شناسهٔ خبر: 1143357 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزير تعاون: در هفته تعاون 906 طرح تعاوني به بهره برداري مي رسد

صاحب‌خبر - تهران/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی 1393/06/12
وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی گفت : در همین هفته تعاون 906 طرح تعاونی به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، علی ربیعی در نخستین همایش ملی نقش تعاونی های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ افزود : 200 هزار شرکت تعاونی با 43 میلیون عضو در ایران در بخش های مختلف به ثبت رسیده که از متوسط جهانی بالاتر است.
وی گفت : در جهان از هر 7 نفر یک نفر عضو تعاونی و در ایران نیز از هر سه نفر یک نفر عضو تعاونی هستند .
ربیعی افزود : نیمی از تعاونی های ثبت شده در بخش تولیدی
است و در بخش کشاورزی و روستایی نیز سهم تعاونی های روستایی به 30 درصد می رسد.
وی گفت : یکی از بخش هایی که می توانیم تعاونی ها را توسعه دهیم ، کشاورزی است که در آمریکا و کره جنوبی نیز در این بخش توسعه تعاونی ها بیشتر است به ویژه که زمین های کشاورزی ما به طور عام خرد شده و با کمبود آب نیز مواجه است.
ربیعی ادامه داد : بهترین راهکار برای استفاده از زمین های کوچک و رفع کمبود آب ، کشت و برداشت در قالب تعاونی است.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت : یکی از برنامه هایی که در بحث اشتغال داریم ، حفظ 50 هزار شغل در مناطق روستایی کشور است.
وی افزود : 20 درصد مسکن ساخته شده در کشور در تعاونی ها انجام می شود ، ضمن آنکه تعاونی ها تاکنون یک میلیون مسکن مهر را ساخته است.
ربیعی با بیان اینکه هم اکنون 80 درصد پسته و فرش دستباف در کشور در قالب تعاونی ها تولید می شود ، گفت : همچنین 50 درصد حمل و نقل کشور از طریق تعاونی ها صورت می گیرد.
وی افزود : با توجه به توانایی های که بخش تعاون دارد ، سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور باید بیش از پیش افزایش یابد.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکنون مدام بخش اقتصادی تعاونی ها را مطرح می کنند درحالیکه سهم تعاون در بخش اجتماعی نیز اهمیت دارد ، گفت : زنان بیشترین سهم و مشارکت را در اقتصاد تعاونی های کشور دارند.
وی افزود : 17 درصد از مدیران تعاونی ها زنان هستند.
ربیعی در ادامه به مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت : این نوع مشاغل به طور عام ناپایدار است و اگر از طریق تعاونی ها به هم مرتبط و زنجیره درست شود ، پایداری آنها نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه آسیب های جدی در بخش تعاون داریم ، افزود : بخشی از این آسیب ها در بخش سیاست گذاری و بخشی دیگر در ساختارهای تعاونی هاست.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کمبود سرمایه در بخش تعاونی داریم و از تعاونی ها درست حمایت نمی شود ، گفت : قرار بود میزان سرمایه بانک توسعه تعاون برای کمک به این بخش 5 برابر شود که تحقق نیافته است.
وی افزود : وزارت کار در امر نظارت بر بخش تعاون نیز ضعیف عمل کرده است که باید جبران شود.
ربیعی گفت : البته در آموزش توانمند سازی مدیران نیز ضعف داریم و تعداد تعاونی هایی که گرفتار شده از این قبیل است و توسعه نیافتگی فرهنگ در تعاون مشاهده می شود.
وی افزود : برای توسعه تعاون و سیاستگذاری و حمایت های قانونی باید با مجلس شورای اسلامی تعامل کنیم و کلینیک های عارضه یابی ضعف تعاونی ها در استان ها ایجاد شود.
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تلاش کنیم سال 93 سال جهش برای بخش تعاون باشد ، گفت : باید ذهنیت دو دهه قبل را درباره تعاونی ها زنده و با مخاطب همدلی ایجاد کنیم.
وی افزود : متاسفانه شاهد یکسری تعاونی های شبه دولتی (دولت ساخته) هم بودیم که باید اینها را اصلاح کنیم.
ربیعی افزود: مشکل دیگر ما در خود تعاونی هاست باید مشکل روابط عمودی و افقی را حل کنیم و اگر اینها را خوب سامان
دهیم می توانیم بسیار موفق باشیم.
صدا و تصویر دارد.
---

نظر شما