به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، قدرتالله حاجیپور ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد اظهار داشت: ایجاد آرشیو الکترونیکی و کاهش وابستگی به گردش پروندهها و حذف کاغذ در ادارات ثبتی یکی از برنامههای مهم و بزرگ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
وی با بیان اینکه با این اقدام مجموعه سوابق مالکیتی 100 سال کارکرد با امنیت مناسب و به صورت دیجیتال ذخیرهسازی میشود افزود: در سال گذشته حدود 3 میلیون و 200 هزار برگ (210) هزار پرونده از مجموع پروندههای ثبتی املاک و همچنین تمامی دفاتر املاک استان تصویربرداری و داده آمایی و در بانک جامع املاک قرار گرفت.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: در انجام فرآیندهای مختلف این طرح تمام نکات مربوط به حفاظت از اسناد و مدارک موجود در پروندههای ثبتی مالکان رعایت و دقیق مواظبت شده و حقوق مالکیتی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان حق الناس و بیت المال به طور دقیق و مطابق با پروندهها و سوابق ثبتی آرشیو الکترونیکی میشود.
حاجی پور با بیان اینکه در زمینه نقشههای ثبتی قدیمی موجود در واحدهای ثبتی تابعه تاکنون تعداد 693 نقشه ثبتی اسکن شد افزود: 807 نقشه ثبتی داده آمایی و 567 نقشه ثبتی ژئورفرنس شد.
وی با بیان اینکه با توجه به اجرای کاداستر به نحو جامع و کامل یک نیاز ضروری کشور و در برنامه پنجم توسعه در ماده 211 توجه به کاداستر خارج از محیط شهرها بود، اظهار داشت: مالکیتهای دولت در قانون توسعه بخش کشاورزی درماده 9 و در حوزه منابع طبیعی و اراضی کشاورزی تکلیفی متوجه سازمان ثبت اسناد و املاک وزارت جهاد کشاورزی شده تا پایان برنامه پنجم مستندسازی مالکیتهای دولت انجام شود.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: قانون جامع حد نگار (کاداستر) از ابتدای سال 94 اجرایی شده و به همه نیازمندیهای اجرای کاداستر جامع توجه که از جمله تکلیف مندرج در این قانون شامل ظرف مدت 5 سال از اجرای این قانون موقعیت و حدود تمامی املاک و اراضی داخل مرزهای جغرافیایی کشور باید مشخص و تثبیت شده که امکان بهرهبرداری از نقشهها فراهم شود.
حاجی پور با بیان اینکه از امروز تمامی دفاتر املاک سنتی از سیستم ثبت جمع آوری و تمامی واحدها ثبتی الکترونیکی میشود، افزود: در سومین روز از هفته قوه قضائیه اداره ثبت اسناد و املاک در شهرستان بشرویه راه اندازی و در هفته قوه قضائیه در شهرستانهای اسدیه، خوسف و سربیشه چارت تشکیلاتی تصویب و تا پایان سال نسبت به تأسیس آنها اقدام میشود.
وی اظهار داشت: در سال گذشته افزایش چارت از 122 تا به 250، ادارات از 8 اداره ثبت اسناد املاک در استان به 14 اداره، اداره کل از یک معاونت به 3 معاونت و منطقه دو شهرستان بیرجند چارت سازمانی خود را دریافت کرده است.
انتهای پیام/
∎