شناسهٔ خبر: 14068809 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گروگانگیری در ایروان پایتخت ارمنستان

گروگانگیرها در مقر پلیس ایروان یکی از گروگان ها را به نشانه حسن نیت برای حل مسله آزاد کردند. گروگانگیری که از صبح یکشنبه در منطقه اربونی ایروان آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین  الملل خبرگزاری صداوسیما؛ گروگانگیرها در مقر پلیس ایروان، یکی از گروگان ها را به نشانه حسن نیت برای حل مسله آزاد کردند.
گروگان گیری در ایروان پایتخت ارمنستان که از صبح روز یکشنبه در مقر پلیس در منطقه اربونی این شهر آغاز شد، همچنان ادامه دارد. 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از ایروان، اکثر گروگان گیرها اعضای حزب "پارلمان موسس" هستند.
آرام هاکوپیان یکی از گروگان گیرها در تماسی تلفنی با خبرنگاران گفت: آرامش نسبی در داخل مقر پلیس حاکم است و روند مذکرات ادامه دارد.
به گفته وی: نه پلیس و نه خودشان خواستار خونریزی نیستند.
او اظهار امیدواری کرد که امروز این موضوع حل شود.
هاکوپیان درباره کشته شدن یکی از افراد پلیس در جریان گروگان گیری گفت ما خواستار مذاکره بودیم که پلیس کشته شده به طرف ما تیراندازی کرد و ما هم برای دفاع از خود دست به اسلحه بردیم.
واروژان آوتیسیان یکی دیگر از گروگان گیرها گفت ما قصد نداریم تسلیم شویم و  باید خواسته مان تامین شود.
مهمترین خواسته گروگان گیرها آزادی ژیرایر سفیلیان یکی از هم حزبی های آنها است که یک ماه پیش  به اتهام سازماندهی عملیات مسلحانه علیه نهادی دولتی دستگیر شد و در زندان به سر می برد.
این در حالی است که هونان بقوسیان معاون رییس پلیس ارمنستان در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد امکان آزادی سفیلیان وجود ندارد.
بر اساس آخرین خبر رسمی، هم اکنون شش پلیس در اسارت گروگان ها هستند.
در پی عملیات پلیس برای آزادی گروگان ها دو تن از آنان آزاد شدند،یک گروگان کشته شده و دو نفر دیگر زخمی شدند که در بیمارستان بسر می برند.

*********************
مقر پلیس اکنون در محاصره نیروهای امنیتی ارمنستان قرار دارد و  دو تانک ساعتی پیش به محل گروگانگیری در ایروان اعزام شد.

                    گزارش اختصاصی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از ایروان..


گروگانگیری در ایروان پایتخت ارمنستان

برخی منابع روسی اعلام کردند؛ پلیس عملیات گروگانگیری را خنثی کرده است.
معاون رییس پلیس ارمنستان در این باره گفت:  مذاکره با گروگانگیرها ادامه دارد و اگر این مذاکره نتبجه ندهد، توان کافی برای خلع سلاح گروگانگیرها وجود دارد.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: یک گروه مسلح، کنترل پاسگاه پلیس را در ناحیه اَربونی واقع در حومه ایروان پایتخت ارمنستان به کنترل خود در آورده است. این افراد آزادی سرکرده گروه معارض تندرو «نجات ملی» را خواستار شده اند. پلیس، این پاسگاه و همه راههای منتهی به آن را محاصره کرده است.
چندی پیش، دادگاه ارمنستان حکم بازداشت سرکرده این گروه را که در درگیری های قره باغ شرکت داشته و متهم به فروش و نگهداری غیر قانونی اسلحه و مهمات است صادر کرده بود.
بیانیه حزب مخالف ارمنستان
حزب مخالف (میراث) ارمنستان ساعتی پیش در بیانیه ای اقدام گروگانگیری امروز ایروان را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از ایروان؛ حزب میراث در این بیانیه تاکید کرده است، فقط با انتخابات ریاست جمهوری و مجلس زود هنگام می توان اوضاع کشور را سر و سامان بخشید.
گروهی از مردان مسلح با حمله به یک پاسگاه پلیس در ایروان افسران حاضر در این پاسگاه را به گروگان گرفتند. 
خودروهای پلیس و خودروهای زرهی، خیابان های منتهی به پاسگاه پلیس اربونی Erebuni را مسدود کرده اند. این در حالی است که خبرنگاران اجازه ورود به منطقه و ارائه گزارش درباره این حادثه را ندارند. این در حالی است که آشوت آرونیان رئیس بخش مطبوعاتی پلیس ارمنستان اعلام کرد به زودی بیانیه ای را در این باره منتشر خواهد کرد.
گزارش های منتشر شده حاکی است، مقامات دولتی و همچنین مقامات مجری قانون به صورت عادی سرگرم ادای وظیفه هستند.
هم اکنون مذاکرات با شبه نظامیان مسلح برای تسلیم شدن صلح آمیز به مقامات ارمنستانی ادامه دارد. 
آژانس امنیت ملی ارمنستان گزارش داد؛ حامیان این شبه نظامیان با استفاده از پایگاه های خبری و رسانه های اجتماعی در تلاش برای گسترش اطلاعات جعلی درباره آغاز یک قیام مسلحانه و اشغال ساختمان ها هستند و هیچ یک از این اطلاعات واقعیت ندارد.

گروگانگیری در ایروان پایتخت ارمنستان"واروژان آوتیسیان" عضو جنبش «پارلمان موسس» گفت: آنهایی که این ساختمان را به اشغال خود در آورده اند از اعضای این جنبش هستند و خواستار آزادی "ژیرایر سفیلیان" بنیانگذار این جنبش که چندین هفته پیش دستگیر شده بود هستند.
وی همچنین گفت: پلیس از خودروی زرهی برای حمله به افرادی استفاده کرده است که این ساختمان را اشغال کرده اند و چندین تن را زخمی کرده است.
آوتیسیان در ادامه افزود؛ زمانی که سفیلیان از زندان آزاد شود و به آنها بپیوندد، آنها مرحله بعدی درخواست خود را آغاز خواهند کرد که همانا استعفای "سرژ سرکیسیان" رئیس جمهور ارمنستان و انتقال قدرت به مردم است.

بر اساس گزارش های اعلام شده، تاکنون یک نفر در این گروگانگیری کشته 
و تعدادی مجروح شدند.
رییس پلیس این بخش نیز زخمی شده که حال وی وخیم است، همچنین یکی از افراد مسلح نیز با شلیک پلیس مجروح شده است.
طبق آخرین آمار، دو نفر از فرماندهان پلیس گروگان افراد مسلح هستند.


نظر شما