شناسهٔ خبر: 11383230 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تلفات بالای تب برفکی در استان مرکزی

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان، محسن شانقی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: از اوایل دی ماه سال جاری که بروز تب برفکی در دام های سبک و سنگین استان مشاهده شد تاکنون بیش از ۱۱۶ هزار راس دام سنگین و ۳۳۶ هزار دام سبک علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند اما برای کنترل شیوع بیماری و اتمام فرآیند واکسیناسیون دام ها ۶۰۰هزار دوز دیگر واکسن نیاز است.

وی افزود: ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای مایه کوبی دام سبک و ۱۰۰ هزار دوز نیز برای واکسیناسیون دام سنگین نیاز است تا روند بروز بیماری به تدریج فروکش کند.

شانقی با اشاره به اینکه بروز این بیماری در دام های سبک و سنگین تمامی شهرستان های استان مشاهده شده است، افزود: بیشترین کانون های این بیماری مربوط به شهرستان فراهان است و در شهرستان های شازند، خمین و ساوه نیز آمار ابتلای تب برفکی نسبت به سایر مناطق استان بیشتر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان داشت: در حال حاضر کانون های ابتلای تب برفکی در استان به ۴۵ کانون شامل ۱۲ کانون دام سنگین و ۳۳ کانون دام سبک رسیده و روند و سرعت شیوع بیماری کاهش پیدا نکرده است.

شانقی اظهار داشت: یکی از مشکلات در مواجهه با این بیماری کمبود اعتبار برای تهیه واکسن تب برفکی و همچنین مواد ضدعفونی بود که طی پیگیری ها و رایزنی ها با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، یک میلیارد ریال اعتبار برای خرید واکسن تخصیص یافت و البته در صورتی که کانون های ابتلا افزایش یابد نیاز به تهیه مواد ضدعفونی بیشتر می شود و برای مهیا کردن واکسن و مواد ضدعفونی حداقل چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: عامل عمده شیوع و عدم کنترل بیماری تب برفکی جابجایی دام ها است که به راحتی سبب انتقال بیماری به نقاط دیگر و افزایش کانون های ابتلا می شود و اگر مشکل جابجایی های دام بدون مجوز رفع شود و سایر دستگاه های مربوط در این زمینه همکاری کنند مقابله با بروز این بیماری آسان تر خواهد شد.

گفتنی است بیماری تب برفکی به عنوان طاعون صنعت دامداری لقب گرفته چرا که در صورت کنترل نشدن با واکسیناسیون و مراقبت نکردن از جابجایی و نقل و انتقال حیوانات، به سرعت در جمعیت دامی شیوع پیدا می‌کند و با تلف کردن بخش عمده‌ای از دام ها، خسارات سنگین برجای می‌گذارد.

نظر شما