شناسهٔ خبر: 14000006 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اولین عکس رنگی که فضاپیمای جونو از مشتری ارسال کرد را ببینید

دانش > نجوم - فضاپیمای جونو سرانجام اولین عکس خود را پس از قرار گرفتن در مدار مشتری به زمین ارسال کرده است. در این عکس خارق‌العاده مشتری و لکه سرخ بزرگ مشهور آن دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش نيويورك‌تايمز،اين عكس از فاصله 4.3 ميليون كيلومتري مشتري توسط جونو گرفته شده و به گفته دانشمندان ناسا نشان مي‌دهد كه تمام سيستم‌هاي اين فضاپيما توانسته‌اند از مرحله سخت عبور به مدار مشتري به سلامت عبور كنند. در اين تصوير علاوه بر مشتري سه قمر بزرگ اين سياره يعني آیو،اروپا و گانميد ديده مي‌شوندلکه سرخ بزرگ كه روي مشتري در اين عكس ديده مي‌شود نام بزرگ‌ترین توفان عظیم چرخان در سطح  اين سياره است. این توفان در راستای کمربندها و منطقه‌های مشتری جریان دارد. از زمان کشف این لکه تا کنون، بارها دیده شده که قطر آن تا سه برابر قطر زمین افزایش یافته است. ابعاد لکه سرخ ۲۴۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کیلومتر در جهت شرق به غرب و ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ کیلومتر در جهت شمال به جنوب است. فضاپیمای جونو حدود دو هفته قبل  پس از یک سفر پنج ساله با موفقیت وارد مدار سیاره مشتری شد.

رسيدن جونو به مشتري لحظه‌اي مهم و سرنوشت ساز برای بشر به حساب می‌آید. سیاره‌ مشتری رازهای زیادی درباره‌ نحوه‌ تشکیل سیارات و پیدایش حیات دارد. قرار است این فضاپیما اطلاعاتی را راجع به گازهای موجود در مشتری، ساختار آن و میدان مغناطیسی سایر مدارهای آن به زمین مخابره کند.

یکی از مهم‌ترین مسئله‌هايي که دانشمندان می‌خواهند بدانند وجود داشتن يا نداشتن آب در اتمسفر اين سياره است. آنها حدس می‌زنند که به احتمال قوی روی این سیاره آب وجود دارد. به طور کلی سفر جونو به مشتری می‌تواند به سوال‌های بسیار مهمی درباره‌ی جهان پاسخ دهد.

5454

نظر شما