشت و از تریبون نماز جمعه این شهر شنیده شد که«وزیر ارشاد باید تدبیری بیندیشد تا مجالس از حالت لهو و لعب خارج شود.» این چند نوع سخن از تریبونی که سال‌هاست برای اقشاری از جامعه به عنوان مرجع شناخته می‌شود به چه معناست و آیا این سوال نباید در اذهان شکل بگیرد که موضوعات هر هفته که باید از تریبون نماز جمعه بیان شود چگونه تعیین و با تمامی ائمه جمعه هماهنگ می‌شود تا تناقضاتی در بیانات ائمه جمعه در جامعه شکل نگیرد؟ به راستی مگر دولت تدبیر و امید در سه سال فعالیت خود فاقد عملکرد مثبت بوده که از بیان آن خودداری می‌شود؟

صدای بلند نقد از تریبون‌‌ها

روز گذشته سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران محمد نهاوندیان بود که با توجه به هفته دولت از دستاوردهای دولت سخن گفت که به عنوان نمونه او اظهار داشت: «زمانی که مردم می‌شنوند بلافاصله با برداشته شدن عزتمندانه تحریم‌های ظالمانه، خدمتگزاران این ملت در وزارت نفت توانستند در کمتر از شش ماه میزان تولید نفت و میزان صادرات نفت را به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند، خوشحال می‌شوند، غیر از اینکه در این مذاکرات پیروزمند، حقوق هسته‌ای ما تثبیت شد و به رسمیت بین‌المللی شناخته شد.» اما پس از پایان سخنرانی او آیت‌ا... صدیقی به پست تریبون می‌رود و می‌گوید: «برجام را خیلی بزرگ نکنید؛ مقام معظم رهبری مرتب از بدعهدی دشمن سخن می‌گوید اما عزیزان ما یک‌بار حاضر نیستند از این بدعهدی‌های دشمن قدار ما یک‌بار سخن بگویند. اگر از آنچه وعده داده شده و انجام نشده است نقد نکنیم، نقد دیگران کاری خواهد بود اما اگر خودمان بیاییم و واقعیات را برای مردم بازگو کنیم برای آنان دلنشین خواهیم شد.» 

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به دولت گفت: فرصت باقیمانده را به سیاسی‌کاری و تبلیغات انتخاباتی نپردازید، چراکه معلوم نیست فرصت مجددی برای خدمت به مردم پیدا کنید. دو دیدگاه از یک موضوع زمانی که به فاصله کوتاه از یک تریبون بیان می‌شود چه معنایی دارد؟ ائمه جمعه حتماً قصدی برای تضعیف دولت ندارند و این روشن است اما بیان این موضوعات در رد مواضع دولت آیا حاصلی جز ایجاد بی‌اعتمادی به دولت خواهد داشت و نتیجه آن چیست؟ به عبارتی دود بی‌اعتماد شدن مردم به چشم چه گروه و افرادی خواهد رفت؟ آیا تضعیف دولت به معنای تضعیف نظام نیست؟ از سوی دیگر چنین است که تضعیف‌کنندگان دولت درصدد هستند که با این اقدامات در انتخابات آتی کاندیدای مورد حمایت خود بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشانند که این تصور باطلی است چرا که مردم نشان دادند با چنین هجمه‌هایی به دولت مورد حمایت خود پشت نخواهند کرد.

تریبونی برای وحدت

در هفته دولت انتظار این بود که تریبون‌ها به ویژه تریبون عمومی زمینه وحدت و انسجام بیشتری را فراهم می‌آوردند و از سیاسی بودن دور می‌شد. نباید در تریبون نماز جمعه به نحوی سخن گفته شود که برداشت جناحی از آن شود. چرا که این تریبون، تریبون نظام و متعلق به همه مردم و مهم‌تر از آن تبلیغ و اشاعه وحدت است. بنابراین پذیرفته نیست که کوچک‌ترین سخنی که سبب تفرقه می‌شود از آن به گوش برسد.

دیدار محرمانه نهاوندیان با مراجع

دولت درصدد یافتن راهکارهایی برای ارتباط بیشتر با مراجع و خطیبان جمعه است تا شنونده انتقادات آنها و تلاش برای رفع این اشکالات باشد. چنان که نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به قم رفت تا با مراجعی از جمله آیات سیستانی، سبحانی، صافی گلپایگانی دیدار و در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت کند. این دیدارها محرمانه وبدون حضور خبرنگاران برگزارشد. دولت همواره دست یاری به سوی مراجع مردم دراز کرده است و انتظاری جز مشورت، حمایت و پاسخ گرفتن از آنان ندارد.

منبع: روزنامه آرمان

نظر شما